Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. Maar waar zijn deze banners nou eigenlijk goed voor? Een banner is een klikbaar advertentie kader dat weergegeven wordt op een pagina.

Hoe worden banners gebruikt?

Vaak wordt er een afbeelding of een pakkende tekst weergegeven. Wanneer er op een banner geklikt wordt, wordt een bezoeker doorverwezen naar een bepaalde pagina. Banners worden veel gebruikt voor de promotie van een product, dienst of evenement. 

Banners

Het is belangrijk dat de informatie die weergegeven wordt op een banner, de interesse wekt van een website bezoeker. Het is natuurlijk de bedoeling dat er op een banner geklikt wordt, om zo een verkoop te stimuleren of meer bekendheid te genereren. Met behulp van een mooie afbeelding, een animatie of een sterke tekst wordt een bezoeker getriggered om op de advertentie te klikken.

Ook zien we vaak dat aanbiedingen op deze manier in de schijnwerpers worden gezet. Met behulp van een ad server kunnen banners gericht weergegeven worden aan een beoogde doelgroep. Een ad server verzamelt simpel gezegd banners, deze worden dan op basis van bepaalde criteria gekoppeld aan een profiel van een internetgebruiker. 

Het doel van een banner

Er zijn verschillende doelen die behaald kunnen worden door middel van het plaatsen van banners. 

  • Het genereren van bekendheid voor een bepaald product, dienst of evenement onder een beoogde doelgroep.
  • Het aanmoedigen van een aankoop van een product, dienst of ticket voor een evenement. 
  • De promotie voor online applicaties via een app store 
  • Het promoten van tijdelijke aanbiedingen 

Er zijn dus vele mogelijkheden wat betreft het inzetten van banners. 

Rol van de aanbieder en webmaster

Niet alleen een aanbieder profiteert van een banner. Ook de webmaster die verantwoordelijk is voor de website waarop een banner wordt weergegeven heeft hier profijt van. Net als met algemene advertenties kunnen er ook inkomsten gegeneerd worden vanuit de plaatsing van banners.

Voor een optimale werking is het wel van belang dat de doelgroep van een website aansluit op de doelgroep die gekozen is door een aanbieder. In principe bepaalt de aanbieder waar een banner geplaatst wordt, op basis van bepaalde criteria. Ook de website eigenaar kan ervoor kiezen om banners te filteren. Zo kan er gericht geadverteerd worden en hebben beide partijen hier profijt van. 

Het voorkomen van Ad Blockers 

Het is dus van enorm belang dat een banner goed aansluit aan de wensen van een website bezoeker. Dit is niet alleen om op een zo effectief mogelijke manier aankopen te stimuleren, maar heeft ook een andere reden namelijk, Ad Blockers. Online gebruikers installeren deze software om zo te voorkomen dat ze advertenties te zien krijgen.

Het gebruik van deze software is de laatste jaren erg toegenomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het verdienmodel van banners in zekere zin veranderd is. Ad blockers zorgen er namelijk voor dat het onduidelijk is hoeveel mensen een banner hebben gezien. Daarom wordt er tegenwoordig vaak gekozen om als aanbieder geld te doneren aan een website master, of er wordt voor een abonnement gekozen.

Om te voorkomen dat nog meer mensen een Ad Blocker installeren is het dus voor beide partijen van groot belang dat een advertentie aansluit op de wensen van een bezoeker.