Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine Bing staat op de derde plek van alle zoekmachines wereldwijd, na Google en Baidu. Toch zijn er nog steeds miljoenen mensen die dagelijks gebruik maken van deze zoekmachine. Bing staat in verband met Yahoo! Search, dit zorgt ervoor dat wanneer er in Yahoo! Search een term wordt gezocht, Bing verantwoordelijk is voor een deel van de zoekresultaten. 

Yahoo! Search

Microsoft heeft Bing in 2009 opgezet om zo op de markt te kunnen concurreren. Je kunt het zien als een tweede versie van de eerdere gelanceerde zoekmachine genaamd live search. Het was belangrijk voor Microsoft om nieuwe features te introduceren. Zo heeft Microsoft een real-time weergave van de gegenereerde zoekopdrachten, daarnaast werden relevante zoekopdrachten ook geïntroduceerd.

De makers van Yahoo! Search waren onder de indruk en wilden gebruik maken van hetzelfde algoritme. Dit was tot 2015 het geval, tegenwoordig worden nog maar een deel van de zoekresultaten van Yahoo! Search gegenereerd doormiddel van het algoritme van Bing. 

Yahoo

Concurrentie

Wanneer je naar de cijfers kijkt wordt het verschil in populariteit van de verschillende zoekmachines pijnlijk duidelijk. Zo is Google verantwoordelijk voor minstens 75% van alle zoekopdrachten. Op de tweede plaats staat de zoekmachine Baidu, deze populariteit is voornamelijk gebaseerd op de Chinese markt. Pas daarna zijn Bing en Yahoo! Search in het overzicht te vinden. Bing is verantwoordelijk voor 4,5% van de zoekopdrachten en Yahoo! Search voor 2,6%. 

De zoekresultaten kunnen erg verschillen per zoekmachine, over het algemeen gaat wat dit aspect betreft ook Google aan kop. Toch heeft Google ook twijfels uitgesproken over de intenties van Microsoft. Zo is al meerdere malen gebleken dat Microsoft letterlijk zoekresultaten gekopieerd heeft van Google. Hier kwam Google achter door middel van het toepassen van een bepaalde tactiek, ook wel de ‘honingpot strategie’ genoemd. Google heeft met opzet onjuiste pagina’s geïndexeerd, die Microsoft klakkeloos over heeft genomen. 

Heeft marktpenetratie geholpen? 

Om een groter marktaandeel te bemachtigen heeft Microsoft ervoor gekozen om de markt te penetreren. Bing is daarom standaard te vinden op alle besturingssystemen van Windows. Dit levert vast veel nieuwe gebruikers op zou je denken, toch is dit niet het geval. Bing maakt weinig gebruik van SEO, hierdoor zijn er geen grote verschillen te vinden tussen de zoekresultaten. Ook al staat Bing op de derde positie van alle zoekmachines wereldwijd, het heeft weinig zin om veel te investeren omdat Google zo´n groot aandeel van de markt heeft kunnen bemachtigen.