Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we ook wel acquisitie plegen. Je zult mensen moeten interesseren om er zo voor te zorgen dat iemand een aankoop doet, of een opdracht binnenhaalt. Dit hoort bij het ondernemerschap, zo kun je ervoor zorgen dat een bedrijf succesvol wordt. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de behaalde positie behouden wordt. In de online marketing sector zijn door de jaren heen veel verschillende strategieën ontwikkeld die ervoor zorgen dat je jouw doelgroep kunt bereiken.


Een onderneming kan alleen bestaan als er genoeg klanten zijn die een product of dienst afnemen. Met behulp van internet kan het werven van klanten op verscheidene manieren aangepakt worden. Het gaat hierbij niet alleen om het resultaat, de acquisitie zelf maar ook om de stappen die tot een acquisitie leiden.


Hulp bij een acquisitie rapport

Met behulp van Google Analytics is het eenvoudig om inzicht te krijgen in de data van een website. Er wordt namelijk standaard een acquisitie rapport opgesteld, dit scheelt je dus veel tijd. Dit rapport bestaat uit 10 categorieën:

  • Overzicht
  • Kanalen
  • Alle traffic
  • Doorverwijzingen
  • Campagnes
  • Keywords
  • Kostenanalyse
  • Ads
  • Sociaal
  • Zoekmachine optimalisatie

Optimaliseren met behulp van de ABC-Cyclus


Om een zo goed mogelijk resultaat te behalen, zal het proces van het plegen van acquisities geoptimaliseerd moeten worden. Door naar de Acquisition-Behavior-Conversion Cyclus te kijken kun je erachter komen hoe bezoekers op jouw pagina terecht komen en wat ze precies doen. Ook kun je erachter komen of het bezoek heeft geleid tot een aankoop, een inkomende opdracht of een aanmelding voor een nieuwsbrief. Zo kun je analyseren welke aspecten verbeterd kunnen worden.

Het verschil tussen koude acquisities en warme acquisities


Als we het hebben over een koude acquisitie betekent dit dat er een acquisitie gepleegd is door een nieuwe klant. Dit terwijl warme acquisities worden gepleegd door al bestaande klanten. Het doel is om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk warme acquisities gepleegd worden. Het is namelijk vaak zo dat het werven van nieuwe klanten meer energie kost als het behouden van bestaande klanten. Bestaande klanten kunnen behouden worden door betere producten en diensten aan te bieden, we noemen dit ook wel upselling. Het overhalen van nieuwe klanten is lastiger, toch zal hier ook in geïnvesteerd moeten worden om de toekomst van een onderneming te verzekeren.