Twee weken geleden publiceerden we het artikel over het nieuwe rapport voor Google nieuwswebsites. Dit riep vooral bij klanten die niet in Google nieuws staan vragen op over de Google nieuwsresultaten. Wat is het precies en is dit goed voor mijn website? Daarom leggen we in dit artikel uit wat Google nieuws nu precies is en hoe je er gebruik van kunt maken!

Wat is Google Nieuws?

Google Nieuws

Google nieuws is een andere search tak van Google dan de gewone zoekresultaten die iedereen wel kent. Google verzameld artikelen van nieuwswaardige websites die ze vervolgens publiceren onder het kopje “Nieuws” op desktop, maar ook standaard in de mobiele app van Google onder de zoekbalk.

De resultaten die Google Nieuws publiceert zijn niet voor iedere gebruiker hetzelfde. Deze zijn gebaseerd op gebruikersinformatie. Kortom, Google Nieuws past bij jouw zoekgedrag. Woon je in de provincie Utrecht, dan is de kans dus groot dat je regionaal nieuws krijgt te zien van Utrechtse dagbladen. Zoek je vervolgens ook nog eens vaak op zaken die corona te maken hebben, dan is de kans aannemelijk dat je voornamelijk nieuws over corona krijgt uit een streekblad uit Utrecht en omgeving waar je wel eens de website van hebt bezocht.

Is Google nieuws dan ook alleen in de nieuwssectie van Google te zien?

Nee, Google mixt de nieuwsresultaten eigenlijk ook weer met de normale resultaten. Vooral op zaken die “Trending” zijn zie je dit gebeuren. Denk aan de verkiezingen die er in maart aan komen of de avondklok.

Google Nieuws

Waarom zou je in Google Nieuws willen?

De grootste reden om in de nieuwsfeed te staan is branding. Wanneer jouw artikelen in de feed terecht komen zul je zien dat deze in korte tijd enorm veel worden bekeken. Weliswaar met hoge bounces, maar je brengt eigenlijk wel je site onder de aandacht in één van de grootste nieuwsbronnen van Nederland. Toch is er meer wat het interessant maakt om in Google nieuws te komen.

Geloofwaardigheid & autoriteit

Uit onderzoek van Edelman blijkt dat 63% van de mensen Google Nieuws meer vertrouwt dan dan andere nieuws outlets zoals Feedly of alltop die in Nederland minder bekend zijn. De gebruiker lijkt dus enorm veel vertrouwen te hebben in het Google Nieuwsplatform en dat versterkt ook de geloofwaardigheid van jouw merk.

Wat we weten van Google is dat Autoriteit ook meetelt in de rankings en dat de nieuwsresultaten dus ook kan helpen bij de SEO strategie.

Ranken op de grote termen

Naast het feit dat branding en geloofwaardigheid al mooie factoren zijn, kan Google Nieuws er ook voor zorgen dat je website op grote zoekwoorden niet het eerste resultaat heeft maar wel in het “voorpaginanieuws” staat wat het bovenste resultaat is. Nu zien we dit in Nederland niet heel veel gebeuren, dus deze zou meer als mooi meegenomen beschouwd kunnen worden.

Hoe kom ik in Google nieuws?

Leuk al die voordelen, maar hoe kom je in Google Nieuws? Allereerst, dit is niet gemakkelijk en verschilt per type site. Net als bij alle andere zoekresultaten is Google de gene die beslist of jouw website in die sectie thuis hoort en moet je er een lange adem voor hebben. Het  volgen van de Google Nieuws richtlijnen is hierbij van essentieel belang.

De algemene richtlijnen voor Google Nieuws

Content types

Google Nieuws speelt zich af in het hier en nu. De artikelen die je schrijft moeten dan ook over het hier en nu gaan. Kort gezegd, de content moet uniek en relevant zijn, maar ook interesse hebben in het Google Nieuws netwerk. Artikelen met tips, advies of vacatures vallen dus niet in deze categorie. Als je op deze manier je artikelen insteekt, maak je dus minder kans om in de Google Nieuws resultaten te komen.

Autoriteit en expertise

Is jouw site een leidende nieuwsbron in de branche waarin je zit? Dan is de kans op Google Nieuws groter dan dat je een nieuwkomer bent. Zo zie je dat de NOS, het AD en De Telegraaf het goed doen in het landelijke nieuws. Logisch, want dit zijn van origine al de meest gelezen nieuwsbronnen.

