het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om dit proces beter te kunnen begrijpen. Marketing professionals maken daarom in veel gevallen een analyse van specifieke acties die een bezoeker uitvoert waarmee wordt bijgedragen aan een bepaald doel. Ook wordt er een waarde gegeven aan elke actie. 

Het is van groot belang dat een marketingbudget zo efficiënt mogelijk gespendeerd wordt. Het zou natuurlijk zonde zijn om veel geld te investeren in een kanaal waarbij er uiteindelijk geen noemenswaardig aantal conversies tot stand komen. Er worden meestal meerdere kanalen gelijktijdig ingezet om zo een goed op elkaar aansluitende strategie te kunnen implementeren. We zien vaak dat er gebruik wordt gemaakt van kanalen als: 

  • Sociale media
  • Advertenties 
  • SEO gericht op zoektermen 
  • Influencer endorsement 
  • Een wekelijkse nieuwsbrief 

Externe factoren

Niet alleen interne factoren hebben invloed op conversies, ook externe factoren spelen hier een rol in. Zo kan een gestegen hoeveelheid aan conversies van een bepaald product ook komen doordat het uitverkocht is bij een andere aanbieder. De waarde van de kanalen zullen niet exact achterhaald kunnen worden, toch is het doen van een poging zeker de moeite waard. Wanneer er een redelijk goede inschatting gemaakt is, zou dit ook in de toekomst het aantal conversies kunnen bevorderen. 

Conversie attributie en analytics 

Om conversie attribution te versterken wordt het vaak gebruikt in combinatie met analytics. Het belang hiervan wordt ook wel door Google omschreven als ‘peanutbutter and jelly’. Pindakaas en jam worden door velen gezien als een perfecte combinatie, alhoewel ze als je ze apart eet ook erg lekker zijn. De twee elementen vullen elkaar aan en kunnen elkaar versterken. Wanneer conversie attribution en analytics met elkaar gecombineerd worden, kan het beste resultaat worden behaald. 

Modellen 

Er zijn verschillende modellen die toegepast kunnen worden tijdens het beoordelen van de conversie attributie. Zo zijn er modellen die vooral gericht zijn op het bepaalde aspect dat de uiteindelijke doorslag heeft gegeven, we noemen dit ook wel een ‘laatste click attributie’. Andere modellen zijn gericht op het toekennen van een waarde van ieder aspect, de hoogte van de waarde is dan ook niet afhankelijk van de positie in de keten. Conversie attributie wordt vaak niet in een keer goed toegepast, het uitzoeken van de juiste strategie neemt veel tijd in beslag.