De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van veel verschillende factoren, we hebben het over honderden. Al deze factoren hebben hun eigen waarde. linkbuilding is één van de factoren waarvan we weten dat de waarde erg hoog ligt. Het opbouwen van een sterk domein is daarom lastig zonder lokale linkbuilding toe te passen.
Toch kan het opbouwen van een sterk backlink profiel tegenvallen, er zal veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd moeten worden om dit te behalen. Dit heeft vooral te maken met de hoeveelheid aan competitie waar het als bedrijf tegen op moet nemen. Vooral voor kleinere bedrijven is dit een lastige taak omdat er vaak te weinig tijd en budget is. Daarom willen we je aan een nieuwe vorm van linkbuilding introduceren: lokale linkbuilding.
Deze manier van linkbuilding is gebaseerd op het behalen van sterke backlinks maar dan op lokaal niveau. Zo kunnen ook kleinere en middelgrote bedrijven hun SEO-strategie versterken.
lokale linkbuilding richt zich dus op het creëren van backlinks in een bepaalde geografische omgeving. Natuurlijk heeft een backlink van een grote website met nationale bekendheid meer waarde dan die van een lokale onderneming, helaas is dit niet voor iedereen haalbaar. Daarom willen we je meer vertellen over deze strategie, zodat je zelf aan de slag kunt met het opbouwen van sterke backlinks op lokaal niveau.
Dit kan betrekking hebben tot backlinks, maar ook zoekwoorden kunnen zorgvuldig uitgekozen worden, gericht op een bepaalde omgeving. Deze tactiek is vooral van toepassing op startups, kleine bedrijven en middelgrote bedrijven. Er is geen specifiek stappenplan om dit voor elkaar te krijgen, het resultaat is namelijk van veel aspecten afhankelijk. Om je op weg te helpen hebben we een overzicht gecreëerd met bruikbare tips. Zo kun je na het lezen van dit artikel meteen aan de slag met het opbouwen van een sterk lokaal linkprofiel.
Er zijn veel manieren waarop sterke backlinks behaald kunnen worden, vaak zijn deze niet zo voor de hand liggend. Zo is het verstandig om te kijken wat er in jouw omgeving gebeurt. Is er binnenkort een evenement waar je als lokale ondernemer aan kunt deelnemen? Of wordt er een wedstrijd georganiseerd voor lokale ondernemers? Google is de perfecte plek om informatie in te winnen over komende evenementen.
Ten eerste, worden deelnemers van een wedstrijd of sponsoren van een evenement vaak gelinkt op de website van het event. Dit is dus de perfecte manier om een sterke backlink te behalen, maar dit is nog niet alles. Het zou zomaar kunnen dat het evenement meer publiciteit met zich meebrengt, dit is afhankelijk van de grootte van een evenement.
Dit is natuurlijk al helemaal het geval als je een competitie wint. Of misschien brengt de lokale krant je wel een bezoek voor een online artikel naar aanleiding van de deelname. Het inschrijven voor een evenement of competitie is eenvoudig en daarom zeker de moeite waard.
De volgende tactiek brengt een klein risico met zich mee, maar als het goed uitpakt kan dit tot een sterke backlink leiden. Zo kun je een blog schrijven over een bedrijf dat een website heeft met een hoge mate aan autoriteit. Het is wel van belang dat het bedrijf zich richt op een soortgelijke niche. We raden je niet aan om een directe concurrent op te hemelen, dit zou slecht uit kunnen pakken voor je eigen bedrijf.
Het idee is dat wanneer jij een positief artikel publiceert, inclusief een backlink die verwijst naar de sterke externe website, dat je ook een backlink terug zou kunnen ontvangen. De kans is groot dat vooral middelgrote ondernemingen gevleid zijn, de gratis publiciteit waarderen en tijd kunnen investeren om de gunst terug te geven. Zo wordt er een win-win situatie gecreëerd.
Wees niet getreurd wanneer je geen backlink terug ontvangt. Ook het creëren van unieke content met hoge kwaliteit draagt bij aan SEO.
Zoals we in de vorige tip al besproken hebben, waarderen veel bedrijven het wanneer ze gratis publiciteit ontvangen. Dit is dan ook één van de beste strategieën om backlinks te behalen. Een andere manier waarop je dit kunt aanpakken is het creëren van een webpagina binnen jouw website waar lokale ondernemingen, eetgelegenheden, evenementen en andere interessante bezienswaardigheden in de omgeving opgedeeld worden.
