Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de tevredenheid van een klant. Vooral wanneer een klant zich op een positieve manier uitlaat over een merk, product of dienst kan dit in het voordeel werken van een onderneming.

We noemen dit in de marketingindustrie ook wel advocacy, of wel belangenbehartiging. Advocacy is vooral online erg populair. Op deze manier wordt de geloofwaardigheid van een onderneming vergroot, waardoor er meer vertrouwen gewekt wordt onder potentiële klanten.

Online advocacy

Het woord advocacy doet je misschien wel denken aan het woord advocaat. Een advocaat zorgt ervoor dat de belangen van een cliënt worden behartigd. Advocates doen dit ook, maar dan met betrekking tot een merk, product of dienst. Online kunnen klanten op veel verschillende manieren hun positieve ervaringen delen zoals door middel van;

  • Reviews, onafhankelijke review websites als Trustpilot en Tripadvisor
  • Reacties, op de social media kanalen van een onderneming
  • Testimonials, korte positieve samenvattingen over ervaringen van een klant met het bedrijf, die geplaatst worden op de website van de onderneming
  • Influencermarketing, via de media kanalen van populaire influencers worden positieve ervaringen gedeeld aan een groot bereik

Vooral online is advocacy belangrijk. Dit komt omdat het lastiger is om het vertrouwen van de consument te winnen. Er is namelijk geen winkel waar men binnen kan lopen om de producten te bekijken, of meer informatie in te winnen over het afnemen van een dienst. Daarom kunnen positieve geluiden vanuit bestaande klanten net dat extra zetje geven om nieuwe klanten over te halen. Daarnaast is de hoeveelheid aan positieve berichtgeving vanuit bestaande klanten ook van belang voor de nieuwe klant.

Meer weten over Advocacy Xiomara Torres heeft hier een leuke TedTalk over gehouden? Check de video hieronder, of neem contact met ons op!