Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie te halen kun je ervoor kiezen om advertentie-extensies in te zetten. Deze extensies zorgen ervoor dat je meer informatie kunt geven over jouw product, service of website in een zoekmachine advertentie. Met deze extra informatie kunnen potentiële klanten een beter beeld krijgen van wat er aangeboden wordt, dit kan leiden tot meer clicks. 

De extensies zorgen ervoor dat een potentiële klant beter geïnformeerd is. Dit kan met betrekking zijn tot de locatie van een onderneming, maar ook relevante links of een informerende tekst kunnen toegevoegd worden. Ook kan er een extensie ingezet worden met een telefoon knop, zo kan een klant op eenvoudige wijze in contact komen met de adverteerder. Niet alleen is deze extra informatie handig voor een online bezoeker, ook zoekmachines letten op deze informatie. 

Advertentie-extensies en Google 

Het is niet zo dat wanneer je een advertentie plaatst je meteen alle mogelijke extensies toe zou moeten voegen. De relevantie van een extensie is ook belangrijk. Zo is het verstrekken van een locatie voor een webshop niet van belang. Wanneer je ervoor kiest om een advertentie te plaatsen via Google Ads, dan worden meteen de meest relevantie extensies aangeraden met betrekking tot de zoekopdracht die je wilt linken aan een advertentie. Ook zijn er extensies die in een later stadium nog toegevoegd kunnen worden. Dit kan alleen wanneer een advertentie goed scoort in de Ad Rank, dit heeft te maken met een bepaalde waarde van een advertentie.

Wanneer is een extensie van toepassing? 

Om een beter beeld te krijgen van de extensies die toegepast kunnen worden, hebben we een paar voorbeelden op een rij gezet. 

  • Locatie: Van toepassing voor bedrijven met een fysieke locatie. 
  • Bellen: Van toepassing voor bedrijven waarbij het van belang is om afspraken in te plannen, contracten af te sluiten of vragen te beantwoorden. 
  • Links: Van toepassing voor het verstrekken van informatie met betrekking tot openingstijden of bestellingen.
  • Service: Van toepassing wanneer er extra informatie gegeven moet worden over bezorging of een hulplijn.

Cost per click (CPC)

Wanneer je via Google Ads een advertentie online zet, worden er geen extra kosten in rekening gebracht als er gebruik gemaakt wordt van advertentie-extensies. Toch kunnen de kosten erg oplopen, dit komt omdat de kosten per click worden berekend. Dit betekent dat wanneer iemand gebruik maakt van de telefoon knop, er kosten in rekening gebracht worden. Dit is niet zo wanneer een bezoeker het nummer gewoon intoetst. Het is lastig om de kosten voor een advertentie-extensie in te schatten.