Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te zorgen. Als dit niet het geval is kun je namelijk veel potentiële klanten verliezen en dat is natuurlijk zonde. Google indexeert alle webpagina’s die aangemaakt worden.
Het indexeren doet Google door te crawlen op een webpagina. Als er bepaalde storingen zijn die ervoor zorgen dat het crawl proces niet optimaal verloopt dan kan dit van grote invloed zijn op de vindbaarheid van een pagina. Het optimaliseren van het crawl budget van jouw pagina kan in zo’n geval dus goed van pas komen. We hebben een paar tips voor je om je op weg te helpen.
Wat is een crawl budget?
De term crawl budget wordt eigenlijk veel te weinig gebruikt als het gaat om het optimaliseren van een website. En dit terwijl juist het crawl budget een enorme invloed heeft op de vindbaarheid van een pagina. Je kunt er van uitgaan dat Google vrijwel dagelijks op een paar pagina’s van jouw website crawled. De hoeveelheid aan pagina’s waarop gecrawled wordt noemen we ook wel het crawl budget.
Het crawl budget van een website kan per dag een klein beetje verschillen. Het crawl budget hangt af van verschillende factoren, zo heeft de grootte van een website invloed en bijvoorbeeld het aantal verwijzingen naar een website. Ben je benieuwd naar het crawl budget van jouw website? Dan kun je een kijkje nemen bij Search Console.

Het is altijd goed om te weten wat het crawl budget van jouw website. Met deze informatie kun je namelijk het budget vergelijken met het gemiddelde aantal pagina’s die gecrawled zijn door een Googlebot. Je kunt erachter komen door de volgende zoekopdracht uit te voeren in de zoekmachine:
‘’site:website.nl’’
Zoals de onderstaande afbeelding laat zien, volgt hierop de hoeveelheid aan pagina’s die Google geïndexeerd heeft.

Als jouw crawl budget niet overeenkomt met het gemiddelde dan valt er dus winst te behalen omdat Google de pagina’s niet dagelijks crawled. Zoals eerder vermeld hangt het crawl budget af van meerdere aspecten. Het optimaliseren van deze factoren kan er dan ook voor zorgen dat er dagelijks meer pagina’s door Google gecrawled zullen worden, we noemen dit ook wel crawl budget optimalisatie.
Crawl budget optimalisatie
Het optimaliseren van een crawl budget zul je dus in stappen moeten doen. De eerste factor van belang, is de snelheid van een website. Tijdens het crawlen, rendeert Google een pagina gelijktijdig. Als dit proces spoedig verloopt dan kan de Googlebot dus sneller een webpagina crawlen. Dit zorgt ervoor dat websites sneller te vinden zijn in de zoekmachine.
Naast de snelheid van een webpagina, doen ook de hoeveelheid verwijzingen naar een pagina er toe. Wanneer een website veel inkomende links heeft, zal de Googlebot er langer over doen om de links te verwerken. De hoeveelheid tijd die er wordt gespendeerd op jouw website zal dus snel oplopen.
Het toepassen van crawl budget optimalisatie
Je hebt nu dus wat meer inzicht over het crawlbudget van een pagina en de factoren die van invloed zijn op dit budget. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je met deze kennis het crawl budget van jouw pagina kunt optimaliseren?
We hebben natuurlijk een paar tips voor je! Het doel is om zoveel mogelijk organisch verkeer te generen door Google richting bepaalde pagina’s te sturen die al van hogere waarde zijn. Ook kun je ervoor zorgen dat de pagina’s die minder van belang zijn niet onnodig geïndexeerd worden.
1. Denk goed na over filters
Als je een website aanmaakt is het voor de gebruiksvriendelijkheid bevorderlijk om duidelijke categorieën op te stellen. Dit kun je doen met behulp van filters. Deze filters zorgen ervoor dat er veel verschillende URL’s gegenereerd worden.
Filters kunnen ook met elkaar gecombineerd worden en zo ontstaan er nog meer URL’s. Het laden van een filter gebeurd vaak achter een parameter, het kan soms zo zijn dat een parameter als niet relevant genoeg geacht wordt door Google. Als dit gebeurd zal er dus ook niet door Google gecrawled worden. Om je een beter beeld te geven hier een paar voorbeelden.
Prijs
Als je een e-commerce website bezoekt en je wilt iets kopen kun je zoeken op een prijscategorie. Dit is natuurlijk heel handig voor een bezoeker, maar dit zorgt wel voor veel extra URL’s. Als je het assortiment verdeelt in acht prijs categorieën dan zullen er ook acht verschillende URL’s aangemaakt worden die voor een Googlebot eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn.
Website.nl/sale?price=20-50
Website.nl/sale?price=100-150
Zoekresultaten
Ook een interne zoekfunctie op een website kan ervoor zorgen dat veel URL’s gecreëerd worden die niet relevant zijn. Deze pagina’s kunnen het beste niet geïndexeerd worden want dit zal niets toevoegen. Daarnaast is er een grote kans dat deze zoekopdrachten niet overeenkomen met de categoriepagina’s op en een website.
Hoeveel schade kunnen deze bovenstaande URL’s nou aanrichten zou je denken. Er zal namelijk maar een aantal URL’s gegenereerd kunnen worden. Toch is het allemaal niet zo simpel als het lijkt. Hier laten we je een voorbeeld zien van onze crawl budget optimalisatie strategie toegepast op een van onze klanten.
