Wanneer je op een link hebt geklikt, in de vorm van een banner of een post op social media dan word je doorgestuurd naar een bestemmingspagina. Je wordt dus doorverwezen naar een compleet andere URL.

Het is belangrijk om een bestemmingspagina niet te verwarren met een landingspagina, hoewel ze op elkaar lijken zijn er weldegelijk verschillen. Zelfs SEO professionals onderscheiden deze pagina’s anders, dit kan veel verwarring veroorzaken. 

De definitie van een bestemmingspagina

Als er een bepaalde link geplaatst wordt op een externe website of op een pagina binnen dezelfde website met de intentie om mensen door te verwijzen naar een andere pagina, dan definiëren we dit als een bestemmingspagina. Er kan doorverwezen worden naar een hoofdpagina of juist een subcategorie pagina van een website. Het linken naar een subcategorie wordt vaak gedaan door webshops, omdat een product of categorie op deze manier eenvoudiger te vinden is voor een bezoeker

Verschil tussen bestemmingspagina en landingspagina 

Bestemmingspagina’s en landingspagina’s worden regelmatig met elkaar verward, daarom leggen we je graag het verschil uit.

Een bestemmingspagina is de pagina waar naar verwezen wordt door middel van het plaatsen van een bepaalde link, bijvoorbeeld naar je eigen website. Zo’n verwijst via een post, banner of advertentie naar een bepaalde link.

Daarentegen is een landingspagina een pagina die zo gemaakt is om hoog in de zoekmachines terecht te komen. Op deze manier is het mogelijk om meer gebruikers over te halen om een website te bezoeken. Een landingspagina kom je dus vaak tegen in de zoekresultaten van een zoekmachine, in veel gevallen wordt deze met behulp van SEO geplaatst. 

Het ontwerpen van een bestemmingspagina

Er wordt vaak verwezen naar een bestemmingspagina om op deze manier gebruikers te triggeren om een gewenste actie uit te voeren. In veel gevallen is dit doel het genereren van zoveel mogelijk conversies. Daarom is het belangrijk dat zo’n pagina hier op ingericht wordt.

Het plaatsen van duidelijke knoppen, links en afbeeldingen houdt het overzichtelijk, zo kan een bezoeker eenvoudig kan navigeren. Wanneer het uiteindelijke doel een conversie is, is het belangrijk om goed na te denken over hoe je een pagina zo optimaal mogelijk in kunt richten om een conversie te behalen.