Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel eens van een bucket test of een split-run test gehoord. Tijdens het uitvoeren van deze test worden twee variabelen, in dit geval A en B op willekeurige wijze getest worden. De twee variabelen kunnen compleet verschillend of juist bijna aan elkaar gelijk zijn. Met behulp van deze test kun je erachter komen welke variabele de beste werking heeft. Je kunt op deze manier eenvoudig bepaalde methodes met elkaar vergelijken.
Wanneer kun je een A/B test gebruiken?
Het is belangrijk bij het uitvoeren van een A/B test dat je zorgt voor twee gelijke scenario’s. Zo weet je zeker dat er geen andere aspecten meespelen die een invloed zouden kunnen hebben op de uitkomst. Je kunt bijvoorbeeld een test uitvoeren die gebaseerd is op de actuele methode die je gebruikt, dit is dan de A test. Bij het uitvoeren van de B test, zul je een variabele veranderen. Zo kom je erachter wat het effect is van de verandering van een variabele. Dit soort tests kunnen in allemaal verschillende bereiken gebruikt worden. Wat we veel zien is dat je ze perfect in kunt zetten om de gebruiksvriendelijkheid van een website in kaart te brengen of bijvoorbeeld de conversie van een website te verbeteren.
Online marketing verbeteren
Je kunt een A/B test goed inzetten als je de online marketing van jouw website een boost wilt geven. Zo kun je erachter komen wat voor effect een verandering in stijl, kleur of indeling van een website kan hebben op een bezoeker. Ook kun je kijken naar inhoudelijke veranderingen. Door het testen en verbeteren van een pagina kunnen online bezoekers, betalende klanten worden! Dit is natuurlijk het doel. Ook bij social media marketing wordt deze vorm van testen regelmatig gebruikt. Voor een social media pagina zijn deze factoren ook belangrijk en zo kun je ervoor zorgen dat je optimale haalt uit jouw pagina.
Het uitvoeren van een A/B test
Misschien kan een concreter voorbeeld je helpen om een beter beeld te krijgen van hoe een A/B test in z’n werk gaat. Als je een campagne opzet en geïnteresseerd bent naar de invloed van een bepaalde variabele, kun je een mailing campagne opzetten. Bij deze campagne zorg je ervoor dat er twee groepen op willekeurige wijze geselecteerd worden. De ene groep stuur je een link met code 1, de andere groep stuur je code 2. Door het gedrag van beide groepen met elkaar te vergelijken met betrekken tot de codes, kun je erachter komen welke code het meest wenselijke effect heeft. Dit kan je helpen om meer inzicht te krijgen in de gebruiken van jouw doelgroep.
A/B tests zijn het begin
Het uitvoeren van een A/B test kan voor online marketeers enorm effectief zijn, het nadeel ervan is het uitvoeren van de test veel tijd kost en dat er maar twee variabelen getest worden. In werkelijkheid zijn er natuurlijk veel meer dan maar twee variabelen die van invloed zijn. Daarom worden tegenwoordig veelal multivariabele testen uitgevoerd. Op deze manier kunnen veel meer dan twee resultaten met elkaar vergeleken worden. Ook multinomiale testen zijn populair, bij het uitvoeren van deze testen worden meerdere aanpassingen gemaakt. Door op deze manier te vergelijken kan er veel tijd bespaard worden.
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]