Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten van artikelmarketing is een welbekende tactiek die hierbij kan helpen.

Deze vorm van marketing richt zich op het schrijven van teksten om zo meer bekendheid te genereren en daarmee het doen van aankopen te stimuleren.

Ook SEO specialisten maken gebruik van artikelmarketing omdat deze vorm van marketing een positief effect heeft op SEO.

Het verschil tussen aanbieders en publicisten

Artikelmarketing

Al in de eerste jaren van online marketing werd artikelmarketing gebruikt. Tegenwoordig is deze vorm van marketing ook nog erg populair. Het is belangrijk dat een tekst zo geschreven wordt dat een lezer eigenlijk niet door heeft dat het om een commerciële tekst gaat. Daarom is het van belang om ook relevante feitelijke informatie aan te bieden. Vaak wordt een artikel geschreven door de aanbieder en geplaatst op een website of blog van een derde partij. De website waarop een artikel verschijnt wordt zorgvuldig uitgekozen door een aanbieder. Het is natuurlijk van belang dat de doelgroep van de website aansluit op de doelgroep van de aanbieder. 

Marketing professional vs. copywriters

Het is niet eenvoudig om een pakkende tekst te schrijven die een specifieke doelgroep aanspreekt. Wanneer een bedrijf beschikt over een marketing team met voldoende skills om goede content te schrijven dan wordt hier natuurlijk gebruik van gemaakt. Wanneer dit niet het geval is, dan maken aanbieders vaak gebruik van copywriters. De publisher speelt dus geen rol in het maken van de content. Wanneer er een samenwerking plaatsvindt, heeft dit voordelen voor de aanbieder en de publicist. Zo kan een aanbieder ervoor zorgen dat de informatie terecht komt bij de beoogde doelgroep om zo de verkoop te stimuleren. Een publicist is daarentegen verzekerd van kwalitatief goede en relevante content. 

Toepassingen die kunnen leiden tot succes

Als je geïnteresseerd bent geraakt in het gebruik van artikelmarketing en als je dit toe wilt passen om jouw dienst of product te promoten, dan is het belangrijk om rekening te houden met een paar dingen. Er zijn namelijk verschillende toepassingen die een positieve invloed kunnen hebben op het succes van een marketingcampagne. 

  • Artikelmarketing kan bijdragen aan SEO, het gebruik ervan heeft een positieve invloed op de vindbaarheid van een pagina in een zoekmachine
  • Denk goed na over hoe je een product of dienst neerzet. Een lezer zal meteen een bepaald gevoel krijgen over jouw product, dienst of merk. Zorg er dus voor dat je met een sterk verhaal komt. 
  • Zorg ervoor dat de schrijfstijl en het taalgebruik van een artikel overeenkomt met de behoeftes van een gekozen doelgroep.
  • Lezers zijn vaak niet geboeid door commerciële teksten. Zorg er dus voor dat er een goede balans is tussen commerciële en feitelijke informatie. 

Door te informeren meer bekendheid genereren

Eén van de voordelen van artikelmarketing is dat er op een manier geadverteerd kan worden waarbij de lezer zich er niet altijd van bewust is dat het gaat om een commerciële boodschap. De focus ligt namelijk op het informeren van een lezer, het moet geen verkooppraatje worden. Wanneer een tekst eenvoudig te begrijpen is en er boeiende informatie gegeven wordt dan zal dit de lezer aanspreken. De geschreven artikelen kunnen de zichtbaarheid van een merk, product of dienst erg bevorderen. Dit kan leiden tot meer bekendheid onder de beoogde doelgroep, dit wordt dan ook meestal gezien als het doel van artikelmarketing. 

Starten met artikelmarketing

Wij van Equote.nl zijn gespecialiseerd in artikelmarketing. We schrijven niet alleen sterke teksten, we publiceren deze ook bij duizenden publishers. Wil je weten waar? Schrijf je in voor onze mogelijkheden en krijg direct toegang tot meer dan 3.000 mogelijkheden! Vragen hierover? Neem contact met ons op!