De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt over accessibility dan wordt daarmee de toegankelijkheid van een pagina bedoeld. Vooral voor mensen met een beperking is het belangrijk dat een pagina goed in elkaar zit. Het gaat dan niet alleen om beperkingen wat betreft motoriek, maar ook audiovisuele beperkingen en verstandelijke beperkingen. Daarnaast zal rekening moeten gehouden worden met eventuele leer- en taalachterstanden van bezoekers.
Toegankelijkheid is voor iedereen
Tijdens het ontwikkelen van een website wordt er natuurlijk vooral gedacht aan de doelgroep van de onderneming. Wanneer deze doelgroep niet gericht is op personen met een beperking, dan is er een kleine kans dat hier rekening mee gehouden wordt. Een standaard website wordt dan vaak al gezien als voldoende, deze kan snel aangemaakt worden. Toch worden er op deze manier ook veel mensen die buiten deze doelgroep vallen, of binnen de doelgroep vallen maar ook een beperking hebben, niet aangetrokken. Het kan dan zomaar zijn dat een onderneming veel potentiële klanten misloopt, dit is natuurlijk zonde. Daarom kan het ook voor pagina’s die gericht zijn op het verstrekken van algemene informatie of pagina’s die een bepaalde doelgroep willen aanspreken van belang zijn om op de accessibility van een pagina te letten.
Het verbeteren van de toegankelijkheid
Er zijn verschillende aanpassingen die gemaakt kunnen worden om de toegankelijkheid van een pagina te verbeteren, hier een paar tips.
- Pas teksten aan zodat deze optimaal kunnen worden voorgelezen door screenreaders voor bezoekers met een visuele beperking
- Pas de HTML aan zodat een tekst voorgelezen wordt wanneer er in de standaard versie een foto geplaatst is
- Zorg voor ondertiteling voor bezoekers die een gehoorbeperking hebben
- Zorg voor vertalingen van een pagina voor bezoekers die de Nederlandse taal niet machtig zijn
- Het beschikbaar stellen van verschillende lettergroottes, of een functie waarbij een tekst voorgelezen wordt
- Let er op dat het responsive design dat gebruikt wordt afwijkende instellingen aan kan
Wat voor invloed heeft toegankelijkheid op SEO?
De toegankelijkheid van een website is vooral belangrijk wanneer de informatie die op een pagina verstrekt wordt van algemeen belang is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de websites van de overheid. Helaas is het nog vaak het geval dat er vooral door commerciële ondernemingen geen aandacht besteed wordt aan mensen met een beperking. Dit is zonde, omdat de aanpassingen kunnen bijdragen aan de toegankelijkheid voor elke bezoeker. Als je een tekst schrijft voor een pagina kun je hier bijvoorbeeld al rekening mee houden. Zo kun je ervoor zorgen dat een tekst goed leesbaar is, dit is voor anderstaligen erg fijn, maar ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast hebben deze aanpassingen ook een grote invloed op SEO. Het formuleren van duidelijke titels en teksten en het beschikbaar stellen van vertalingen dragen bij aan een sterke SEO-strategie. Het investeren in accessibility kan dus zeker baten.
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]