We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch willen we graag nog een andere waardevolle tool toevoegen aan dit lijstje, namelijk SEMrush. Deze tool is vooral geschikt voor marketeers die op zoek zijn naar een goede ondersteuning bij SEO-werkzaamheden. Vooral kleine tot middelgrote ondernemingen zullen baat hebben bij deze tool. SEMrush biedt veel mogelijkheden, het richt zich met name op ad-hoc keyword onderzoek, het monitoren van de search position en crawling.
De interface van SEMrush is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Mocht je toch iets niet kunnen vinden, dan heb je de mogelijkheid om een term op te zoeken in de zoekbalk.
Er worden op het dashboard kleine samenvattingen van Domain Analytics aspecten weergegeven, zo weet je meteen hoe jouw keywords ervoor staan en hoe het inkomende verkeer vanuit organische en commerciële bronnen verloopt. Daarnaast krijg je ook meteen inzicht in de aspecten van het nieuwste SEO-project dat je hebt opgezet. Hierbij laat SEMrush op proactieve wijze weten welke aspecten je nog zou kunnen implementeren om de strategie te kunnen bevorderen, denk aan het tracken van een positie of het controleren van backlinks. Het overzicht wordt aan de hand van vijf categorieën bewaard, Domain Analytics, Keyword Analytics, Project, My Reports en een Lead Generation Tool.
Het is heel eenvoudig om een keyword onderzoek uit te voeren, dit kan in de sectie Keyword Overview. Na het invullen van jouw keywords verschijnt er een grote hoeveelheid aan informatie in de vorm van statistieken, tabellen en interactieve afbeeldingen. Deze resultaten omvatten bijvoorbeeld het onderscheid tussen organische en betaalde opdrachten waarbij het gemiddelde aan het maandelijkse zoekvolume centraal staat en een CPC-samenvatting waarin beschreven wordt hoeveel een commercieel resultaat zou kosten in andere landen.
Het is natuurlijk ook fijn om inzicht te verkrijgen in de positie en tactiek van concurrenten, dit kan in het Position report. SEMrush laat je weten welke zoekwoorden door de competitie zijn verloren. Op deze informatie kun je verder bouwen en juist goede kansen creëren met jouw eigen domein. Je kunt er ook achter komen welke zoekwoorden concurrerende domeinen pas recent zijn gaan gebruiken. Mochten er veranderingen plaatsvinden, dan kan je terecht in het Position Changes report. Wil je er nog dieper induiken? SEMrush heeft een tool gecreëerd genaamd Domain vs. Domain waarin je erachter kunt komen welke zoekwoorden jouw concurrent gebruikt om in de ranking terecht te komen, maar nog geen deel uitmaken van jouw zoekwoorden.
Er zijn een paar aspecten van SEMrush die zeer waardevol zijn. Zo heeft de uitvoerigheid van de keyword research functie onze interesse gewekt. Ook de manier waarop er onderscheid gemaakt wordt tussen desktop en mobiele zoekopdrachten springt er voor ons uit. Dit is een aspect dat we nog niet in een andere SEO-tool hebben kunnen vinden. SEMrush onderscheidt zich ook met de manier waarop campagnes gestructureerd worden, de basis hiervoor zijn namelijk de projecten. Wat we erg fijn vinden aan de tool is dat er meegedacht wordt met de gebruiker, zo is de functie SEO Ideas gecreëerd om gebruikers inzichten te geven in de mogelijkheden van SEO. Een laatste uitblinkende eigenschap van SEMrush is de veelomvattendheid waarbij de tool suggesties voor zoekwoorden aanbiedt in de sectie Keyword Magic.
We hebben eigenlijk maar één nadeel kunnen constateren en dit is de mogelijkheid om zoekwoordlijsten te kunnen managen. Iets waar je ook rekening mee moet houden is dat wanneer je opzoek bent naar de juiste zoekwoorden er niet de mogelijkheid is om te zoeken op geografische locatie, in tegenstelling tot de tool KWFinder.
SEMrush biedt drie pakketten aan die afhankelijk van de benodigde werkzaamheden een uitkomst zouden kunnen bieden. De bedragen die we noemen zijn op maandelijkse basis, wanneer je ervoor kiest om jaarlijks te betalen dan bespaar je tot wel 17%.
