Onderzoek: deze sector maakt het meest gebruik van AI

Samenvatting

Black Friday 2025 biedt enorme kansen voor webshops, maar succes vraagt om een doordachte strategie en vroege voorbereiding. Begin al medio oktober met je campagnes en zorg dat je webshop technisch en inhoudelijk klaar is. Zet in op slimme aanbiedingen, cross- en upselling en bouw spanning op richting het Black Friday-weekend. Gebruik e-mailmarketing en social media om klanten te betrekken en je bereik te vergroten. Vergeet ook de aftercare niet: een goede opvolging zorgt voor loyale klanten. Met een sterke pre-Black Friday-aanpak haal je het maximale resultaat op 28 november 2025.

Sinds de introductie van ChatGPT eind 2022 is kunstmatige intelligentie – artificial intelligence, AI – niet meer weg te denken uit menig bedrijf. Met name de IT- en telecombranche maken er dankbaar en veelvuldig gebruik van. Maar liefst 35 procent van de bedrijven in deze sectoren pasten AI toe in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van linkbuildingbureau Equote, op basis van recent gepubliceerde CBS-data.

Vooral voor marketingdoeleinden blijkt kunstmatige intelligentie een gouden greep. Onder meer binnen telecombedrijven is ‘marketing of verkoop’ de meestgenoemde toepassing van AI. Equote, dat het onderzoek uitvoerde en zelf in de online marketingsector opereert, maakt ook dankbaar gebruik van de nieuwe technologie. Mede-eigenaar Jaron Veldhuis: “Wij gebruiken AI bijvoorbeeld om onze linkbuilding database schoon te houden. Zo mailen we automatisch op vaste tijdstippen de meer dan 150 duizend publishers die bij ons aangesloten zijn of hun prijzen nog kloppen. AI scant de antwoorden op deze mails en classificeert mails op basis van wijzigingen. Dit scheelt ons rond de 100 tot 120 uur per maand aan verwerkingstijd.”

Bijna de helft grote bedrijven gebruikt AI

Met name de grotere bedrijven benutten de mogelijkheden van AI volop. Van de bedrijven met meer dan 500 medewerkers zet zelfs bijna de helft al kunstmatige intelligentie in. Het beveiligen van de ICT-systemen is daarbij het meest genoemde doel (26 procent). Ook middelgrote bedrijven noemen dit meestal als de voornaamste reden voor de inzet van AI. Kleinere bedrijven gebruiken AI daarentegen het vaakst voor marketing en verkoop of de boekhouding.

AI leeft vooral in de Randstad

Waar AI inmiddels dus breed toegepast wordt, is het niet in heel Nederland even populair. Uit cijfers van Google Trends blijkt dat de animo voor het onderwerp ‘kunstmatige intelligentie’ vooral in de Randstad populair is. Volgens Veldhuis is daar een logische verklaring voor: “De grote techcorporates en telecombedrijven zijn hoofdzakelijk geconcentreerd in in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.” Die conclusie komt overeen met een onderzoek uit 2023, waaruit bleek dat specifiek ChatGPT met name in de Randstad en in de studentensteden gebruikt wordt.

Routinematige taken

Volgens mede-oprichter Veldhuis van Equote hoeven we niet bang te zijn dat AI binnen de kortste keren onze banen volledig overneemt. Het gaat volgens hem vooral om routinematige taken. “In de IT-sector wordt AI bijvoorbeeld gebruikt voor het automatiseren van dagelijkse taken, zoals het updaten van systemen en het controleren van de netwerkstatus. Dit bespaart tijd en laat IT-medewerkers zich focussen op belangrijkere projecten. Verder zie je onder meer in de telecombranche dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van AI-chatbots, als ondersteuning van de klantenservice. Die kunnen snel en 24/7 vragen van klanten beantwoorden, wat de service verbetert en wachttijden vermindert”, aldus Veldhuis.

De winnaars van morgen

292% stijging in leadkwaliteit met slimme B2C-strategie

292% stijging in leadkwaliteit met slimme B2C-strategie

Nieuwste artikelen

4.8 op Google beoordeeld

Ben jij de winnaar van morgen?

In plaats van te wachten op de perfecte omstandigheden, kun je nu al de eerste stap zetten. Want elke dag biedt nieuwe kansen om vooruit te gaan. Wij helpen je om die kansen te benutten. Laten we kennismaken.

Ons team staat voor je klaar

Mail

info@traffictoday.nl

Telefoon

0570 – 244 070