Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst aan te schaffen weer. Het model wordt enorm veel gebruikt in de marketing industrie. Als er gerichte keuzes gemaakt worden tijdens het adverteren op basis van dit model dan kan dit leiden tot meer verdiensten. 

Modellen in de marketing

In de marketing industrie zijn er veel modellen die gebruikt worden tijdens het adverteren, om zo meer aankopen te stimuleren. Het AIDA-model is hier één van. Dit model richt zich vooral op de keuzes die gemaakt worden op basis van cognitieve en affectieve componenten. Het denken en voelen van een consument speelt dus een grote rol in dit model.

  • Attention: De potentiële klant leert een product of merk kennen door middel van advertenties
  • Interest: De potentiële klant raakt geïnteresseerd in het product of merk 
  • Desire: De potentiële klant krijgt een positieve associatie met het product of merk
  • Action: De potentiële klant doet een aankoop of voert een andere gewenste actie uit

Het AIDA-model heeft een chronologische volgorde. Alle stappen kunnen onderverdeeld worden in twee categorieën, stimulatie en reactie. Een vernieuwde variant van het AIDA-model beschikt over nog een extra stap namelijk, Awareness, ook wel bewustwording. 

AIDA-Model

Verkoop trechter

Het AIDA-model is eigenlijk gebaseerd op het principe van een verkoop trechter, ook wel sales funnel genoemd. Een groep beoogde klanten komt terecht in de trechter, met elke stap die ondernomen wordt, wordt deze groep steeds kleiner. Een nadeel aan dit model is dat niet alle aspecten die belangrijk zijn bij het stimuleren van een aankoop onder potentiële klanten zijn inbegrepen. Zo wordt er bijvoorbeeld geen aandacht besteed aan klantvriendelijkheid.