Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term vooral gebruikt met betrekking tot de acquisitie van klanten door middel van advertenties. Wanneer er acquisitiefraude wordt gepleegd, dan betekent dit dan ook vaak dat een adverteerder de dupe geworden is van een malafide online marketing bedrijf. Een fraudeur houdt een adverteerder voor dat er een advertentie geplaatst is, terwijl dit niet het geval is. SEO specialisten met een slecht geweten kunnen gebruik maken van verschillende programma’s om zo onwetende adverteerders er in te luizen. 

Manipulatie van resultaten 

Er is zoveel online concurrentie dat het eigenlijk noodzakelijk is om je eigen website onder de aandacht te brengen van potentiële klanten. Er worden jaarlijks miljarden uitgegeven aan de werving van klanten. SEO draagt hier aan bij, ook kan er via sociale media kanalen geadverteerd worden. Om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken worden vaak bedrijven ingezet die gespecialiseerd zijn in SEO. Met behulp van statistieken en rapporten worden de behaalde resultaten getoond aan een klant. Wanneer er acquisitiefraude gepleegd wordt, dan betekent dit dat deze resultaten gemanipuleerd zijn. Het kan dus zijn dat er in de resultaten een hoger aantal impressies, interacties of verwijzingen genoteerd zijn dan dat er in werkelijkheid hebben plaatsgevonden. 

Het voorkomen van acquisitiefraude 

Met behulp van een paar tips hopen we dat we kunnen voorkomen dat je met een malafide online marketing aanbieder in zee gaat. Het is namelijk erg lastig om erachter te komen welke intenties een bedrijf heeft. Dit komt omdat dit soort praktijken vaak uitgevoerd worden door gespecialiseerde bedriegers. 

Ten eerste, kan het handig zijn om vooraf informatie in te winnen over hoe deze bedriegers te werk gaan. Wat voor strategieën worden er veelal gebruikt? Zo kun je handelen zodra er iets verdachts plaatsvindt. Daarnaast kun je ervoor kiezen om zelf een test uit te voeren, of dit te laten doen door een derde partij. Dit kan de eerste keer leiden tot meer kosten, maar zo kun je er zeker van zijn dat een onderneming adequaat handelt. Voordat je een samenwerking met een online marketing onderneming aan gaat kun je een lijst van klanten aanvragen. Controleer bij deze klanten of er echt sprake is van een samenwerking. Een laatste tip is om goed te kijken naar de geclaimde behaalde resultaten van het externe bedrijf. Komen deze resultaten ook overeen met het aantal behaalde conversies van jouw website?