Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te ontwikkelen. Eén van deze hulpmiddelen is de welbekende toolset Ahrefs. Deze tools geven veel inzicht over Search Engine Optimization en backlinks. Doordat het proces van de indexatie van links constant vernieuwd wordt, net als bij het Google Algoritme, kunnen dit soort programma’s gebruikt worden. Er zijn meerdere betaalde en gratis tools beschikbaar die zich allemaal richten op verschillende aspecten van marketing.

Waarom deze tools handig zijn

De vindbaarheid van een website is van cruciaal belang. Grotere zoekmachines hebben veel invloed op de vindbaarheid van een pagina. Dat maakt het erg lastig, omdat de algoritmes van deze zoekmachines niet te voorspellen zijn, ze veranderen daarentegen ook continue.

Daarom zijn er tools als Ahrefs op de markt gebracht, om zo toch inzicht te krijgen in de waarde van een website. Ahrefs richt zich op zowel de kwalitatieve als kwantitatieve waarden van een pagina. Met deze inzichten kunnen bedrijven een betere strategische positie bemachtigen. 

Wat voor tools biedt Ahrefs?

Afbeeldingsresultaat voor ahrefs

We zullen de vijf voornaamste tools van Ahrefs met je bespreken. 

  • Site Explorer wordt gebruikt om meer inzicht te krijgen in het backlink profiel van een pagina. Daarnaast wordt dit profiel vergeleken met relevante concurrerende pagina’s
  • Content Explorer wordt gebruikt om sneller gedeelde content gerelateerd aan een onderwerp te vinden op social media kanalen
  • Keyword Explorer geeft inzichten in zoekwoorden weer en geeft een realistische weergave van het maximale aantal bezoekers dat behaald kan worden
  • Rank tracker geeft meer inzicht over ranking op basis van periodes of geografische informatie
  • Site Audit kan helpen bij het oplossen van problemen met betrekking tot SEO
  • Backlink analysis, hiermee kun je eenvoudig alle backlinks van je concurrenten bekijken.

Andere partijen

Er zijn ook nog andere bedrijven die beschikken over hun eigen tools gericht op online marketing. Grote bedrijven als Moz en Majestic hebben ook sets op de markt gebracht. De tools zijn te gebruiken voor geïnteresseerden op verschillende niveaus, van hobbyisten tot marketingspecialisten. Daarnaast fungeren ze allemaal op geheel eigen wijze. Google heeft ook een toolset, toch worden de inzichten die vanuit die set verkregen worden door velen niet als neutraal gezien. 

Waar werken wij mee?

Bij Equote werken we in onze lijsten zowel met Ahrefs, MOZ als Majestic. Dit doen we om een goed beeld te geven van een backlink. Door deze tools met elkaar te combineren krijg je meer inzicht in de waarde van bijvoorbeeld een blog. Hoe dat eruit ziet, zie je in onze lijs tmet mogelijkheden. Schrijf je daarom in via onze site en ontvang gelijk de mogelijkheden.