Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en functionaliteit van een website, de average page depth is één van deze aspecten. Deze term staat voor het gemiddelde van de hoeveelheid aan pagina’s die een gebruiker door scrolt tijdens een bezoek aan een website. Een average page depth laat ook het pad zien dat een bezoeker op een website aflegt, hier kan veel informatie van afgeleid worden. Daarnaast kun je zien hoe lang de aandacht van een bezoeker getrokken wordt tijdens een sessie. 

Wanneer een gebruiker veel pagina’s bezoekt binnen een website en veel tijd doorbrengt op de pagina’s, dan is dit vaak een goed teken. Dit kan betekenen dat de bezoeker geïnteresseerd is in de informatie die aangeboden wordt, maar toch is dit niet altijd het geval.  

Een hoog average page depth staat niet voor kwaliteit

Het is belangrijk om de oorzaak van een hoog average page depth goed af te wegen. Het kan zijn dat de informatie die aangeboden wordt interessant is voor een bezoeker en dat er daarom veel pagina’s bezocht worden en veel tijd gespendeerd wordt op een website. Toch is een hoog average page depth niet altijd positief.

Een andere verklaring voor een hoog average page depth is dat informatie moeilijk te vinden is op een website. Dit is natuurlijk niet wenselijk, wanneer dit het geval is zullen er aanpassingen gemaakt moeten worden in de structuur van een website. Zo kan de ervaring van een bezoeker verbeterd worden. Het is dus niet zo dat een hoog average page depth gelijk staat aan goede kwaliteit.

De duur van een sessie 

Wanneer we in marketing spreken over een sessie, bedoelen we de totale tijd die een bezoeker doorbrengt op een website. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen de pagina’s. De sessie eindigt dan ook wanneer het venster gesloten wordt. Er zijn verschillende aanduidingen die gebruikt worden voor een sessie, zo komen de termen ‘sessions’ en ‘visits’ vaak voor. 

Average page depth analyse 

Er valt dus veel informatie te verkrijgen over bezoekers als het gaat om de average page depth. Er zijn verschillende tools die deze informatie kunnen analyseren en weergeven in een rapport. Google Analytics is één van de populairste tools hiervoor, maar er zijn natuurlijk nog veel meer betaalde en onbetaalde tools die dit ook weer kunnen geven.