Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken voor een marketing campagne. Eén van deze ontwikkelingen is Augmented reality en zorgt er zelfs voor dat de grenzen tussen realiteit en de virtuele wereld vervagen.

De aangepaste realiteit

Een ‘aangepaste realiteit’ kan gecreëerd worden door het plaatsen van digitale beelden over een omgeving. Met behulp van een camera van een mobiel toestel kan de omgeving live in beeld gebracht worden, daar wordt dan weer een virtueel beeld overheen geplaatst. Augmented reality wordt veel gebruikt in verschillende industrieën. We zien voornamelijk dat het gebruikt wordt voor online games en natuurlijk in marketing. 

Drie soorten AR

Met behulp van augmented reality kan de echte wereld dus simpel gezegd aangepast worden. Een extra laag zorgt ervoor dat real-time beelden die opgenomen worden met behulp van een camera, projecties met virtuele beelden kunnen bevatten. Er zijn verschillende manieren waarop augmented reality toegepast kan worden:

  • Een statische laag, een virtueel beeld dat weergegeven wordt in de werkelijkheid. Dit is iets wat veel gebruikt wordt in de media, bijvoorbeeld een televisie programma waarin beelden worden geprojecteerd naast een presentator. 
  • Een dynamische laag, een virtueel beeld dat als extra laag wordt toegevoegd aan real-time beelden van de werkelijkheid. 
  • Mixed reality, virtuele beelden die zich onder andere kunnen aanpassen aan de vorm en diepte van de realiteit. Het is alsof de realiteit en de virtuele beelden in elkaar overlopen. 

Ook in online marketing wordt augmented reality veel gebruikt. AR kan zorgen voor een compleet andere ervaring onder gebruikers tijdens een bezoek aan een website. Er zijn verschillende manieren waarop dit mogelijk is. Zo zijn er al winkels die een functie beschikbaar hebben gemaakt waar klanten virtuele kleding kunnen passen via een AR app. De focus ligt dus vooral op het aanbieden van een interactieve ervaring. 

Augmented reality vs. Virtual reality

Er zijn grote verschillen tussen augmented reality en virtual reality. Het is dan ook van belang om deze goed van elkaar te kunnen onderscheiden. Bij augmented reality wordt een werkelijke omgeving aangepast. Er worden namelijk virtuele beelden geprojecteerd in de echte wereld.

Waar augmented reality alleen aanpassingen maakt, creëert virtual reality een compleet andere wereld. Met behulp van een headset wordt de illusie gecreëerd dat een persoon zich op een geheel andere locatie bevindt. Toch zijn er ook overeenkomsten tussen AR en VR, dit heeft vooral te maken met de tracking technologie die gebruikt wordt. Toch is de toepassing van deze tracking technologie wel degelijk anders. 

AR kan het beste gebruikt worden op mobiele apparaten. Er zijn verschillende AR apps die gebruikt kunnen worden, de AR Kit van Apple of de AR Core app van Android zijn populaire opties. Augmented reality maakt al deel uit van vele bestaande apps, denk aan Facebook en Instagram.