Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid wordt, hier kun je voor zorgen door middel van een advertentieveiling. Advertenties worden namelijk gerangschikt op basis van een waarde die afhangt van de plaatsing van een advertentie. Deze plaatsing heeft grote invloed op het succes van een advertentie. Door te bieden in een advertentieveiling kan een optimale positie bemachtigd worden. 

Advertentieveiling

Hoe werkt een advertentieveiling

Tijdens een deelname aan een advertentieveiling wordt er niet alleen gekeken naar de hoogte van een bod, maar ook naar de kwaliteitsscore van een advertentie. Het is belangrijk dat de kwaliteit van een advertentie voldoet aan specifieke eisen. Zo wordt een goede gebruikerservaring gewaarborgd, het is natuurlijk van belang dat de AdSense advertenties aansluiten op de wensen van een bezoeker. 

Op basis van deze twee factoren wordt er een bepaalde positie in de ranglijst behaald. 

Deelnemen aan een veiling

Er zijn een aantal dingen die belangrijk zijn om te weten als je deel wilt nemen aan een advertentieveiling. Het is aan Google om te beslissen of een advertentie geschikt voor een bepaalde website is. Dit besluit wordt genomen op basis van twee aspecten. Het eerste aspect is advertentie-targeting, dit gaat over de strategische plaatsing van een advertentie op een bepaalde website. 

Er zijn namelijk drie partijen die belang hebben bij een goede strategische plaatsing, Google, de website waarop een advertentie geplaatst wordt, en de adverteerder. Daarnaast is de indeling van een advertentie ook van belang. Het kan namelijk zijn dat inhoud van een advertentie, bijvoorbeeld de tekst, afbeeldingen of contextuele keuzes, niet aansluiten bij een website. Het is dus niet zo dat het hoogste bod de veiling wint en dat de advertentie dan geplaatst wordt, dit ligt veel genuanceerder. 

Kwaliteit van een locatie 

De kwaliteit van de locatie van een advertentie heeft grote invloed op een veiling. Een goede kwalitatieve plaatsing zal ervoor zorgen dat de prijzen in rap tempo oplopen. De kwaliteit van een locatie is gebaseerd op verschillende aspecten, bijvoorbeeld de hoeveelheid kliks van eerdere campagnes op vergelijkbare webpagina’s. Daarnaast is de relevantie van de overige advertenties van de publicist van belang en niet te vergeten, de zoekwoorden van een pagina.