De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt in verschillende industrieën. Een benchmark wordt gekozen om zo een vergelijking te kunnen maken.

Je kunt het zien als een meetpunt dat gebruikt kan worden om andere, vaak toekomstige, meetpunten mee te vergelijken. Ook in online marketing worden benchmarks gebruikt om te kunnen zien of er dalingen of stijgingen plaatsvinden met betrekking tot verschillende data. Deze inzichten kunnen helpen om de status van een pagina weer te geven en te kunnen verbeteren. 

Resultaten meten door middel van benchmarking

Het kiezen van een benchmark zorgt er dus eigenlijk voor dat veranderingen gemeten kunnen worden. De prestatie en ontwikkelingen van een gekozen element kan zo geanalyseerd worden. Dit uitgangspunt is dus erg van belang omdat de prestatie van een ander meetpunt gebaseerd is op het uitgangspunt. De data wordt over het algemeen vaak weergegeven in statistieken om zo snel de veranderingen te kunnen beoordelen. Ook in SEO wordt benchmarking erg veel gebruikt, er zijn bepaalde Key Performance Indicators, ook wel KPI’s die de meetpunten weergeven. 

Key Performance Indicators 

Het verzamelen van informatie voor een SEO-strategie is van enorm belang. Benchmarking kan ervoor zorgen dat er nog meer data gegenereerd kan worden. Op basis van deze informatie kunnen dan weer gerichte keuzes gemaakt worden om zo een bepaald doel te behalen. In online marketing zijn er een aantal KPI’s die we regelmatig tegenkomen. 

  • Zoekwoorden: Het kiezen van een maatstaaf wat betreft zoekwoorden zorgt ervoor dat de waarde van een zoekwoord bepaald kan worden. 
  • Geïndexeerde pagina’s in Google: Hoe kan de indexatie in Google van de pagina’s van een website geoptimaliseerd worden? Om hier achter te komen is er meer informatie nodig; welke pagina’s zijn al geïndexeerd? Welke pagina’s zijn nog niet geïndexeerd? En hoe kun je ervoor zorgen dat er meer pagina’s toegevoegd worden?
  • Backlinks: Het algoritme van Google heeft de waarde van backlinks sterk laten dalen. Toch kan data met betrekking tot backlinks nog erg goed van pas komen wanneer het gaat om SEO, deze data geeft namelijk een indicatie van de autoriteit van een pagina. 

Vergelijken met behulp van benchmarks 

Wanneer er benchmarks bepaald zijn maakt dit het vergelijkingsproces tussen verschillende meetpunten efficiënter. Op basis van de gegeneerde informatie kunnen er namelijk statistieken opgesteld worden. Wanneer er een daling plaatsvindt, betekent dit vaak dat er snel een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden.

Het gehele proces van benchmarking is zeker niet eenvoudig omdat er veel precisie bij komt kijken. Niet alleen de data die verkregen word is erg belangrijk, ook het analyseren van deze data zal op de juiste wijze gedaan moeten worden, zo kan het beste resultaat behaald worden.

Meer weten over benchmarking, of eens sparren? Neem contact met ons op!