Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven die een focus hebben op B2B verkoop. Dit betekent dat een onderneming een product of dienst aanbiedt aan een andere onderneming, ook wel een zakelijke verkoop. Een bedrijf dat gericht is op B2C verkoop, verkoopt direct aan de consument.

In dit artikel gaan we je meer vertellen over ‘Business to Consumer’ verkoop. De populariteit van online winkelen, stijgt de pannen uit, het is dan ook eenvoudig voor bedrijven om potentiële klanten direct aan te spreken.

Winkels verkeren in zwaar weer 

B2C verkoop is een van de meest voorkomende vormen van verkoop. De dienst of het product wordt meteen verkocht aan een eindconsument. Wanneer je in een bakkerij een taart koopt en deze opeet, dan spreken we van een B2C verkoop.

Online winkelen heeft ervoor gezorgd dat bedrijven op een eenvoudige wijze in contact kunnen komen met hun klanten. Klanten houden van gemak en prefereren vaak het shoppen vanuit huis. Ook kan er op elk moment van de dag een virtuele winkel bezocht worden. Klanten maken dan ook graag gebruik van online winkels.

Het nadeel is dat fysieke winkels, vooral deze zonder website, hierdoor veel klanten verliezen. Door de hoeveelheid opkomende online winkels hebben ondernemers met fysieke winkels het zwaar. Zo zwaar, dat er vaak de keuze gemaakt wordt om een online winkel te openen. Voor ondernemers die zich op beide markten richten zijn er verschillende mogelijkheden.

Zo kunnen beide markten gecombineerd worden, denk aan het ophalen van een online bestelling in een fysieke winkel. Deze tactiek kan er voor zorgen dat wanneer een klant een winkel binnen loopt, er nog wat extra producten gekocht worden. Een andere optie is dat beide markten op een andere manier benaderd worden. 

Het reduceren van de risico’s 

Voor beginnende ondernemers is het vrij eenvoudig om een online winkel te openen. Dit vergt vaak minder werk, geld en tijd en brengt minder risico met zich mee dan het openen van een fysieke winkel. Er zijn verschillende manieren die het risico voor een ondernemer nog meer kunnen reduceren wat betreft de inkoop van de producten die verkocht zullen worden. 

  • Het kopen van een voorraad, dit is de traditionele manier van inkopen. Deze wijze wordt gezien als erg risicovol. 
  • Het inkopen wanneer er iets besteld wordt. Wanneer er gekozen wordt voor deze tactiek is de kans groot dat de producten een langere levertijd hebben. 
  • Inkoop door middel van affiliate marketing. De winkel koopt zelf geen producten in. Het risico is laag omdat de winkel alleen een tussenpersoon is. 

Wanneer een online winkel die zich richt op B2C verkoop zelf producten inkoopt dan zijn er veel regels die moeten worden nageleefd. Niet alleen ligt alle verantwoordelijkheid voor een betaling, bezorging en de garantie bij de winkel. Ook zijn er nog vele andere wettelijke restricties waar een online winkel aan moet voldoen. 

Contact met klanten

Wanneer je een online winkel wilt opzetten zijn er veel dingen waar rekening gehouden mee moet worden. Zo is het ontwikkelen van een ijzersterke strategie van enorm belang. Dit is de basis voor alle stappen die je zult ondernemen. Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk klanten te werven. De input van klanten zal je dan ook kunnen helpen om een website te verbeteren, klantencontact is key. Social media is dan ook een perfecte tool om in te zetten als B2C onderneming.