Het kiezen van de juiste SEO strategie voor een website kan een lastige taak zijn. Er bestaan zoveel tactieken die allemaal hun vruchten af lijken te werpen. Het is van groot belang dat een strategie tactisch gekozen wordt en in balans is. Alhoewel er door de jaren heen al enorm veel veranderingen hebben plaatsgevonden op het net, vergeten we vaak dat de eerste website pas in 1991 online gezet werd. Veel marketing experts zijn van mening dat er in 1997 pas sprake was van de eerste SEO gerelateerde praktijken, omdat toen de eerste online zoekmachine werd gelanceerd. In de paar decennia dat het internet bestaat is er al zo enorm veel veranderd. Door deze veranderingen hebben we kunnen zien dat SEO tactieken erg snel verouderen. We zien zelfs dat bepaalde tactieken in deze tijd juist meer schade aanrichten dan dat ze op een efficiënte manier bijdragen aan optimalisatie. Daarom willen we je graag meer vertellen over deze verouderde SEO strategieën, om te voorkomen dat je met goede intenties onnodige schade aanricht.

Hoe zorg je ervoor dat je geen verouderde SEO strategieën gebruikt?

Het is in de SEO industrie vooral van belang om up-to-date te blijven. Het algoritme van een zoekmachine als Google wordt met regelmaat geüpdatet. Zo wordt de gebruikersvriendelijkheid van een zoekmachine steeds meer geoptimaliseerd. We raden je dus aan om goed op de hoogte te blijven van alle veranderingen in het algoritme, de aanpassingen wat betreft de richtlijnen van een zoekmachine en nieuwe SEO tactieken. Dit kun je doen door geregeld op gerenommeerd websites te kijken die SEO gerelateerde artikelen plaatsen. Vele concurrenten zullen ook proberen om zoveel mogelijk aanpassingen te doen die op dat moment relevant zijn, om een positie te behouden is het dus van belang dat je dit zelf ook doet.

Daarnaast worden nieuwe algoritmes zo gecreëerd dat dit tot beter passende zoekresultaten leidt voor een gebruiker. Om dit te kunnen bewerkstelligen is het van belang om al vroeg in het proces alles wat dit in de weg staat te elimineren. Vaak gaat het om spam of andere aspecten van lage kwaliteit.

Zoekwoorden

Onder dit kopje vallen meerdere tactieken die niet meer relevant zijn. Nog veel marketing professionals begrijpen niet volledig hoe zoekwoorden het beste ingezet kunnen worden. Hierbij kan het gaan om het gebruik van irrelevante zoekwoorden, onnodige aanpassingen die gemaakt worden omdat men zich richt op de dichtheid van zoekwoorden en bijvoorbeeld het welbekende keyword stuffing. We zullen alle drie tactieken kort met je bespreken om je te laten zien dat dit cruciale fouten zijn. 

Verkeerd gebruik van zoekwoordtargeting

Veel SEO professionals richten hun aandacht op de zoekwoorden die ze hebben kunnen identificeren in een zoekwoordenonderzoek. Vervolgens wordt er content gecreëerd en wordt er gezorgd dat een bepaalde boodschap zo overgebracht wordt dat het binnen dit kader valt. 

Het gevaar hierbij is dat de content vaak gebaseerd is op de zoekwoorden die het zou moeten representeren, terwijl deze gewoonweg niet goed afgestemd zijn. Dit komt doordat de focus nog te vaak ligt op zoekwoorden met een hoog zoekvolume om zo meer zichtbaarheid te kunnen genereren. Ook de intentie van de gebruikers die zoeken op dit zoekwoord wordt meestal niet genoeg in acht genomen, terwijl dit juist het verschil kan maken. Het logische resultaat is vervolgens dat de content niet inspeelt op de interesse van gebruikers en daarmee geen tot weinig verkeer aantrekt. Dit is natuurlijk zonde van alle tijd en moeite die gestopt is in het creëren van sterke content waarbij de echte boodschap niet overkomt omdat het verkeerd getarget is.

Het is dus niet de bedoeling dat je je gaat richten op zoekwoorden met een hoog zoekvolume om de zichtbaarheid van een website te verhogen. Dit wordt gezien als misleiding voor gebruikers en kan ook zo bestempeld worden door een zoekmachine. Helaas kan dit leiden tot grote problemen, omdat misleiding onder black hat SEO valt. Iets waarmee je als goedlopende website zeker niet geassocieerd wilt worden.

