De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een bedrijf om potentiële klanten te werven, dit geldt voor zowel online als offline verkoop. Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk interesse op te wekken bij het publiek en zo mensen aan te sporen om een product te kopen of een service te benutten. Als een klant veel interesse heeft, dan leidt dit natuurlijk sneller tot een aankoop. Online zijn er veel verschillende tactieken om de aandacht te trekken.

Het aantrekken van klanten in de praktijk

Je kunt je eigen product of service op verschillende manieren aan de man brengen. Je kan nog zo’n goed product hebben, maar vaak is er een doordachte strategie nodig om genoeg kopers aan te trekken. De aanpak zal natuurlijk afhangen van de wijze van adverteren, zet je een online marketing strategie op? Of ga je juist in zetten op de traditionele marketing vormen. Als je voor online marketing kiest raden we je aan om te investeren in het optimaliseren van jouw positie binnen de welbekende zoekmachines. We zien namelijk dat er op deze wijze veel potentiële klanten aangetrokken worden.

Manieren om het succes te vergroten

We zullen nu enkele methodes met je bespreken waarvan wij weten dat ze wel degelijk een grote invloed hebben op potentiële klanten. Zo kun je zelf meteen aan de slag.

SEO

SEO staat ook wel voor Search Engine Optimization. Je kiest er met deze methode voor om te investeren in de online vindbaarheid van een website. Als het gemakkelijker is voor klanten om een bepaalde website te vinden, dan is er ook een grotere kans dat er meer verkeer aan getrokken word. Meer verkeer kan een stijging in het aantal klanten betekenen. 

Backlinken

Je kunt ook gebruik maken van backlinking. Zo zou je een grote website met veel bezoekers kunnen benaderen en vragen of ze een link van jouw site willen plaatsen. Zo kun je er via via voor zorgen dat je meer bezoekers werft. Zorg er natuurlijk wel voor dat er ook iets in zit voor de externe partij.

Mailings

Door middel van mailings kunnen bezoekers regelmatig op de hoogte gehouden worden. Dit is fijn voor de bezoeker, want zo worden aanbiedingen en aanvullende informatie kenbaar gemaakt. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om een maandelijkse of zelfs wekelijkse nieuwsbrief op te zetten. Houd wel rekening met de regels die hiervoor opgesteld zijn. Je kunt namelijk volgens de wet geen ongevraagde e-mails meer versturen.

Social media

De laatste methode gaat natuurlijk over social media. Het inzetten van social media om klanten aan te trekken is wordt natuurlijk veel gedaan. Er zijn enorm veel manieren om via social media meer klanten te werven. Je kunt natuurlijk regelmatig content posten, maar ook samenwerkingen met externe partijen die veel bereik hebben kan tot een hoge aantrekkingskracht leiden.

We geven je nog een controversiële tip. Het kan namelijk in je voordeel werken als je een spraakmakende boodschap deelt. Doe dit wel met mate en zorg dat dit deel uitmaakt van een doordachte strategie. De spraakmakende boodschap kan heel populair zijn onder de eigen doelgroep, maar ook negatieve aandacht kan bijdragen aan de aantrekkingskracht van een pagina. We zien vaker dat bedrijven bepaalde foutjes maken, die achteraf gepland bleken te zijn om zo de aandacht te vergroten. Nogmaals, wees hier voorzichtig mee!