Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL door te verwijzen, dan kun je een 302-redirect inzetten. Als je zoekt naar een permanente doorverwijzing dan kun je het beste ervoor kiezen om een 301-redirect te gebruiken. Een groot nadeel van een 302-redirect is dat er vrijwel geen autoriteit overgebracht wordt, dit komt een pagina niet ten goede. Toch kan het handig zijn om meer te weten te komen over dit type redirect, in sommige situaties kan de 302-redirect namelijk wèl van belang zijn. Wanneer kun je het beste een 302-redirect inzetten? 

Permanent of tijdelijk 

Er zijn maar een paar kleine verschillen tussen een 301-redirect en een 302-redirect, de bezoeker zal er dus niets aan opmerken. Een bezoeker zal direct doorverwezen worden. Er is wel een verschil in de duur van het gebruik van de redirects. Zo is een 301-redirect een permanente keuze en kun je een 302-redirect later nog wijzigen. Als je een 302-redirect inzet kun je dit via een JavaScript of in een META-tag instellen, dit proces is vrij eenvoudig. Bij het inzetten van een 301-redirect zul je meer wijzigingen aan moeten brengen. 

Hoe zoekmachines reageren op 302-redirects 

Als je zeker weet dat een verwijzing naar een andere URL van korte duur is, dan kun je een 302-redirect toepassen. Er is niet veel bekend over het effect dat een 302-redirect heeft op een zoekmachine. Er worden namelijk veel fouten doorgevoerd door webmasters, daarom heeft Google besloten om zelf de redirects te classificeren. Er is zelfs een theorie die zegt dat de 302-redirects gewoon weg niet meegeteld worden. Het is dus aan Google om te beoordelen tot welke categorie jouw redirect behoort. Mocht je niet zo zeker van je zaak zijn, dan kun je er altijd voor kiezen om informatie in te winnen bij een SEO-specialist.