Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk onder een beoogde doelgroep te vergroten. De tactieken hiervoor ontwikkeld zijn lopen erg uiteen. Een veelgebruikte tactiek is door middel van beïnvloeding.

Tegenwoordig zijn de welbekende influencers niet meer weg te denken van alle mediakanalen, ook zij maken deel uit van een beïnvloedingsstrategie. Dit soort strategieën worden al eeuwenlang gebruikt voor commerciële doeleinden. Voordat een online marketing strategie wordt opgezet is het van groot belang dat een beïnvloedingsstrategie zorgvuldig gekozen wordt. 

Zodra je een social media kanaal opent, word je geconfronteerd met commerciële posts. De ene influencer promoot haar nieuwe sierraden, terwijl een ander laat weten onder de indruk te zijn van een nieuwe mueslireep. Er staat vaak een financiële compensatie tegenover dit soort promoties. Niet alleen influencers kunnen de consument beïnvloeden. Ook de communities die online opgebouwd worden en viral marketing maken deel uit van beïnvloedingsstrategieën. Met deze verschillende strategieën kunnen bedrijven een consument beïnvloeden, vaak heeft een consument niet door dat het om commerciële marketing gaat.  

Influencers 

Een influencer is een persoon die door middel van social media een groot aantal volgers heeft gekregen. Dit grote bereik zorgt ervoor dat ze een bepaalde invloed uit kunnen oefenen op volgers. Je hoeft tegenwoordig geen echt talent meer te hebben om in de spotlights te staan, zoals dit bij zangers of acteurs wel het geval is. Elke influencer heeft een andere doelgroep. De content die gemaakt en gedeeld wordt door deze influencers spreken een bepaalde doelgroep aan. Op basis van deze doelgroep kunnen marketeers gericht targeten. Of de doelgroep nou jong of oud is, of een bepaalde interesse heeft, voor iedereen is er een passende influencer te vinden. 

Vervagende grenzen: vriend of influencer? 

Beïnvloedingsstrategieën gericht op influencers werken over het algemeen goed. Dit komt door het afnemende vertrouwen van consumenten tegenover grote merken.

We zijn allemaal steeds sceptischer geworden over de intenties van een bepaalde merken. Toch willen we voordat we iets aanschaffen wel wat ervaringen over een bepaald product of een dienst inwinnen. We komen dan vaak terecht bij vrienden of familie voor advies. Dit is precies de reden waarom het inzetten van influencers zo populair is onder marketing professionals. Wanneer een consument een influencer volgt is er vaak sprake van een eenzijdige vertrouwensband.

Social media is verantwoordelijk voor de vervaging van grenzen, het is net alsof zelfs de grootste influencers, vrienden van je zijn. Daarom zal een consument er in veel gevallen ook op vertrouwen dat wat een influencer zegt waar is. Het is dus niet meer zo dat alleen een peperdure doordachte reclamecampagnes consumenten kunnen overhalen om iets aan te schaffen. Een ondoordachte foto van een influencer waarop een product gepromoot wordt kan hetzelfde of een beter resultaat opleveren. 

Het gevaar van beïnvloedingsstrategieën  

Beïnvloedingsstrategieën kunnen voor bedrijven erg van pas komen. Toch kunnen deze strategieën onkenbare schade veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan de beschuldigingen over Rusland die de Amerikaanse verkiezingen beïnvloedt zou hebben, door het verspreiden van fake news. De strategieën kunnen zo slinks zijn dat zelfs het denkpatroon van mensen beïnvloed kan worden. Wanneer dit soort strategieën gebruikt worden door mensen met een kwade bedoeling, dan kan dit zeer nare gevolgen hebben.

Een ander voorbeeld is Facebook, Facebook laat op basis van de content die je bekijkt volgende suggesties zien. Zo kom je in een soort loophole terecht waarin je alleen content te zien krijgt die aansluit op jouw gedachtegang en voorkeuren. Dit is natuurlijk fijn omdat je niet meer naar dit soort content hoeft te zoeken. Toch kan ook dit veel schade aanrichten omdat het geen realistisch beeld geeft van wat er zich afspeelt in de wereld, er wordt namelijk eenzijdige informatie gegeven.