Dit laat zien aan bezoekers dat je als bedrijf ondernemend bent en de lokale gemeenschap wilt ondersteunen. Daarnaast is zo’n pagina natuurlijk dè plek om een backlink te creëren voor andere bedrijven. De kans is groot dat lokale bedrijven dit erg waarderen en ook bereid zijn om een link te plaatsen naar jouw website.
Je zou dus zelf een pagina kunnen toewijden aan het promoten van andere lokale ondernemers om backlinks te behalen. Maar naar alle waarschijnlijkheid bestaan er ook al algemene webpagina’s die dit in een bepaalde vorm doen. Dit kan een informerende webpagina zijn of een website waarop bijvoorbeeld reviews gegeven kunnen worden. Het kan geen kwaad om een berichtje te sturen met de vraag of jouw bedrijf toegevoegd zou kunnen worden aan de lijst.
Het is hierbij van belang dat als een bedrijf genoemd wordt, ook de naam, adres en het telefoonnummer van het bedrijf overeenkomen met wat er op de bedrijfswebsite staat. Wanneer een bedrijf genoemd wordt als het gaat om een bepaalde niche of gerelateerd aan een bepaalde locatie dan kan dit een positieve invloed hebben op de positie van een website in de resultaten van een zoekmachine.
Het kan dus geen kwaad om contact op te nemen met lokale websites die dit mogelijk maken en te vragen of jouw bedrijf toegevoegd zou kunnen worden. Af en toe zul je als ondernemer een sprong in het diepe moeten wagen.
Afhankelijk van de technische ervaring binnen een bedrijf zou de volgende manier meerdere backlinks op kunnen leveren. Voor de beginner kan dit lastig zijn, als dit het geval is kun je het beste een SEO-specialist inschakelen.
Misschien ken je het gezegde wel ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht‘. Ook wanneer het backlinks betreft kan deze denkwijze af en toe toegepast worden.
Zo zou je kunnen kijken naar de backlinks van jouw concurrenten. Wat voor backlinks hebben zij behaald? Wanneer het hun gelukt is om bepaalde backlinks te behalen, is er een grote kans dat het ook zo zou kunnen werken voor jouw bedrijf.
Wel is het belangrijk om erachter te komen welke backlinks van zeer goede kwaliteit zijn. Je wilt natuurlijk sterke backlinks bemachtigen en geen tijd investeren in backlinks die niet veel opleveren omdat ze gerelateerd aan spam zijn. Sommige backlinks zouden zelfs schade aan kunnen richten.
Het backlinkprofiel van een concurrent zou je kunnen analyseren met behulp van bepaalde tools, bijvoorbeeld Ahrefs. Binnen deze tool kan data wat betreft veel verschillende parameters verkregen worden, zo ook de backlinks van een webpagina en de kwaliteit ervan.
Een overzicht van de backlinks kunnen geëxporteerd worden naar Excel. Het is belangrijk om elke backlink onder de loep te nemen, zo kom je erachter welke backlinks ook geschikt zijn voor jouw website. Je kunt dit proces natuurlijk uitvoeren bij meerdere concurrenten.
Adverteren op social media kan voor meer exposure zorgen en ook voor de nodige backlinks. Alhoewel deze tactiek over het algemeen een mindere mate van autoriteit over brengt via backlinks, kan deze aanpak toch zeker het verschil maken.
In het geval van lokale linkbuilding biedt Facebook een passende manier van adverteren. Zo kun je er namelijk instellen welke doelgroep een advertentie te zien krijgt, daarnaast heb je ook de mogelijkheid om hier een specifieke omgeving aan te verbinden. Dit zorgt ervoor dat je gericht kunt targeten en niet onnodig geld uitgeeft aan een algemene campagne.
Daarnaast kan het een bedrijfspagina op Facebook ook zeker een boost geven in de vorm van likes. Vergeet hierbij natuurlijk niet om de link naar jouw website te delen in iedere advertentie.
Zoals we eerder al lieten weten liggen sommige manieren om backlinks te behalen niet voor de hand, zo ook de volgende. Bij deze tactiek maken we namelijk gebruik van Google Maps.
