Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel eens van een bucket test of een split-run test gehoord. Tijdens het uitvoeren van deze test worden twee variabelen, in dit geval A en B op willekeurige wijze getest worden. De twee variabelen kunnen compleet verschillend of juist bijna aan elkaar gelijk zijn. Met behulp van deze test kun je erachter komen welke variabele de beste werking heeft. Je kunt op deze manier eenvoudig bepaalde methodes met elkaar vergelijken. 

Wanneer kun je een A/B test gebruiken? 

Het is belangrijk bij het uitvoeren van een A/B test dat je zorgt voor twee gelijke scenario’s. Zo weet je zeker dat er geen andere aspecten meespelen die een invloed zouden kunnen hebben op de uitkomst. Je kunt bijvoorbeeld een test uitvoeren die gebaseerd is op de actuele methode die je gebruikt, dit is dan de A test. Bij het uitvoeren van de B test, zul je een variabele veranderen. Zo kom je erachter wat het effect is van de verandering van een variabele. Dit soort tests kunnen in allemaal verschillende bereiken gebruikt worden. Wat we veel zien is dat je ze perfect in kunt zetten om de gebruiksvriendelijkheid van een website in kaart te brengen of bijvoorbeeld de conversie van een website te verbeteren. 

Online marketing verbeteren 

Je kunt een A/B test goed inzetten als je de online marketing van jouw website een boost wilt geven. Zo kun je erachter komen wat voor effect een verandering in stijl, kleur of indeling van een website kan hebben op een bezoeker. Ook kun je kijken naar inhoudelijke veranderingen. Door het testen en verbeteren van een pagina kunnen online bezoekers, betalende klanten worden! Dit is natuurlijk het doel. Ook bij social media marketing wordt deze vorm van testen regelmatig gebruikt. Voor een social media pagina zijn deze factoren ook belangrijk en zo kun je ervoor zorgen dat je optimale haalt uit jouw pagina. 

Het uitvoeren van een A/B test 

Misschien kan een concreter voorbeeld je helpen om een beter beeld te krijgen van hoe een A/B test in z’n werk gaat. Als je een campagne opzet en geïnteresseerd bent naar de invloed van een bepaalde variabele, kun je een mailing campagne opzetten. Bij deze campagne zorg je ervoor dat er twee groepen op willekeurige wijze geselecteerd worden. De ene groep stuur je een link met code 1, de andere groep stuur je code 2. Door het gedrag van beide groepen met elkaar te vergelijken met betrekken tot de codes, kun je erachter komen welke code het meest wenselijke effect heeft. Dit kan je helpen om meer inzicht te krijgen in de gebruiken van jouw doelgroep. 

A/B tests zijn het begin 

Het uitvoeren van een A/B test kan voor online marketeers enorm effectief zijn, het nadeel ervan is het uitvoeren van de test veel tijd kost en dat er maar twee variabelen getest worden. In werkelijkheid zijn er natuurlijk veel meer dan maar twee variabelen die van invloed zijn. Daarom worden tegenwoordig veelal multivariabele testen uitgevoerd. Op deze manier kunnen veel meer dan twee resultaten met elkaar vergeleken worden. Ook multinomiale testen zijn populair, bij het uitvoeren van deze testen worden meerdere aanpassingen gemaakt. Door op deze manier te vergelijken kan er veel tijd bespaard worden.

Een reactie op “A/B test

  1. Pingback: De Indrukwekkende Werking Van Native Advertising - Equote.nl

Reacties zijn gesloten.