De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge levering van diensten en goederen tussen bedrijven te benoemen. Dit betekent dat er een andere aanpak nodig is wat betreft marketing en verkoop ten opzichte van de marketing en verkoop van een bedrijf naar een consument, ook wel B2C genoemd. 

Wat er vooraf gaat aan de B2C markt

Voordat je als consument een product koopt gaat er vaak een heel scala aan business to business onderhandelingen aan vooraf. Denk bijvoorbeeld aan de productie van een auto. Alle onderdelen worden los ingekocht door een fabrikant. Iedere leverancier is verantwoordelijk voor een eigen product en samen worden deze producten omgevormd tot een auto.

Jij als koper hebt geen contact gehad met de fabrikanten van de losse onderdelen. Ook bedrijven als de Macro opereren in het B2B veld. Producten worden in hun winkels verkocht aan ondernemers, die deze producten dan weer gebruiken om zo waarde aan hun klanten te kunnen leveren. 

B2B vs. B2C

Een essentieel onderdeel van de B2B strategie heeft te maken met het behouden en verbeteren van klantrelaties. Vaak wordt er gekozen voor deze strategie omdat verkoop aan een consument niet voldoende oplevert. Er zijn veel verschillen tussen B2B en B2C. Zo hebben consumenten meer rechten. Een voorbeeld is de wet die consumenten de mogelijkheid geeft een aankoop op afstand in 14 dagen te bezichtigen. Dit geldt niet als het gaat om een B2B aankoop.  

Online B2B verkoop

Veel ondernemingen die zich richten op verkoop aan andere ondernemingen opereren online. Dit scheelt namelijk veel tijd en geld. Via een webshop hebben de bedrijven een mogelijkheid om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen van andere ondernemingen.

Dit wordt vaak gedaan door een webshop alleen beschikbaar te maken voor bestaande zakelijke klanten. Deze klanten krijgen een login code toegestuurd om zo het aanbod te kunnen bekijken. Zo wordt de gegeven informatie beschermd voor het grote publiek. De inkoopprijzen zijn namelijk niet bedoeld voor de consument. Ook het onderlinge contact tussen zakelijke klanten verloopt vaak anders dan wanneer het gaat om B2C verkoop. 

Strengere regels als het gaat om B2B

Een ander verschil waar een B2B verkoop aan moet voldoen zijn de opgestelde wetten met betrekking tot facturatie en BTW. Deze zijn voor zakelijke verkoop strikter dan bij B2C verkoop. Als een onderneming zich richt op andere bedrijven en consumenten dan zal er dus een onderscheid gemaakt moeten worden tussen de transacties. Wanneer er besteld wordt is er vaak een mogelijkheid om dit aan te geven als koper. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om een twee webshops in te richten met beide een andere focus.