Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst aan te schaffen weer. Het model wordt enorm veel gebruikt in de marketing industrie. Als er gerichte keuzes gemaakt worden tijdens het adverteren op basis van dit model dan kan dit leiden tot meer verdiensten.
Inhoud
Modellen in de marketing
In de marketing industrie zijn er veel modellen die gebruikt worden tijdens het adverteren, om zo meer aankopen te stimuleren. Het AIDA-model is hier één van. Dit model richt zich vooral op de keuzes die gemaakt worden op basis van cognitieve en affectieve componenten. Het denken en voelen van een consument speelt dus een grote rol in dit model.
- Attention: De potentiële klant leert een product of merk kennen door middel van advertenties
- Interest: De potentiële klant raakt geïnteresseerd in het product of merk
- Desire: De potentiële klant krijgt een positieve associatie met het product of merk
- Action: De potentiële klant doet een aankoop of voert een andere gewenste actie uit
Het AIDA-model heeft een chronologische volgorde. Alle stappen kunnen onderverdeeld worden in twee categorieën, stimulatie en reactie. Een vernieuwde variant van het AIDA-model beschikt over nog een extra stap namelijk, Awareness, ook wel bewustwording.
Verkoop trechter
Het AIDA-model is eigenlijk gebaseerd op het principe van een verkoop trechter, ook wel sales funnel genoemd. Een groep beoogde klanten komt terecht in de trechter, met elke stap die ondernomen wordt, wordt deze groep steeds kleiner. Een nadeel aan dit model is dat niet alle aspecten die belangrijk zijn bij het stimuleren van een aankoop onder potentiële klanten zijn inbegrepen. Zo wordt er bijvoorbeeld geen aandacht besteed aan klantvriendelijkheid.
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Zoekwoordonderzoek, de #1 handleiding!
Wanneer we het hebben over de SEO strategie is het zoekwoordonderzoek één van de eerste [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]