Google Maps geeft iedereen de mogelijkheid om zelf locaties op een landkaart aan te geven. Dit kan de uitgewezen kans zijn voor bedrijven om een eigen kaart te creëren die gericht is op een bepaalde omgeving, waarop belangrijke locaties worden aangegeven die gerelateerd zijn aan een bedrijf. Als kledingwinkel zou je bijvoorbeeld een kaart kunnen creëren waarop alle containers gemarkeerd zijn waar men kleding kan doneren. Of een hondenuitlaatservice zou de mooiste parken aan kunnen geven of leuke wandelroutes kunnen markeren.
Na het plaatsen van de landkaart op een website kan er contact opgenomen worden met lokale websites die belang zouden hebben bij deze informatie, om zo weer inwoners of toeristen te kunnen informeren. Zo kunnen met behulp van deze tactiek meerdere backlinks verkregen worden.
Een algoritme van een zoekmachine als Google hecht er waarde aan wanneer een bedrijf kan worden gelinkt aan een bepaalde niche. Als dit duidelijk is voor Google is er ook een grotere kans dat je als website bovenaan de zoekresultaten verschijnt wanneer er iets over deze niche opgezocht wordt.
Om er met zekerheid voor te zorgen dat een zoekmachine de verwijzingen gerelateerd aan deze niche erkend, is het van groot belang dat hier ook de exacte naam, adres en het telefoonnummer van een bedrijf vermeld worden. Zo kan de link tussen de citatie en de website van een bedrijf gemaakt worden en zal er meer link juice gelekt kunnen worden.
Er bestaan vele lijsten op het internet waarbij bedrijven die opereren in een gelijke niche of industrie de mogelijkheid hebben om een link te laten plaatsen. Dit is handig voor bezoekers die opzoek zijn naar specifieke producten of diensten. Vaak kunnen ondernemers een berichtje sturen met het verzoek voor een plaatsing. Niet alleen creëer je zo backlinks, ook laat je een zoekmachine weten in welke niche of industrie je werkt.
Daarnaast zou je kunnen onderzoeken of er ook websites zijn die een bedrijfslijst bijhouden die gericht is op jouw omgeving. In zo’n lijst worden vaak verschillende soorten bedrijven toegevoegd die onderverdeeld zijn in categorieën. Hoe vaker je je als bedrijf associeert met een omgeving, hoe hoger de kans is dat je aan de top van de zoekresultaten verschijnt wanneer er in die omgeving gezocht wordt.
Zelfs vacaturewebsites kunnen je helpen om backlinks te bemachtigen, we leggen je precies uit hoe.
Wanneer je een nieuwe werknemer zoekt, bieden websites als Indeed de uitkomst. De tactiek is om op een eigen website de vereisten voor een toekomstige werknemer te vermelden. Vervolgens deel je vacatures op verschillende vacaturewebsites die een link bevatten naar jouw eigen website. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om deze link te laten verwijzen naar een andere pagina binnen jouw website.
Een vacature blijft op sommige vacaturewebsites voor lange tijd staan, soms wel jaren.
Het is voor bedrijven niet alleen van belang om zich online maar ook offline in te zetten voor de lokale gemeenschap. Het organiseren van een lokaal evenement zou hiervoor de perfecte oplossing kunnen zijn. Het lijkt misschien irrelevant, maar ook deze tactiek zou zeker tot backlinks kunnen leiden.
Een lokaal evenement biedt de mogelijkheid voor lokale ondernemers, inwoners en bekende lokale personen om met elkaar in contact te komen. Ten eerste, kan dit meer bekendheid opleveren in de omgeving. Daarnaast kan het je helpen om een groter netwerk op te bouwen, die je ook in toekomstige situaties in kunt schakelen.
Zo zou je een algemeen evenement kunnen organiseren, of je kunnen richten op een bepaalde niche door middel van het organiseren van een masterclass of workshop. Houd wel rekening met de kosten van een evenement.
Naast de zakelijke contacten, is er een kans dat het lokale nieuws te weten komt over het evenement. Dit kan leiden tot een leuk artikel over het evenement inclusief een link naar jouw website. Met deze tactiek sla je twee vliegen in één klap.
