Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties worden er ook vaak advertorials ingezet. Advertorials zijn simpel gezegd advertenties in de vorm van een redactioneel artikel. Deze artikelen kunnen via traditionele media en nieuwe media verspreid worden.
Het woord advertorial bestaat uit een combinatie van de woorden ‘advertentie’ en ‘editorial’. De term wordt al meer dan een halve eeuw gebruikt. De combinatie van een redactioneel artikel met een advertentie bleek meteen een goede tactiek ter ondersteuning van een marketingcampagne.
Inhoud
Advertorials in traditionele media
In het dagelijks leven kom je waarschijnlijk veel meer gesponsorde berichten tegen dan dat je denkt. Zo worden in veel huis-aan-huis bladen advertorials geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld gaan over producten of diensten die een medisch probleem op kunnen lossen. Het gesponsorde bericht wordt dan vaak geplaatst in de vorm van een objectief artikel met een informerend doeleind. In zo’n artikel wordt dan een product of de service aan geprijsd als een perfecte oplossing voor een probleem. In deze bladen wordt er wel bij vermeld dat het gaat om een advertentie of een gesponsord bericht, toch wordt dit vaak over het hoofd gezien door de lezer. Er zijn nog meer vormen van deze gesponsorde berichten, namelijk;
- Afbeeldingen, door middel van positiviteit wordt een merk, product of dienst in de spotlight gezet
- Opiniestukken, stukken die geschreven zijn om invloed uit te oefenen op een al bestaande discussie
- Journalistieke stukken, stukken die objectief geschreven worden maar gefinancierd worden door een onderneming, gericht op een bepaald belang
Advertorials in online media
Er zijn enorm veel webpagina’s en blogs waarop deze berichten geplaatst kunnen worden. Online is het echter veel moeilijker om deze vorm van adverteren te herkennen omdat dit niet altijd aangegeven wordt. Vaak worden advertorials in de vorm van een objectief artikelen ingezet om zo producten of diensten aan de man te brengen. De informatie die gegeven wordt in een advertorial wordt dan afgestemd op de wensen van bezoekers van een pagina, zodat dit tot een aankoop leidt. Wanneer een advertorial geplaatst wordt met een gerenommeerd bedrijf als schrijver, wordt de impressie gewekt dat het een bericht objectief is, terwijl dit vaak niet het geval is. De grenzen tussen advertenties en redactionele artikelen vervagen hierdoor.
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Zoekwoordonderzoek, de #1 handleiding!
Wanneer we het hebben over de SEO strategie is het zoekwoordonderzoek één van de eerste [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]