Daarnaast moet je site geloofwaardigheidssignalen bevatten. Dit houdt in een fysiek adres, duidelijke contactgegevens etc. Deze verifiëren in Google Mijn Bedrijf is dus zeker geen slecht idee. Let hierbij wel op dat deze gegevens overeen moeten komen met de gegevens op je site. Bij GMB is consistentie namelijk key.

Lees hier meer algemene richtlijnen.

Kwaliteitsrichtlijnen

Voor Google is kwaliteit één van de meest zwaarwegende factoren op het gebied van rankings. Dit geld ook voor de nieuwsresultaten. Wat Google onder kwaliteit verstaat lees je in de kwaliteitsrichtlijnen van Google.

Wanneer je dit leest zul je zien dat het nog niet eenvoudig is om een artikel zo te schrijven dat Google het opneemt in de Google Nieuws resultaten. Ga er dus ook niet voor om al je nieuws Google Nieuws te maken. Focus je op een item en bekijk of deze qua inhoud kwalitatief is, varieert van meningen en een marktbreed beeld geeft. Resultaten uit interviews met voor en tegenstanders van het onderwerp kunnen hier dus ook goed bij helpen. Het artikel hoort dus behoorlijk redactioneel te zijn en niet geschreven te zijn op basis van een product of dienst. Een gesponsord bericht zul je dus ook minder snel in Google Nieuws terugvinden.

Technische richtlijnen

Google gebruikt algoritmes om het juiste nieuws voor de juiste gebruiker uit te zoeken. Dat betekent dat er dus niet iemand fysiek jouw nieuwsbron uitzoekt. Daarom is techniek van groot belang. Zorg er dus voor dat de techniek van je site op orde is. Deze komen eigenlijk behoorlijk overeen met de basic richtlijnen voor techniek met betrekking tot SEO.

  1. Url’s en ankerteksten in de content zijn uniek, relevant en de ankertekst beschrijft goed waar de url naar verwijst. Een gesponsorde url naar een casino met als anker “lees hier meer over de avondklok” gaat je dus niet helpen J
  2. De content die je publiceert is in HTML geschreven. PDF formats, javaScript en andere contenttypes worden niet goed geïndexeerd door Google.
  3. Het domein waarop je de content publiceert moet toegankelijk zijn voor de Googlebot. Een robots.txt moet er dus zeker niet op zitten.

Verdere tips om in Google Nieuws te komen

Naast de richtlijnen is er meer wat je kunt doen om in Google nieuws te komen.

Nieuws sitemap

Maak een aparte sitemap aan voor Google Nieuws en laat deze indexeren in Search Console. Op deze manier kun je zelf de controle bewaren over welke artikelen voor Google Nieuws zijn bedoeld en welke niet.  Daarnaast zorgt het indienen  van specifieke sitemaps vaak voor een versnelde indexering.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Google Nieuws word echt heel veel gelezen op mobiel en tablet. Daarom is het handig dat je pagina’s optimaal presteren op deze apparaten. Daarbij kunnen AMP pagina’s erg goed helpen. Deze pagina’s zijn geoptimaliseerd voor mobiel en tablet en presteren vele malen beter dan “gewone” formats.

Google Publisher Center

Je inschrijven voor het Google Publisher Center is niet vereist, maar kan wel bijdragen aan de opname. Zeker de moeite waard dus. Lees hier meer over het Google Publisher Center en de voordelen.

Conclusie

Voldoen aan alle richtlijnen is een vereiste om in Google nieuws te komen. Hier zit nogal wat werk aan verbonden en daar zul je ook in moeten investeren. Je moet je afvragen of je dit echt moet willen als je een website hebt die niet bepaald nieuws gerelateerd is. Denk aan een webshop, receptenwebsite of iets anders. Publiceer je unieke content over bijvoorbeeld wandelen of een andere branche, dan kan dit wel relevant zijn.

De insteek van je website is dus van groot belang om het Google Nieuws te halen. Is de insteek juist en  vind je het dus leuk om unieke content te bieden die de gebruiker verder helpt? Dan is het zeker de moeite waard om alle richtlijnen bij langs te gaan en te bekijken wat jij nog kunt doen om in de Google Nieuwsfeed terecht te komen. Heb je hier hulp bij nodig of nog meer vragen over? Neem dan contact met ons op!

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.