Dichtheid van zoekwoorden

Een andere verouderde SEO strategie is het hebben van een extreme focus op het behalen van een bepaalde dichtheid van zoekwoorden. Het klopt, dat dit aspect jaren geleden zeker een grote rol speelde. Tegenwoordig is dit iets waar zoekmachines als Google geen grote waarde meer aan hechten in het bepalen van de meest relevante zoekresultaten voor een zoekopdracht. Dit resultaat wordt bepaald op basis van honderden aspecten, daarom is het belang van de dichtheid van zoekwoorden sterk gereduceerd. Alhoewel de zoekwoorden nog wel van belang zijn met betrekking tot het thema van een website, tellen ze niet meer zo zwaar mee wat betreft de ranking van een zoekmachine. Tegenwoordig zijn dit vooral aspecten als de kwaliteit van de inhoud of bijvoorbeeld de manier waarop een website zich uitdraagt naar de buitenwereld.

Keyword stuffing 

Dit was voor langere tijd één van de meest gebruikte SEO tactieken, toch is keyword stuffing tegenwoordig een verouderde methode. Bij keyword stuffing gaat het erom om een grote hoeveelheid aan kwalitatief goede zoekwoorden in een website te verwerken. Zo had je de mogelijkheid om door een sterke targeting strategie een hogere positie te kunnen bemachtigen in de zoekresultaten. Vaak werden sterke zoekwoorden en al hun mogelijke variaties verwerkt in de footer van een webpagina. Een andere tactiek was om de kleur van de toegevoegde zoekwoorden te veranderen in de kleur van de achtergrond van een webpagina. Zo waren de willekeurig geplaatste zoekwoorden niet storend voor bezoekers, maar konden ze toch meetellen voor een zoekmachine. Voor enige tijd werden met een soortgelijke tactiek links geplaatst die zo verdoezeld konden worden. 

Deze tactiek heeft alleen in de beginjaren van SEO gewerkt, totdat de zoekmachine dit als onnatuurlijk heeft gecategoriseerd. Het is eigenlijk te goed om waar te zijn, daarom werden er binnen korte tijd al aanpassingen gemaakt. Keyword stuffing kan serieuze nadelige gevolgen hebben, omdat het behoort tot de categorie manipulatie en dit kan het gevolg hebben dat de waarde van bepaalde inhoud daalt. Het is belangrijk dat je je goed blijft bedenken dat je voor mensen schrijft, niet voor zoekmachines. Toch zijn er nog steeds websites die gebruik maken van keyword stuffing met simpele zoekwoorden, dit lijkt dan ook te werken. Dit kan met opzet gedaan zijn, maar ook op natuurlijke wijze hebben plaatsgevonden. In dit geval zal een zoekmachine dan ook niet ingrijpen, dit heeft vooral te maken met de toegevoegde waarde die het zou kunnen hebben voor gebruikers.

Schrijven voor een zoekmachine

We hebben het eerder al even aangehaald, schrijf voor mensen, niet met de intentie om de crawlers van een zoekmachine te manipuleren. Dit lijkt erg simpel, maar in de praktijk blijkt dat dit toch vaak gedaan wordt. Dit komt met name omdat schrijven eigenlijk geen deel uitmaakt van onze natuur en een zoekmachine is hier ook van op de hoogte. Wanneer we content voor een website schrijven zul je zien dat we het belangrijk vinden dat de juiste benaming gebruikt wordt, in de juiste hoeveelheid en de juiste variaties er van. Dit zorgt ervoor dat een tekst duidelijk wordt en dat alle belangrijke aspecten er in verwerkt zijn. Wanneer een website dan gecrawld wordt en een zoekmachine ziet dat een zoekwoord vaak herhaald wordt, dat er verschillende versies van een woord gebruikt worden en dat er een goede dichtheid is, dan zou dit een positieve invloed op de ranking van een website hebben.

Toch is het allemaal niet meer zo simpel. Een zoekmachine heeft door wanneer bepaalde zoekwoorden op een onnatuurlijke manier herhaald worden of worden toegevoegd, door de wijze waarop een zoekmachine kennis op doet op basis van machine learning.

Artikel marketing 

Je kunt een poging wagen, maar eigenlijk zijn er geen manieren om het algoritme de baas te zijn. Dat betekent niet dat velen dit niet proberen. Er zijn genoeg tactieken die je kunt toepassen die niet alleen voordelen kunnen hebben voor het behalen van een betere positie in een zoekmachine, maar tegelijkertijd ook een merk of bijvoorbeeld een website kunnen verbeteren.

