Wanneer we het hebben over de SEO strategie is het zoekwoordonderzoek één van de eerste termen die je tegen komt. Voor menig SEO specialist is dit de dagelijkse gang van zaken, maar hoe kun je hier toch nog meer uithalen?

In dit artikel willen we je meenemen naar alle ins- en outs van het zoekwoordenonderzoek zodat jij een ijzersterke SEO-strategie kunt opzetten.

via GIPHY

Wat is zoekwoordonderzoek?

Het zoekwoordonderzoek wordt gebruikt om te bepalen welke zoekwoorden gebruikers gebruiken om hun informatie te verkrijgen over een bepaald onderwerp. Het is niet alleen van belang voor de SEO strategie, maar ook voor de SEA strategie. Ook daar wordt namelijk vol ingezet op zoekwoorden.

Waar worden die zoekwoorden gezocht?

Wanneer we het hebben over het zoeken van zoekwoorden gebeurt dit in de zoekmachines. Denk aan Google, Bing, Duckduckgo enzovoorts. Welke zoekmachine het belangrijkst is verschilt per land. In Nederland en wereldwijd is Google de grootste en meest bekende. Daarom nemen we in dit artikel Google als voorbeeld.

Belangrijke waardes in het zoekwoordonderzoek

Wanneer je start met het zoekwoordenonderzoek zul je zien dat er verschillende waardes naar voren komen. Denk aan de Cost Per Click (CPC), Competitie en zoekvolumes. Hier gaan we gedurende dit artikel op in.

Waarom is zoekwoordonderzoek zo belangrijk?

Op dit moment worden er jaarlijks 3.5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd via Google. Daarmee bezat Google 92,18% van de wereldwijde markt in 2019. In 2020 werd de zoekmachine 62 miljard keer bezocht. Dit via alle kanalen zoals Google Nieuws, Google Lens en de andere producten. Niet iedere sessie bevat dus een zoekopdracht.

Deze geven wel aan dat onze maatschappij anno 2021 volop op het internet draait. De consument zoekt zijn of haar producten niet meer via offline media, maar vooral via Google en Facebook.

De zoekmachine Google is hier dus mede verantwoordelijk voor. Daarom wil je graag dat jouw winkeltje bovenaan staat in de resultaten van Google. Zo is deze het meeste zichtbaar. Maar er zijn meer redenen.

Inzicht in de doelgroep

Zoekwoordonderzoek geeft best veel informatie over de doelgroep. Door goed onderzoek te doen achterhaal je eigenlijk de wensen en behoeften van de gebruiker. Hier kun je handig op inspelen door de content te leveren die interessant is voor de doelgroep.

Betaalde campagnes

Naast de SEO strategie is zoekwoordonderzoek ook essentieel voor de betaalde kant van Google. Je kunt bieden op exacte keywords en dus conversies sturen. Dit kan zowel via Google search als Ads.

Stap 1: Bedenk een lijst van onderwerpen gerelateerd aan jouw bedrijf

Wanneer je begint met zoekwoordonderzoek is het handig om te bekijken welke onderwerpen jouw bedrijf mee bezig is. Als voorbeeld nemen we een online bakkerswinkel die beter gevonden wil worden.

Pak een exceldocument erbij en zet de belangrijkste onderwerpen in een tabje zoals onderstaand voorbeeld.

Zoekwoordonderzoek

Op deze manier houd je jouw zoekwoordonderzoek gestructureerd en overzichtelrijk.

Stap 2: Gebruik zoekwoordtools om de zoekwoorden te vinden

Nu gaan we beginnen aan het echte werk. Je zoekwoordonderzoek doe je met de juiste tools. Onderstaand een lijstje van tools die je kunt gebruiken waarvan ik de Zoekwoordplanner van Google zeker kan aanraden. Hier kun je je voor aanmelden.

We gebruiken in onze voorbeelden de zoekwoordplanner van Google. Deze is gratis en behoorlijk accuraat.

De zoekwoordplanner

Wanneer je wilt weten welke termen voor de categorie brood bijvoorbeeld veel worden gezocht? Type dan Brood in de zoekwoordplanner en dan krijg je de resultaten.

Zoekwoordonderzoek

Nu zie je dat voor de categorie brood het zoekwoord brood wel 10.000 tot 100.000 keer per maand wordt gezocht. Aardig wat, maar aangezien we in Nederland op de gezonde tour lijken te raken wordt er net zoveel gezocht naar koolhydraatarm brood. Vervolgens zie je daaronder andere termen die populair zijn. In dit geval worden er 672 zoekwoordideeën gegeven.

Heel leuk om te weten dat we in Nederland lekker bewust bezig zijn, maar wat moet je hier nu mee?

De resultaten laten verschillende zaken zien. Namelijk het zoekvolume, concurrentie, bod voor boven aan de pagina bij een laag bereik en bij een hoog bereik.

Zoekvolume

Het zoekvolume zegt veel over de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord. Termen die vaak worde ngezocht zijn vaak generiek. Dit houd in dat gebruikers met verschillende interesses dit zoekwoord kunnen zoeken. Denk bijvoorbeeld aan iemand die zelf brood wil bakken, iemand die brood wil kopen of iemand die de geschiedenis van brood wil weten.

