Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun je er schuilen als het slecht weer is. Abri’s komen vaak voor bij bushaltes of plaatsen waar je in de tram of trein kunt stappen. Het zijn een soort beschutte wacht huisjes. Misschien is het je wel eens opgevallen dat er op deze locaties vaak verschillende vormen van marketing te vinden zijn. Zo zie je vaak grote posters, of zelfs grote schermen waarop advertenties te zien zijn. Omdat veel mensen wachten op deze plekken kan het aantrekkelijk zijn voor bedrijven om juist hier te adverteren

Wachthuisjes 

In het begin van de twintigste eeuw waren abri’s eigenlijk altijd afgesloten ruimtes, in tegenstelling tot nu. Je kon er wachten op het openbaar vervoer, of socializen met bekenden. Op een gegeven moment is het roken in deze wachthuisjes afgeschaft, sindsdien zijn de huisjes veel populairder geworden. Het woord ‘abri’ is afgeleid van het woord ‘arbriter’, dit betekent in het Frans ‘beschutten’. 

Abri’s en marketing 

Toen men erachter kwam dat de huisjes de perfecte plek waren voor het plaatsen van advertenties werd hier door vervoerders slim op ingespeeld. Zo konden vervoerders extra inkomsten genereren. Toch worden er vaak nog vraagtekens gezet bij de effectiviteit van deze methode. Dit komt doordat tijdens het meten van de betrokkenheid onder voorbijgangers is gebleken dat de resultaten niet zo hoog als gedacht waren. Tegenwoordig wordt er nog meer op de betrokkenheid van het voorbij lopend publiek ingespeeld. Zo zul je nu advertenties zien die meer interactie bieden, dit kan in de vorm zijn van een QR code of het gebruik van augmented reality. Een ander nadeel is dat vandalisme niet te voorkomen is, er zit dus wel een bepaald risico aan het investeren in deze wijze van marketing. 

Digitalisering

Ook in de online wereld worden wachttijden nu vaak benut om te adverteren. Als je een spel speelt en een pagina aan het laden is, kan het zo zijn dat je een advertentie te zien krijgt. Vooral bij gratis spellen is dit het geval, er is een heel netwerk opgezet zodat dit soort advertenties snel en gericht verspreid kunnen worden. Er worden tegenwoordig zelfs wachttijden toegevoegd om zo advertenties te laten zien, ook hier worden inkomsten door gegenereerd. Zo kun je het wachten in een abri eigenlijk vergelijken met het wachten op een laadscherm als je een spel speelt, dezelfde strategie wordt toegepast.