Zo werd in het begin van online marketing veel content gedeeld. Dit principe werd eigenlijk gekopieerd van de traditionele media die al jaren van deze tactiek gebruik maakte. Deze tactiek bleek voor lange tijd erg succesvol. Tot 2011 had de zogenaamde artikel syndicatie een positieve invloed, maar toen introduceerde Google de verandering in het algoritme genaamd Panda. Dit veranderde alles. Het hele internet werd onder de loep genomen. Alles dat spam, nonsens of van lage kwaliteit was, werd gedetecteerd en verwijderd. Ook de zogenaamde content farms gingen toen ten onder. Sinds 2011 heeft weinig zin om hoog in te zetten op artikel marketing omdat dit simpelweg weinig zal opleveren. Het is vooral van belang dat content van hoge kwaliteit is, expertise gedeeld wordt en dat een website geloofwaardig en te vertrouwen is.

Artikelen herschrijven met behulp van software

Artikel spinning is ook een verouderde SEO strategie die eigenlijk geen toegevoegde waarde meer kan bieden. In de meeste gevallen wordt artikel spinning uitgevoerd door een speciaal ontwikkelde software. Deze software neemt de belangrijkste punten uit een tekst en herschrijft de tekst zo dat het artikel eigenlijk niet meer te herkennen is. Er worden andere termen gebruikt en de structuur wordt enigszins veranderd. Dit was een snelle en goedkope manier om content te kunnen hergebruiken. Toch was dit niet altijd de slimste keuze, dit kwam vooral door de kwaliteit van het resultaat dat door de software geleverd werd. Dit is niet te vergelijken met de content die geschreven wordt door een mens. Daarom is deze tactiek dan ook simpelweg niet meer relevant en kan dus beter vermeden worden.

Misbruik van ankerteksten

De gebruikersvriendelijkheid van een website is van groot belang, dit kan verbeterd worden door het gebruik van interne links. Deze links hebben namelijk een positieve invloed op de structuur van een website. We zien vaak dat interne links worden toegevoegd aan ankerteksten. Een ankertekst is een HTML aspect dat er voor zorgt dat gebruikers weten wat voor soort inhoud ze kunnen verwachten als ze op een bepaalde link klikken. 

Er zijn verschillende soorten ankerteksten, zo heb je teksten in de vorm van een pagina titel, de naam van een website of een merk of bijvoorbeeld teksten die zich specifiek richten op het behalen van een exacte match. Afhankelijk van het type website en de staat ervan kan er een keuze tussen de types gemaakt worden. In het begin werden er vooral ankerteksten toegevoegd die gebaseerd waren op een exacte match of werden er juist teksten geschreven die vol stonden met veel zoekwoorden. Dit was tot de Penguin update van Google een succesvolle tactiek, tegenwoordig maakt ook deze tactiek deel uit van de verouderde SEO strategieën die je beter niet meer kunt gebruiken. Het algoritme kan nu namelijk content herkennen die in extreme mate geoptimaliseerd is. Veel professionals doen te goed hun best, dit zorgt ervoor dat een website teveel geoptimaliseerd is en er daardoor onnatuurlijk uit ziet. Ook hier geldt, dat je een website beter kan optimaliseren op basis van wat een gebruiker wil, niet op de specifieke wensen van een algoritme.

Verouderde zoekwoordenonderzoek tactieken

De functie van zoekwoorden is door de jaren heen erg veranderd en daarmee is het uitvoeren van SEO ook een stuk lastiger geworden. Zo heeft Google in 2013 besloten niet meer zo open te zijn met data van zoekwoorden. Het gevolg was dat professionals niet meer automatisch voorzien waren van waardevolle informatie, daarmee werd de hoeveelheid aan data die Google beschikbaar stelde drastisch gereduceerd. Dit had grote gevolgen voor de manier waarop marketing en SEO specialisten te werk gingen. Deze keuze van Google heeft ook vandaag de dag nog grote gevolgen. Het gebrek aan transparantie zorgt ervoor dat het lastig is voor professionals om overwogen keuzes te maken. Toch blijft de SEO nog altijd dynamisch, de steeds groter wordende rol die betaalde promotie hierin speelt valt natuurlijk niet te ontkennen. Het is nu aan online professionals zelf om een uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen met de kans dat er grote missers gemaakt worden. Een voordeel is dat online marketeers een industrie en concurrenten zelf beter gaan begrijpen. 

Gelukkig zijn er door de jaren heen al vele tools op de markt gebracht die hier een handje bij kunnen helpen. Een populaire tool is de Keyword Planner die door Google geïntroduceerd is. Iedereen heeft de mogelijkheid om het gratis te gebruiken. Het voorziet professionals voor een deel van de belangrijke data die voorheen beschikbaar werd gesteld. Wel is het van groot belang, dat je als je gebruik maakt van een tool, deze volledig begrijpt en niet meteen uitgaat van de eerste associatie die je met een term hebt. Zo heb je in de Keyword Planner een sectie waar de ‘Competition’ onder de loep genomen wordt. Hiermee zou je kunnen denken dat het om alle concurrentie gaat, maar in de Planner gaat het eigenlijk alleen om de betaalde concurrentie en het verkeer. Het heeft dus weinig zin om een organische strategie rond deze data te creëren omdat het simpelweg niet relevant is, wees je hier dus bewust van. Alternatieve tools die veel gebruikt worden zijn de Keyword Explorer van Moz Pro en de Keyword Magic Tool van SEMrush.

