Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier een handje bij kunnen helpen. Eén van deze methodes is de ATR methode. Deze afkorting staat voor Awareness, Trial en Repeat. Deze drie termen beschrijven het proces dat wordt afgelegd door een klant. Dit proces begint bij het aanprijzen van een product of dienst tot de aanschaf er van.
Inhoud
De 3 stappen van de ATR methode
We zullen de drie stappen met je bespreken:
- Awareness: Een potentiële klant komt in aanraking met een product of dienst. De persoon komt meer te weten over één of meerdere kenmerken over een product of dienst.
- Trial: Een potentiële klant beproeft of een product of dienst genoeg interesse heeft gewekt om tot een aankoop te leiden. Deze testfase is gebaseerd op de kennis die is opgedaan in de eerste stap, awareness.
- Repeat: De potentiële klant heeft de testfase goed doorlopen en is nog steeds content met een aankoop. Dit kan leiden tot nog een aankoop.
Deze drie fases laten zien welke stappen een klant onderneemt, van het eerste contact met een klant tot het doen van een aankoop, wellicht zelfs een herhaaldelijke aankoop. Dit is het gegeneraliseerde model. Elke stap kan opgedeeld worden in verschillende aspecten. Deze methode wordt veelvuldig gebruikt tijdens het ontwikkelen van een marketing strategie.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit
De ATR methode kan alleen gebruikt worden wanneer een dienst of product aansluit op de wensen van een beoogde doelgroep. Om erachter te komen of een product of dienst aansluit op de wensen van een potentiële klant, is het mogelijk om een bepaalde trial periode aan te bieden.
Dit wordt vooral ingezet wanneer het gaat om het verstrekken van online diensten. Je hebt vast wel eens een banner voorbij zien komen van een muziek streaming dienst. In deze banner wordt een proefperiode aangeboden waarin een klant voor beperkte tijd, gratis een dienst kan genieten. Zo kan een klant er achter komen of een dienst een oplossing biedt.
Het doel van deze proefperiode is dat klanten naar alle tevredenheid hun abonnement verlengen, en zo transformeren tot betalende klanten.
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
Bestemmingspagina
Wanneer je op een link hebt geklikt, in de vorm van een banner of een [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]