Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de data van een website. De rapportages die gecreëerd worden met behulp van dit soort tools geven het gedrag van bezoekers weer. Het analyseren van deze rapporten kan helpen bij het maken van toekomstige keuzes. Adobe Analytics is een bekend pakket aan tools dat vooral door marketing specialisten gebruikt wordt. Google Analytics is ook een pakket dat gebruikt kan worden voor het verzamelen van online data, maar wat is nou eigenlijk het verschil? 

Voorspellen door te meten

Door te kijken naar het verleden kun je de toekomst voorspellen. Dit is in het geval van online media grotendeels waar, natuurlijk zijn er altijd onvoorziene factoren die een rol spelen. Vroeger was het erg lastig om het effect van media in kaart te brengen, de nieuwe media zorgt ervoor dat deze klus veel minder tijdrovend is. Het is enorm belangrijk om het gedrag van bezoekers in kaart te brengen. Zo kun je er voor zorgen dat je proactieve keuzes kunt nemen die aansluiten op de behoefte van een doelgroep. 

Adobe versus Google 

Het Google Analytics pakket is beschikbaar voor iedereen. Het pakket bestaat onder meer uit Google Analytics, Google Ads en Google Adsense. Al deze programma’s kunnen je helpen met het verzamelen van waardevolle informatie. Dit pakket richt zich vooral op de omgeving van een website. Een groot verschil tussen Google Analytics en Adobe Analytics is dat het Adobe pakket vooral gericht is op een website zelf. Dit zorgt ervoor dat de resultaten van beide pakketten vanaf andere hoeken bekeken wordt, de data zal dus niet gelijk aan elkaar zijn. 

Adobe voor marketing specialisten 

In tegenstelling tot Google Analytics zit er een prijskaartje aan het Adobe pakket. De complexiteit van de tools ligt een stuk hoger. Ten opzichte van het Google Analytics pakket wordt er een geheel andere terminologie gebruikt. Ook worden de resultaten op een andere manier weergegeven. Het pakket is vooral geschikt voor marketing specialisten.