Het gebruik van te veel zoekwoord variaties

Veel verouderde SEO strategieën hebben weinig waarde meer door de veranderingen die doorgevoerd zijn in het algoritme. Zo kon het gebruik van veel zoekwoord variaties jaren geleden een positieve invloed hebben op SEO. Dit was vooral het geval wanneer er gebruik werd gemaakt van zoekwoorden met een hoge waarde. Door verschillende updates als Penguin, Hummingbird en RankBrain heeft Google het gebruik van verschillende zoekwoord variaties steeds beter kunnen detecteren. Het gebruik van deze variaties is volgens een zoekmachine alleen niet iets waar de focus op zou moeten liggen, omdat het uiteindelijk gaat om de waarde van de content zelf.

Wanneer zoekwoorden overmatig gebruikt worden, ook wanneer het gaat om variaties van een zoekwoord, kan dit negatieve gevolgen hebben. Het maakt het lastig voor gebruikers om snel te kunnen navigeren, omdat de content veel op elkaar zal gaan lijken. Dit is dus niet bevorderlijk voor de gebruikersvriendelijkheid van een website. Het is een aspect dat nauwkeurig in de gaten gehouden wordt door een zoekmachine. Zorg er dus voor dat je een gezonde balans aan content creëert waarbij je veel herhalingen voorkomt.

Het kopen van exact-match domeinnamen

Wanneer je een zoekwoord van hoge kwaliteit in een URL hebt, dan heeft dit zeker voordelen. Toch is het belangrijk om dit niet uit te buiten. In verleden hebben we vaak kunnen zien dat hier misbruik van werd gemaakt in de vorm van misleiding. Dit is volgens een zoekmachine niet de bedoeling. Daarom raden we je aan om een bepaalde consistentie van een domein aan te houden dat passend is bij dat van het merk. Wat hierbij vooral belangrijk is dat een merknaam kort en duidelijk is, dit kun je het beste ook doortrekken in een domeinnaam. Waar het hebben van een exact-match domein vroeger nog een belangrijk signaal was, heeft de zoekmachine vandaag de dag een andere aanpak. Zo ligt de focus tegenwoordig meer op de data die verzameld wordt op basis van gedrag. Als je er dus voor zorgt dat je logische stappen onderneemt voor jouw merk om de gebruikersvriendelijkheid te verhogen dan zal Google automatisch zorgen voor de zichtbaarheid wanneer jouw website relevant is aan een bepaalde zoekopdracht.

Linkbuilding op basis van Domain Authority

Dit is een belangrijke verouderde SEO strategie die eigenlijk nog veel gebruikt wordt. De tactiek is niet verouderd omdat het gebruik ervan extreem veel schade aanricht, maar het nadeel is juist dat er veel kansen verloren gaan. Als je investeert in linkbuilding, dan is er een grote kans dat je regelmatig kijkt naar de mate van Domain Authority, ook wel DA, van een kwalitatieve website. Op basis van deze informatie maken nog vele professionals hun keuze, terwijl er eigenlijk nog meer aspecten zijn die ook grote invloed zullen hebben op het effect van een bepaalde backlink. 

Zo is het van groot belang om te kijken naar de content van de externe website. Om het beste resultaat te kunnen behalen is het belangrijk om alleen websites te kiezen die beschikken over relevante content. Daarnaast kun je kijken naar de zoekwoorden waarop een externe website organisch verkeer aantrekt. Wanneer deze relevant of gelijk zijn aan jouw gekozen zoekwoorden dan heeft dit het meest wenselijke effect. Ook is het belangrijk om te kijken naar de geografische locatie van het binnenkomende organische verkeer van een website. Als je het belangrijk vindt om bezoekers vanuit het zuiden van het land aan te trekken, maar een externe website alleen verkeer aantrekt dat zich in Groningen en omgeving bevind, dan zul je moeten overwegen of dit een slimme investering is. Gebruik de Domain Authority dus alleen als een indicatie, maar baseer een keuze niet alleen op een hoge of lage score. 

Het gebruik van verouderde SEO strategieën kan dus zeker schadelijk zijn voor een website. Het is daarom belangrijk om up-to-date en goed geïnformeerd te blijven. We wensen je veel succes! Heb je advies nodig over de juiste strategie voor jouw website? Dan helpen wij je graag.