Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. Tegenwoordig zien we dat het investeren in branded content een populaire keuze is. Dit soort content wordt gefinancierd of (deels) geproduceerd door een bedrijf waarvan het doel is om een merk onder de aandacht van een beoogde doelgroep te brengen.

Daarnaast kan dit ook helpen als linkbuilding strategie. Met behulp van deze content kan een merk een bepaald imago creëren. Bedrijven investeren dus eigenlijk in gewenste associaties die het publiek in verband brengen met een merk. 

Commerciële doeleinden

Wanneer je een advertentie publiceert of investeert in product placement is het overduidelijk dat er sprake is van een adverteerstrategie. Branded content zorgt ervoor dat een kijker vaak niet eens beseft dat het gaat om commerciële content, terwijl dit wel het geval is. Wanneer er branded content geproduceerd wordt heeft het merk vaak alle touwtjes in handen, de productie zelf en natuurlijk de financiële afhandeling.

Toch wordt er veelal voor gezorgd dat de focus niet ligt op commerciële doeleinden. Het belangrijkste is dat het opdringerige aspect van advertenties achterwege gelaten wordt. Dit zorgt ervoor dat er graag naar branded content gekeken wordt, dat de content wel gesponsord is, maakt dan ook voor velen niets uit.

Win-win situatie

Om relevant te blijven in een industrie is het tegenwoordig erg belangrijk om te zorgen voor unieke content die met regelmaat gepost wordt. Er zijn verschillende voordelen die komen kijken bij het creëren van branded content. Zo kunnen bedrijven met behulp van branded content een bepaald imago schetsen, daarnaast hebben ze de mogelijkheid om een platform te creëren. Ook webmasters hebben baat bij branded content, dit kan namelijk voor aanzienlijk meer inkomsten zorgen.

Daarnaast is het ook fijn voor bezoekers om veel gratis en unieke content te kunnen kijken. Je kunt denken aan een reeks filmpjes op Youtube of een blog die geschreven wordt in naam van een merk. De focus ligt in beide gevallen niet op het merk zelf, maar wordt toch onder de aandacht gebracht. 

Voorbeelden van branded content 

Je ziet op dagelijkse basis veel meer branded content dan je waarschijnlijk verwacht, er zijn namelijk enorm veel manieren waarop het gebruikt wordt. Ongeveer een eeuw geleden werd dit soort content in het leven geroepen, dit begon op de radio.

Radio programma’s werden gesponsord door bekende merken, misschien ken je de slogan ‘..wordt u aangeboden door’ wel. Daarnaast hebben we ook vaker gezien dat een populair merk investeert in een heel andere tak van sport. Zo heeft Mattel, een speelgoedfabrikant, haar producten laten transformeren tot een tekenfilm figuren. Toch kan het inzetten van branded content ook slecht uitpakken. Wanneer branded content niet goed wordt ontvangen door het publiek, kan het serieuze gevolgen hebben voor het verloop van een bedrijf.