Daarom is het als kleine partij niet altijd handig om te focussen op de grote termen. Hier kun je namelijk veel verkeer van krijgen wat niet relevant is voor je bedrijf, in dit geval een online bakker. Daarom kan het handig zijn om je zoekwoordonderzoek toe te spitsen op de gebruiker die jij zoekt. Hierover later meer.

Competitie

De competitie geeft een indicatie van de spelers in de markt. “Brood” is een informatieve term en daar zie je dus wikipedia, brood.net en rutgerbakt.nl bovenaan verschijnen. Lekker bezig rutger! Gratis backlink voor jou!

Kortom de competitie geeft wat aan hoe moeilijk het gaat worden om op dit zoekwoord bovenaan te komen. Voor “Brood” zou dit dus eenvoudiger moeten zijn dan voor “Koolhydraatarm brood” waar je gelijk de fitboy en fitgirl sites vind. Deze doen hier blijkbaar een stuk meer moeite voor.

Biedingen

Ben je niet van plan om te gaan adverteren, dan kun je deze overslaan. Stel je wilt het wel? Dan is het wel relevant. De biedingen geven eigenlijk een maximum en minimum bod aan volgens Google om een beetje leuk mee te doen in de advertentieresultaten. Kortom, per klik betaal je bij een hoog bereik op het zoekwoord brood € 2,03 per klik. Bij een laag bereik zo’n € 1,08.

Dit is een mooie inschatting over de kosten die je kunt verwachten zodra je hier goed op gaat adverteren.

Stap 3: selecteer de juiste zoekresultaten

Zoals we net aangaven komt Google met ontzettend veel zoektermen. Rechts in het filter kun je zoekwoorden verfijnen. Dit doe je door bijvoorbeeld termen zonder merk te selecteren. Ook is de taal of dergelijken handig.

Toch kan dit onvoldoende inzicht geven. Door de termen van hoog naar laag te selecteren krijg je een idee van wat  er speelt.

We raden aan om deze lijst te exporteren en deze van hoog naar laag te selecterenin je excelsheet. Wanneer je het hebt over brood kun je dus bijvoorbeeld over het onderste lijstje gaan schrijven.

Zoekwoordondezoek

Per zoekwoord heb je weer specifieke zoekwoorden. Deze zoekwoorden geven dus inspiratie voor het schrijven  van content.

Brood is de hoofdcategorie, en de andere termen zijn subcategorieën. Wanneer je dus een mooie landingspagina over brood maakt en daar weer de subcategorieën onder plaatst, denk bijvoorbeeld aan stokbrood of speltbrood heb je al een aardige structuur te pakken. Maar wat moet je dan over stokbrood schrijven in dit geval?

Bedenk hierbij goed dat je geen receptenwebsite hebt, maar een online bakker bent waar je bijvoorbeeld stokbrood kunt b estellen. De content die je over stokbrood gaat plaatsen dient dus zowel informatief als conversiegericht te zijn. Daarom wil je antwoord geven op de vragen van je gebruiker. Answer the public is een goede tool om erachter te komen wat je gebruikers dan  zoeken over “Stokbrood”.

answer the public

Deze mooie cirkel geeft een aantal onderwerpen aan die voor jou als online bakker handig zijn om te beantwoorden. Namelijk:

  1. Waar stokbrood kopen?
  2. Waar komt stokbrood vandaan?
  3. Frans stokbrood waar te koop?
  4. Welk stokbrood is gezond?

Dit zijn slechts een aantal ideeën voor je tekst, door hier antwoord op te geven is de kans groot dat je in Google gaat ranken op het woord “Stokbrood” maar ook op de niche termen waar de gebruikers vragen over hebben.

Een tekst kun je dus zowel informatief als conversiegericht insteken op deze wijze.

Stap 4: Je zoekwoordonderzoek afmaken

In dit voorbeeld hebben we brood en stokbrood gebruikt. Je kunt dit letterlijk voor iedere term doen. Daarom raad ik je aan om in eerste instantie de overige tabjes in je bestand met de onderwerpen te verrijken met de data vanuit de zoekwoordplanner.

Wanneer je dit hebt gedaan heb je al een aardig inzicht per zoekwoord wat termen zijn die belangrijk zijn. Gebruik de juiste termen als hoof- en sub-onderwerpen voor de informatie die je bied en gebruik answer the public om vragen te beantwoorden.

Wanneer jouw artikelen relevante antwoorden bieden op de specifieke vragen van de gebruiker zul je zien dat ze over de tijd heen hier en daar verkeer verkrijgen in zowel Google Analytics als Search Console.

Conclusie

Zoekwoordonderzoek is geen rocketscience, in principe kan iedereen het doen. Wel vereist het wat kennis om de termen te kiezen die passen bij jouw gebruikers. Hier hebben we een kleine houvast voor gegeven, maar dit verschilt natuurlijk per geval. Heb je hier dus vragen over? Stel ze gerust!

via GIPHY