Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest om dit als beginner in de online-marketingindustrie te proberen. De grote hoeveelheid aan factoren die ertoe doen bij SEO kunnen ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom willen wij van Equote.nl je hier graag ondersteuning in bieden, met name bij het creëren van effectieve social media backlinks. Dit soort backlinks worden helaas niet meer zo serieus genomen, omdat er verondersteld wordt dat ze geen grote invloed hebben op een SEO-strategie, zelfs marketeers trekken de kracht van social media backlinks in twijfel.
Toch zijn we het hier niet helemaal mee eens, deze backlinks hebben wanneer ze op de juiste wijze ingezet worden wel degelijk een positieve invloed op SEO. Wil je meer weten over social media backlinks en hoe je ze in kunt zetten? Met behulp van concrete tips zullen we je een beter inzicht proberen te geven. Zo kun jij binnen no-time aanpassingen maken die ertoe doen, om zo sterke social media backlinks te creëren.
Een backlink is een link die geplaatst wordt op een website van een derde die verwijst naar jouw eigen webpagina. Een zoekmachine ziet dit als iets positiefs, omdat een webpagina op een extern domein wordt aangeprezen, er zal dus hoogstwaarschijnlijk iets van goede kwaliteit op deze webpagina te vinden zijn. Wanneer dit vaker gebeurt dan heeft dit een positieve invloed op de mate van autoriteit van een pagina. Het is van groot belang dat social media backlinks bijdragen aan de waarde van een webpagina, anders is het zonde voor de geïnvesteerde tijd en geld.
Zoals we eerder zeiden wordt er nogal getwijfeld aan de kracht van social media backlinks. Toch denken we dat het investeren in backlinks zeker kan baten. Er zijn veel verschillende soorten backlinks zoals partnerlinks, blogs, in-content links of links op een startpagina, iedere soort heeft haar eigen specifieke eigenschappen. Links die geplaatst worden op social media worden ook meegerekend als backlinks. Er zijn een paar tips die eigenlijk op alle social media kanalen van toepassing zijn, hier zullen we je eerst meer over vertellen.
Ten eerste, is het belangrijk om een link te verwerken op de algemene pagina van een bedrijf ongeacht het platform. Het plaatsen van een link op een algemene pagina zorgt ervoor dat een potentiële klant sneller op de officiële website van een bedrijf terecht kan komen. Veel social media platformen geven hier al mogelijkheden toe. Zo kun je op Facebook een link toevoegen in het algemene profiel onder het kopje ‘website’. Op LinkedIn kun je in de contact informatie van jouw bedrijf tot wel drie links plaatsen. Ook wanneer gebruikers niet ingelogd zijn wordt deze link weergegeven onder de naam van een profiel.
Daarnaast is het ook mogelijk om jouw website nogmaals te vermelden onder kopjes als ‘info’ of ‘over …’. Hier voeg je over het algemeen een tekst toe over jouw bedrijf, zijn mensen geïnteresseerd geraakt en willen ze meer weten? Hier is de link naar de website! Let er wel op dat de social media pagina’s zo ingesteld zijn dat ze voor iedereen te bekijken zijn, anders zou het kunnen dat je potentiële klanten misloopt, dit zou natuurlijk zonde zijn.
Wanneer je een link toevoegt naar jouw officiële bedrijfswebsite in een Facebook post die jouw volgers aanspreekt, dan is er een grote kans dat er op de link geklikt wordt. Het toevoegen van een link kan het verkeer naar jouw website bevorderen. Toch is het nu niet de bedoeling dat je elke dag een paar keer een link naar jouw website plaatst, het is belangrijk om dit tactisch aan te pakken. Je wilt natuurlijk niet dat je berichten als spam gecategoriseerd worden.
Zo zou je wanneer jouw website vermeld wordt in een artikel of een blog, de schrijver kunnen bedanken voor het vermelden van ‘jouwwebsite.nl’. Daarnaast kun je ook een link naar jouw domein toevoegen wanneer je een quote deelt, een actueel verhaal over het bedrijf vertelt of een nieuwe blog geplaatst hebt op de bedrijfswebsite. Het regelmatig toevoegen van de link speelt ook in op de kracht van herhaling onder volgers. De repetitie kan ervoor zorgen dat niet alleen mensen die een pagina geliked hebben, maar ook onbekenden met regelmaat worden geconfronteerd met de websitelink. Het kan zo maar zijn dat deze link op het juiste moment wordt weergegeven om hen te helpen met het probleem dat jij op kunt lossen èn natuurlijk helpt het voor jouw backlinkstrategie.
Deze tip is niet alleen gericht op het creëren van social media backlinks, het kan je ook helpen om de communicatie tussen het bedrijf en klanten directer te kunnen laten verlopen. Zo kun je tegenwoordig blauwe opvallende knoppen toevoegen aan een bedrijfspagina waardoor bezoekers meteen een bepaalde actie uit kunnen voeren, je vindt ze namelijk onder de coverfoto van een pagina. Deze actie kan bestaan uit het bezoeken van een externe website of het bellen van de klantenservice. Je kunt de knoppen toevoegen wanneer je met de cursor over de drie bolletjes zweeft, die onder de coverfoto te vinden zijn, waarna er een drop down menu verschijnt met de verschillende opties.
