Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de band tussen jouw bedrijf en een klant te versterken. Iets simpels, als het instellen van een bedankpagina kan hier al aan bijdragen.

Wat is een bedankpagina

Een bedankpagina wordt over het algemeen weergegeven nadat een klant een gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals het doen van een aankoop. Dit soort pagina’s worden voornamelijk door webshops gebruikt.

Natuurlijk zijn er ook andere online ondernemers die gebruik kunnen maken van een bedankpagina. Wij doen het zelf ook.

Dit kan zijn na het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een document of na het invullen van een vragenlijst. Het instellen van een bedankpagina kan verschillende voordelen hebben voor een ondernemer. 

Onderdelen van een bedankpagina  

Een bedankje op zijn tijd kunnen we allemaal waarderen. Wanneer je als klant een product koopt in een winkel is er sprake van direct contact met een caissière. Een vriendelijke begroeting, een leuk praatje of een bedankje kunnen een wereld van verschil maken tijdens een bezoek aan een winkel.

Een positieve ervaring van een klant kan ervoor zorgen dat een klant snel weer eens langskomt. Het directe persoonlijke contact is natuurlijk niet van toepassing op een webshop, maar door het toevoegen van een bedankpagina kunnen bedrijven toch een persoonlijke touch geven aan een website.

Toepassingen van de bedankpagina

Een bedankpagina kan verschillende aspecten bevatten, we nemen er een paar met je door. 

  • Wanneer er een succesvolle transactie heeft plaatsgevonden kun je dit laten weten aan de klant. 
  • Je kunt bepaalde elementen op een bedankpagina toevoegen die jouw bedrijf kenmerken. 
  • Een vriendelijke benadering zorgt voor een persoonlijke touch. 
  • Je kunt ervoor kiezen om op een bedankpagina extra of relevante producten aan te bieden
  • Het toevoegen van social media kanalen of een balkje om het e-mail adres van vrienden in te kunnen voeren kunnen zorgen voor meer bekendheid. 

Conversies meten op de bedankpagina

Naast het feit dat een bedankpagina voor een persoonlijkere ervaring kan zorgen hebben ze ook een andere functie. Door aan het einde van een conversie een aparte url te hebben kun je eenvoudig conversies meten. Hierdoor kun je berekenen welke advertentiekanalen het meest succesvol zijn voor jouw merk.

Adverteer je bijvoorbeeld in Google en Facebook op kinderfietsen, dan kun je met een bedankpagina meten hoeveel gebruikers daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan uit Google ads of Facebook. Op die manier kun je berekenen hoe hoog de max CPC (Cost Per Click) mag zijn om uit te kunnen.

Advertentiegroep

Gerichte keuzes maken

Voordat je een bedankpagina ontwerpt is het belangrijk om goed te kijken naar de actie die een klant uitgevoerd heeft. Het is belangrijk dat hier rekening mee gehouden wordt, en een slimme ondernemer speelt hier natuurlijk ook op in.

Nadat er een transactie heeft plaatsgevonden kan het een goed idee zijn om een kortingscode weer te geven op de bedankpagina, voor korting op een volgende aankoop, om zo een herhaaldelijk bezoek te stimuleren. Je kunt er ook voor kiezen om andere relevante producten weer te geven op een bedankpagina. Als je een stofzuiger verkoopt kun je naast een welgemeend bedankje ook een extra service aanbieden door informatie te geven over de benodigde stofzuigerzakken.

Daarnaast werken dingen als het hebben een vriendelijke toon, het toevoegen van leuke animaties of grappige elementen altijd erg goed. Er zijn dus veel verschillende mogelijkheden wat betreft een bedankpagina, denk goed na over wat het beste resultaat op zou leveren voor jouw bedrijf.

Bedankpagina

Hulp nodig met bedankpagina’s?

Wil jij je conversies goed doormeten en een vloeiende aftersale hebben, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op voor advies over bedankpagina’s.