Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google Nieuws.
“Today we are launching Google News performance reporting to help news publishers better understand user behavior on Google News on our Android and iOS apps, as well as on news.google.com.”
Het nieuwe rapport in Google Search console is bedoeld om nieuwswebsites meer inzicht te geven in hun content en de gebruikers. Het nieuwe rapport is te bereiken via de linker sidebar onder “Performance”. Naast de Search Results en Discover staat daar vanaf nu ook Google Nieuws.
Het rapport werkt hetzelfde als de andere rapporten en laat de Impressies, klikken, CTR en posities zien. Deze kun je vervolgens filteren op datum, apparaat en land.
Het rapport laat zien wanneer en hoe vaak jouw artikelen worden vertoond in de nieuwsfeed van Google en hoeveel daarvan tot een klik hebben geleid. Voorheen was het onmogelijk om deze data te combineren via Search Console en daarom kunnen nieuwswebsites hier wat aan hebben.
Het rapport is alleen beschikbaar voor websites die in de Google Nieuwsfeed worden opgenomen. Wanneer je dit rapport dus niet in je Search Console property ziet staan, is dit blijkbaar niet het geval.
Ja dat kan, Google bekijkt of je website geschikt is voor Google nieuws. Hiervoor moet je voldoen aan de Google news conten policies. Voldoe je hieraan? Dan blijkt het in de praktijk toch vaak te gebeuren dat het even duurt voordat je wordt opgenomen. De algoritmes van Google bestuderen je site op hun eigen manier en die bepalen uiteindelijk wat er wel en niet in Google nieuws komt.
Jawel, dat is er. Google beschikt over het Publisher Center. Deze tool is bedoeld voor nieuwspublishers en je hier voor registreren is op z’n minst de moeite waard mocht je in de nieuwsresultaten van Google willen verschijnen.
Het Publisher Center maakt het mogelijk om je content direct met Google Nieuws te delen door middel van RSS freeds, URL’s en video’s. De Crawler van Google behandeld je site hier niet anders om, maar het maakt het wel mogelijk voor nieuwspublishers om de vorm van hun nieuwsbericht aan te passen. Onderstaand de twee grootste voordelen van Publisher Center
Je inschrijven voor deze tool is dus de eerste stap richting Google Nieuws, maar dit garandeert alsnog niets. Het opsturen van een RSS feed of url’s is dus ook geen garantie dat jouw artikelen in Google Nieuws terecht komen. Wel kun je het proberen als je aan de News content policies voldoet.
Wil je meer advies om je website in Google Nieuws te krijgen of je zoekresultaten te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.