Foto’s en video’s zorgen ervoor dat een bericht beter onthouden wordt, zorg er dus voor dat je mooie foto’s of grappige video’s integreert in jouw Facebook posts. Wanneer de content van goede kwaliteit is, is er zelfs de mogelijkheid dat een bericht viraal gaat, dan wil je natuurlijk wel dat jouw link meteen zichtbaar is.
Ook bij het plaatsen van een profielfoto of een coverfoto kun je ervoor kiezen om een backlink toe te voegen. Zo kunnen bezoekers wanneer ze een profielfoto bekijken meteen doorklikken naar de website. Denk dus ook goed na over de kwaliteit van een profielfoto of coverfoto zodat het een bezoeker triggert om door te klikken.
Als je een facebook groep gecreëerd hebt die gekoppeld is aan een bedrijfspagina dan zijn er nog meer manieren om een backlink toe te kunnen voegen. Zo kun je de link toevoegen in de beschrijving van de groep, als je dit dan ook nog in de eerste 96 karakters doet, dan ben je ervan verzekerd dat de link in één oogopslag te zien is voor bezoekers.
Daarnaast is het ook mogelijk om berichten bovenaan een pagina vast te zetten. Je kunt dus een vastgezet bericht creëren waarin nuttige informatie en links gedeeld worden, dit kan ook op een algemeen bedrijfsprofiel. Zo kunnen volgers en nieuwe bezoekers van een Facebookpagina meteen verleid worden om een website te bezoeken.
LinkedIn is een veel gebruikte tool voor B2B contact, zorg er dus voor dat de uitstraling van jouw profiel reflecteert waar het bedrijf voor staat. Het is belangrijk dat een profiel een volledig overzicht biedt, daarom kan het een goed idee zijn om projecten en publicaties toe te voegen, vergeet hier natuurlijk ook geen backlink te plaatsen. Zo kun je jouw website toevoegen als project voor extra exposure en zou je actuele artikelen of nieuwsberichten die je ook op je website plaatst kunnen delen als publicaties op LinkedIn.
Op LinkedIn is het mogelijk om groepen aan te maken, ook hier kun je een link toevoegen aan de beschrijving van een groep. Hierbij worden ook bezoekers die geen lid zijn van de groep geconfronteerd met de link die verwijst naar jouw website.
Nu zul je misschien denken, waarom heb ik een groep op LinkedIn nodig? Het lijkt onnodig, maar het creëren van een groep kan voor meer exposure en goede social media backlinks zorgen. Het is namelijk mogelijk om een wekelijks bericht te sturen naar alle leden van een groep. Zie het als een nieuwsbrief, alle leden ontvangen het bericht meteen in hun inbox.
Naast het plaatsen van een link in de beschrijving van jouw YouTubepagina zou je ook een link toe kunnen voegen aan het algemene profiel, onder een coverafbeelding. Dit is de perfecte locatie voor het plaatsen van een link, het is namelijk een erg opvallende plek net naast de abonneerknop.
En vergeet natuurlijk geen backlink te plaatsen in de beschrijving van video’s die geplaatst worden. Zo kunnen geïnteresseerden via veel verschillende manieren op de website terecht komen. Het toevoegen van de link in het eerste gedeelte van een tekst zal ervoor zorgen dat kijkers de link meteen onder ogen komen.
Helaas zijn er op Instagram maar beperkte mogelijkheden om links te delen. Toch kennen we nog een trucje dat het verschil zou kunnen maken.
Sinds kort geeft Instagram je de mogelijkheid om een link te posten die mensen toe kan zetten tot een specifieke actie, bijvoorbeeld het abonneren op een kanaal of een nieuwsbrief, ook hier zou je een backlink kunnen plaatsen. Vergeet niet dat stories maar voor korte tijd te bekijken zijn!
Zelfs op WhatsApp is het mogelijk om social media backlinks te creëren, zo kun je een link toevoegen in een status van het WhatsApp account van het bedrijf, maar ook bij een persoonlijk account.
Je bent misschien wel bekend met de platformen waarop vragen gesteld kunnen worden, of waar discussies op plaatsvinden. Op dit soort websites is het ook mogelijk om backlinks te plaatsen, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoen. De voorwaarden voor het plaatsen van links verschillen per website, let hier dus goed op. Toch wordt het toevoegen van een link vaak geaccepteerd wanneer dit gedaan wordt met de intentie om een vraag te beantwoorden of het toevoegen van extra relevante informatie, dus niet alleen voor promotiedoeleinden. Het plaatsen van een link op dit soort platformen kan zeker bijdragen aan een backlinkstrategie omdat de links nog voor lange tijd te bekijken zijn.
Beperk social media backlinks niet tot de meest populaire platformen, er zijn er namelijk nog zo veel meer! Op het merendeel van deze pagina’s kun je een gratis account aanmaken.
We hopen dat je met deze nieuwe informatie aanpassingen kunt maken die de social media backlinks naar jouw website versterken! Als je nog vragen hebt over het creëren van social media backlinks of andere vragen hebt over SEO dan staan wij van Equote.nl je graag te woord.