Dit voorbeeld laat zien dat door middel van het inzetten van een zoekfunctie op een website er enorm veel pagina’s geïndexeerd werden die eigenlijk helemaal geen invloed hadden. Door het uitsluiten van deze pagina’s is de focus meer gericht op de pagina’s die wel de aandacht horen te krijgen.
Dit kan zelfs invloed hebben op jouw positie in de ranking van Google omdat er meer tijd door de Googlebot doorgebracht wordt op de belangrijkste pagina’s. Er zijn een paar benaderingen waarop de URL’s die ontstaan naar aanleiding van een filter uitgesloten kunnen worden. De eerste manier is door in de robots.txt de volgende tekst in te voeren: disallow: ?search
Simpel gezegd, is de opdracht in dit geval dat een Googlebot de URL’s waar ?search in voorkomt moet overslaan. Toch is hiermee het grootste probleem nog niet opgelost, de URL’s zul je namelijk nog in de zoekresultaten naar voren zien komen.
Als je eerst een noindex regel toevoegt en in de regel erna een disallow plaatst dan is dit probleem opgelost. Of je kunt er voor kiezen om een nofollow toe te passen op een URL van een filter, de pagina’s met deze tag worden dan dus ook niet gecrawled.
2. Voorkom duplicate content
Iets wat ook van grote invloed is, is het ontstaan van duplicate content. Dit betekent dat er pagina’s bestaan waarop vrijwel precies gelijke content staat als op een andere pagina. Er zijn een paar soorten duplicate content, we zullen een van de meest voorkomende soorten met je bespreken. Deze vorm van duplicate content zien we vooral veel ontstaan bij webshops.
Als je bijvoorbeeld schoenen wilt kopen, dan zijn er meerdere categorieën die naar een bepaald paar schoenen leiden. Al deze categorieën bezitten dus allemaal een eigen URL. Er ontstaat dus duplicate content omdat meerdere URL’s over precies dezelfde informatie beschikken.
Website.nl/heren-schoenen/schoencode
Website.nl/sneaker-schoenen/schoencode
Ook hier wordt vaak onderschat hoeveel extra URL’s er ontstaan en in dit geval ontstaat er dus ook nog duplicate content. Google zal er dus qua tijd het dubbele over doen om door alle pagina’s te crawlen. Natuurlijk hebben we ook een trucje voor je om erachter te komen of je producten via twee verschillende URL’s aanbied voer de volgende zoekterm uit:
Site:webshop.nl ‘’productnaam’’
Als er dus meer dan één URL tevoorschijn komt dan weet je wat je te doen staat!
3. Voorkom 404’s en redirects
Het onderhouden van een website is erg belangrijk. Het is voor een bezoeker van een website erg vervelend als er een 404-pagina te voorschijn komt. Dit wordt dus ook door de Googlebot als minpunt ervaren, het gebruik hiervan zal dus ook niet ten goede komen van het crawl budget.
Wil je weten of je op jouw website ook 404’s hebt? Je kunt dan wederom gebruik maken van de Search Console. Als je kijkt bij het onderwerp ‘crawlen’ en je dan op het kopje ‘crawlfouten’ klikt, dan kun je onder ‘niet gevonden’ de 404’s vinden. Er zijn twee manieren om de 404’s te verhelpen.
Ten eerste, zou je de interne link kunnen aanpassen naar die van een werkende pagina. Ons advies is dan ook om voor deze optie te kiezen als dat mogelijk is. De tweede optie is namelijk om een 301 redirect in te zetten. Beide opties hebben dezelfde uitkomst. Toch raden we je aan om het gebruik van interne redirects zoveel mogelijk te vermijden. Zo voorkom je dat de Googlebot een langere laadtijd ervaart op een pagina.
Je zult over het algemeen erg moeten oppassen met het inzetten van redirects. Je wilt natuurlijk niet dat er een redirect chain ontstaat. Redirects die aan elkaar gelinkt zijn kunnen van negatieve invloed zijn op een crawl budget. Hier een voorbeeld van een redirect chain:
4. Observeer server logs
Een van de beste tactieken om het crawl budget te onderzoeken is door middel van een server log analyse. In deze analyse kom je erachter of de juiste pagina’s worden bezocht door de Googlebot. Dit heeft weer te maken met de relevantie van een pagina.
Je kunt het beste een programma gebruiken als Screaming Frog. Als je dit soort tools inzet krijg je een beknopte samenvatting met alle informatie die er toe doet wat betreft server logs. Je kunt bijvoorbeeld zien welke user agent gecrawled heeft, ook kun je de statuscode, responsetime, het aantal crawls en de hoeveelheid aan gedownloade bytes achterhalen.
Het uitvoeren van een serverlog analyse is niet eenvoudig en het kan dat ook even duren voordat je het onder de knie krijgt. Toch kan het investeren van tijd zeker baten. Je kunt zo veel informatie verzamelen over alle bots die op jouw pagina’s crawlen.
Aan de slag!
Nu je meer weet over het crawl budget van een website en het optimaliseren ervan kun je zelf aan de slag! Niet alleen kun je met het toepassen van deze tips zorgen voor een optimaal crawl budget, de toepassingen zullen er ook voor zorgen dat jouw website als gebruiksvriendelijker worden ervaren. Wie wil nou geen snelle laadtijd van een pagina en duidelijke navigatie links. Ook het investeren in verwijzingen naar jouw pagina zal jouw website ten goede komen.
Alles over linkbuilding: 5 waardevolle lokale linkbuilding tactieken
We hadden Equote.nl nooit opgezet als we geen groot voorstander waren van backlinks. Backlinks zijn [...]
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]