Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het gaat in de meeste gevallen over het behalen van zoveel mogelijk conversies of het genereren van meer bekendheid. Om ervoor te zorgen dat bezoekers een gewenste actie uitvoeren is het van groot belang om te kijken naar het bezoekersgedrag.

Wat kun je met bezoekersgedrag?

Bezoekersgedrag

Als het bezoekersgedrag in kaart is gebracht kan er niet alleen gekeken worden naar de zwakke punten van een website, ook kan bepaald gedrag voorspeld worden. Zo kan een website continue verbeterd worden om het beoogde doel te behalen. 

Er zijn bepaalde universele richtlijnen die je toe kunt passen wanneer je een website inricht. Maar wat doe je als blijkt dat de bezoekers van jouw website niet het pad volgen wat jij voor ze hebt uitgedacht? Het generen van verkeer naar een website is geen eenvoudige taak, maar het behouden van dit verkeer is veel lastiger. Door te kijken naar het bezoekersgedrag en door dit gedrag te analyseren kan veel belangrijke data verzameld worden.

Met deze informatie kun je je eigen strategie van een website aanpassen om deze te optimaliseren. Het is noodzakelijk dat de inrichting van een website gebaseerd is op het gedrag van de bezoekers. Een tactische plaatsing van een bestel knop of bepaalde informatie kan namelijk leiden tot meer conversies. 

Meetpunten

Er zijn verschillende aspecten die geanalyseerd kunnen worden om het bezoekersgedrag weer te geven, we zullen er een paar met je bespreken. 

  • Heatmaps: Heatmaps geven eigenlijk de populaire gebieden op een website weer, de zogenaamde ‘hete’ punten. Door de bewegingen van de cursor, het scrol gedrag en de clicks bij te houden kun je veel informatie inwinnen. Helaas is het niet mogelijk om de cursor bewegingen van toestellen met touchscreen te rapporteren.
  • Sessie: Wanneer je een sessie van een bezoeker in kaart brengt kan dit veel bruikbare informatie opleveren. Welke pagina’s heeft een bezoeker in een sessie bezocht? In welke volgorde? En hoe lang heeft een bezoeker elke pagina bezocht? 
  • Conversie funnel: Wanneer verlaten bezoekers een website? Het is belangrijk om te weten waar bezoekers die terecht komen in de conversie funnel een sessie beëindigen. Vindt dit voor een groot deel van de bezoekers plaats op het zelfde punt? Wanneer dit het geval is kunnen er aanpassingen gemaakt worden om dit te voorkomen. 
  • Winkelmandjes: Het is misschien iets wat je niet onbekend voor komt. Je bezoekt een website, voegt verscheidene producten toe aan het winkelmandje, om vervolgens niet af te rekenen. Door dit gedrag te analyseren onder bezoekers kan er bruikbare informatie verkregen worden. Welke producten voegt een bezoeker toe? En waarom vindt er geen aankoop plaats? 

Vragenlijst

De bovengenoemde meetpunten kunnen veel inzichten geven. Toch kunnen de belangrijkste vragen ook aan een bezoeker zelf gevraagd worden. De meningen van een bezoeker kunnen onvoorziene oplossingen bieden. Door middel van een enquête of een reactie formulier kan er nuttige informatie verkregen worden. Om het invullen van een vragenlijst te stimuleren kan er bijvoorbeeld een kortingsvoucher aangeboden worden op een volgende aankoop.