Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te kunnen behalen is er veel data nodig. Met behulp van bezoekersstatistieken kan het gedrag van bezoekers op een overzichtelijke manier weergeven worden.

Bezoekersstatistieken als argumentatie

Op basis van deze informatie zullen belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden met betrekking tot de optimalisatie van een website en de algehele marketing strategie. Afhankelijk van elke situatie is het van groot belang om de juiste meetpunten te kiezen. 

Bezoekersstatistieken meten

Er zijn veel verschillende meetpunten waaruit bruikbare informatie gehaald kan worden. Een welbekend meetpunt is het aantal keer dat een post, video of een website bekeken is.

Toch is deze informatie niet zo veelzeggend als veel mensen denken. De populariteit van de content kan misschien wel beoordeeld worden, maar echt bruikbare informatie is te verkrijgen door andere meetpunten te kiezen. Door te kijken naar verschillende aspecten met betrekking tot het gedrag van een bezoeker kan de gegenereerde data veel inzichten bieden.

Het is belangrijk om deze informatie nauwkeurig te analyseren om zo in de toekomst betere strategische keuzes te kunnen maken. Vaak wordt dit gedaan om het aantal conversies te bevorderen of om de sessieduur van een bezoeker te kunnen beïnvloeden. 

Aanpassingen die de optimalisatie van een website bevorderen

Eigenlijk zorgen deze bezoekersstatistieken er dus voor dat een website op een optimale manier ingericht kan worden om zo een beoogd doel te behalen. Er kan gekeken worden naar een individuele bezoeker, maar vaak kiezen marketing professionals ervoor om te kijken naar een gemiddelde. Je kunt kiezen uit enorm veel meetpunten, daarom is het van groot belang dat je de juist meetpunten kiest voor jouw beoogde doel. We zullen een paar meetpunten met je bespreken. 

  • Wat is de geografische locatie van de bezoekers? 
  • Hoe zijn de bezoekers terecht gekomen op jouw website
  • Wat is de duur van een sessie?
  • Hoeveel en welke pagina’s worden door gescrold?
  • Heeft er een conversie plaatsgevonden? 
Bezoekersstatistieken

Tools 

Gelukkig zijn er verschillende tijdbesparende tools die gebruikt kunnen worden om data om te kunnen zetten in statistieken. één van deze tools is Google Analytics . Het programma staat in verband met de meest gebruikte zoekmachine, daarom is de keuze vaak gemakkelijk. E

en ander voordeel is dat het gebruik er van gratis is. Toch ligt de focus vaak niet op SEO wanneer het gaat om het verzamelen van data over het gedrag van een bezoeker, er zijn veel verschillende aspecten die bevorderd kunnen worden.

Adobe analytics is hiervoor ook een geschikte tool.