Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback van gebruikers.

Waarom past Google Search Console dita aan?
In de afgelopen 2 jaar verzamelde Google feedback van de webmaster community om verbeterde informatie te bieden. Er waren nogal wat onduidelijkheden over bepaalde meldingen en daarover heeft Google zelf het volgende te zeggen.
“Based on the feedback we got from the community, today we are rolling out significant improvements to this report so you’re better informed on issues that might prevent Google from crawling and indexing your pages. The change is focused on providing a more accurate state to existing issues, which should help you solve them more easily.”
De aanpassingen
De 4 zaken die Google aanpakt zijn de volgende:
- Generieke issues zoals “Crawl anomaly” worden onderverdeeld in specifiekere issues. Bijvoorbeeld een 4xx- of 5xx-error. Hierdoor zie je eerder in waar een error plaats vindt. Wil je weten waar al deze errors zich voordoen? Dan is Screaming Frog een handige tool om deze op te sporen.
- Een nieuwe issue genaamd: “Geïndexeerd zonder content” doet zijn intrede.
- Soft 404 errors worden accurater gerapporteerd.
- Ingediende pagina’s die zijn geblokkeerd door middel van een robots.txt worden niet meer weergeven als waarschuwing maar als error.

Waarom doet dit er toe?
Voor SEO-specialisten is dit interessant aangezien de bovenstaande aanpassingen meer inzicht geven in de manier waarop Google naar je website kijkt. Daarnaast kunnen deze issues makkelijker worden verholpen doordat het probleem meteen zichtbaar is.
Vooral de nieuwe issue “Geïndexeerd zonder content” geeft meer inzicht in of Google je pagina wel helemaal leest. Dit is wat Google zelf zegt over de nieuwe issue op de Search Console help page.
“This page appears in the Google index, but for some reason Google could not read the content. Possible reasons are that the page might be cloaked to Google or the page might be in a format that Google can’t index. This is not a case of robots.txt blocking.”
Kortom, je pagina kan dus een error bevatten wat geen robots.txt is wat Google tegenhoud de pagina te lezen. Dit kan bijvoorbeeld een lege pagina zijn die je per ongeluk hebt gepubliceerd, of een script wat Google niet kan lezen.
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]