Het Pro pakket kost $119.95 per maand en omvat alles wat nodig is om een goede basis te kunnen onderhouden. Zo kun je binnen dit pakket dagelijks tot wel 3.000 reporten opvragen binnen de domain en keyword analytics sectie. Deze reporten zullen ieder zo’n 10.000 resultaten bevatten. Ook heb je de mogelijkheid om 5 projecten aan te maken. Op basis van deze projecten kun je vervolgens alle nodige informatie verzamelen om erachter te komen hoe een pagina presteert, zo kun je een ijzersterke strategie ontwikkelen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om 500 keywords te tracken, 100.000 pagina’s te laten crawlen en tot wel 50 relevante social media profielen te monitoren. Per maand heb je de mogelijkheid om 5 keer een PDF te ontvangen waarin de belangrijkste informatie vermeld staat. Voor de meeste kleine tot middelgrote bedrijven denken we dat dit pakket zeker toereikend kan zijn, een erg budgetvriendelijke optie dus.
Het Guru plan is te verkrijgen voor $229.95 en geschikt voor bedrijven die intensievere werkzaamheden willen verrichten met betrekking tot SEO. Zo kunnen er dagelijks 5.000 reporten opgevraagd worden die ieder tot 30.000 resultaten zullen bevatten. Ook kan er binnen dit pakket gebruik gemaakt worden van de historical datafunctie, binnen deze functie kun je meer informatie verkrijgen over de prestaties van concurrerende websites. SEMrush verzamelt deze data sinds 2012. Verdere project eigenschappen binnen dit pakket zijn als volgt, er kunnen 15 projecten toegevoegd worden en daarnaast kun je ervoor kiezen om een keyword cannibalization report op te laten stellen. Dit rapport geeft meer inzicht in pagina’s die met elkaar concurreren om dezelfde zoekopdracht. Daarnaast kunnen er 20 PDF reporten gegenereerd worden. Er is nog een extra functie waar je binnen dit pakket gebruik van kunt maken, de Google Data Studio Integration. Ook kunnen je 1500 keywords tracken, 300.000 pagina’s crawlen en heb je de mogelijkheid om tot 100 social mediapagina’s laten monitoren.
Het business pakket kost $449.95 en bevat alle aspecten van het Guru pakket in aanzienlijk hogere hoeveelheden. Zo kun je dagelijks 10.000 reporten opvragen met ieder 50.000 resultaten. Er kunnen 40 projecten toegevoegd worden en 5.000 keywords getrackt worden. Ook bevat het pakket 1 miljoen crawls die je in kunt zetten. Daarnaast kunnen er 300 social media profielen gemonitord worden en kun je maandelijks tot 50 PDF reporten opvragen. Er zijn ook een aantal extra toevoegingen aan de business versie, zo kun je binnen dit pakket gebruik maken van API en kun je wanneer je gebruik maakt van Google Shopping campagnes deze optimaliseren met behulp van de SEMrush Product Listing Ads informatie.
Bij ieder pakket is het mogelijk om extra gebruikers toe te voegen tegen een meerprijs. Dit geldt ook voor het gebruik van SEMrush .Trends, waarbij je gebruik kunt maken van Traffic Analytics en Market Explorer functies. Zo kun je meer inzichten verkrijgen in de werkwijze van concurrerende bedrijven. Ben je op zoek naar hogere quota’s? Voor echt grote operaties creëert SEMrush op maat gemaakte opties. Als je nieuwsgierig bent geworden dan kun je voor meer informatie over de specifieke pakketten terecht op de website van SEMrush.
Dit beknopte overzicht doet eigenlijk geen recht aan de variatie van mogelijkheden binnen SEMrush. SEMrush is een gerespecteerde tool in de SEO-industrie, alle aspecten zijn aanwezig om een sterke strategie te kunnen ontwikkelen. Ook biedt SEMrush meer gespecialiseerde functies die we niet hebben kunnen vinden in andere tools, als de Lead Generator, SEO Ideas en de functie Keyword Magic. Als je opzoek bent naar een veelzijdige SEO-tool die eenvoudig in gebruik is, dan is SEMrush zeker een goede optie. Als je nog vragen hebt, dan beantwoorden wij die graag!