Bedrijven die investeren in blogs hebben over het algemeen veel meer backlinks dan bedrijven die hier niet mee bezig zijn. Het kan dus geen kwaad om te kijken naar de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met lokale bloggers. Vaak richten bloggers zich op een bepaalde niche, denk bijvoorbeeld aan het maken van vegan recepten of een reisblog.
Het is natuurlijk wel van belang dat een blogger enigszins relevant is aan jouw niche. Ten eerste, zal een tekst goed moeten laten doorschemeren waar jouw bedrijf voor staat. Zo laat je weten hoe je er als bedrijf in staat. Zorg er wel voor dat het niet een commercieel verhaal wordt, dit is niet de bedoeling.
Een tekst zal een lezer vooral moeten informeren en interesseren. Daarnaast, zal een tekst de volgers van een blogger èn de volgers van een bedrijf aan moeten spreken, als dit het geval is zal een blog vaker gedeeld worden.
Als bedrijf heb je niet alleen te maken met consumenten maar ook met andere ondernemingen. Of je nou als winkeleigenaar hulp inschakelt voor het opzetten van een webshop of als je als klusbedrijf de hulp kunt gebruiken van een extern schildersbedrijf.
Ook dit soort connecties kunnen nuttig zijn als het gaat om het behalen van backlinks. Zo zou je aan kunnen bieden om een getuigenis aan te leveren in ruil voor een backlink. Deze getuigenis kan een quote zijn of juist een langere tekst waarin een positieve samenwerking met het bedrijf wordt uitgelicht.
Veel bedrijven zullen zeker openstaan voor een gratis positieve reclame, omdat klanten hier een bepaalde social waarde aan hechten. De getuigenis kan geplaatst worden op de website van de externe partij, hierbij is het de bedoeling dat er gelinkt wordt naar jouw website. Niet alleen versterk je hiermee backlinks, ook versterk je de connectie met lokale bedrijven in de omgeving.
Businessclubs organiseren vaak bijeenkomsten waarbij ondernemers kennis met elkaar kunnen maken. Dit soort clubs bieden niet alleen de mogelijkheid om nieuwe contacten op te doen, ook biedt het kansen voor sterke backlinks.
Wanneer je je aansluit bij een businessclub of een ander soort organisatie in de omgeving is het hoogstwaarschijnlijk dat jouw bedrijf wordt gepromoot op de algemene website als lid. Daarnaast kun je overwegen om een sponsor te worden voor een club, wanneer deze mogelijkheid bestaat. Veel clubs hebben een speciale pagina waarop sponsoren gepromoot worden. Dit leidt niet alleen tot sterke backlinks, ook draagt het bij aan het vertrouwen van de lokale gemeenschap in een bedrijf.
We hebben je tot nu toe alleen nog tips gegeven met betrekking tot first tier backlinks. Met first tier bedoelen we de eerste laag van een backlink, simpel gezegd, wanneer jouw website gelinkt wordt op een andere website.
Op zich is dit een goede tactiek, toch valt er meer uit te halen. Zo is het mogelijk om nog een tweede laag, of soms zelfs derde of vierde laag aan backlinks te creëren. In principe creëer je hierbij backlinks voor jouw backlinks. Dit zorgt ervoor dat er via meerdere links link juice gelekt wordt, hierdoor zal er opstapelende waarde overgedragen worden aan een backlink. We raden je aan om hier nieuwere links voor te gebruiken.
Er zijn veel manieren waarop een second tier gecreëerd kan worden. Stel, je hebt een blog voor een externe website geschreven. Je hebt hierbij uiteraard de link die verwijst naar jouw eigen website toegevoegd. Hier hebben we het over een eerste laag. Een tweede laag kan gecreëerd worden door middel van het plaatsen van de blog op een social mediakanaal. Het principe is dus vrij eenvoudig.
Zo zou je iedere keer wanneer jouw bedrijf genoemd wordt op een externe website dit bericht kunnen plaatsen op sociale mediakanalen. Wel is het hierbij van belang dat er een link toegevoegd wordt die verwijst naar jouw website.
We hopen dat we je veel bruikbare inzichten hebben kunnen geven zodat je meteen aan de slag kunt! Veel succes. Heb je nog vragen of wil je toch liever onder leiding van een professional te werk gaan? We helpen je graag.