Zijn korte URL’s beter dan langere URL’s? Of is dit een SEO fabel? Wanneer je een URL creëert dan ga je er misschien vanuit dat een korte URL-lengte de beste keuze is. Korte URL’s zijn namelijk duidelijk en overzichtelijk. Voordat je een URL bedenkt, is het natuurlijk wel handig om te weten of de URL-lengte ook daadwerkelijk invloed heeft op de ranking van een zoekmachine. Om hierachter te komen gaan we dieper in op wat Google zegt over dit onderwerp.

Google over URL-lengte

John Müller is werkzaam als een senior webmaster trends analist bij Google. Hij laat zich met regelmaat uit over zwaarwegende factoren die beoordeeld worden in het algoritme, zo ook de rol van de lengte van een URL. In een video van AskGooglebot over URL-lengte liet Müller doorschemeren dat de eigenlijke lengte er in principe niet toe doet. De URL functioneert voor een zoekmachine als een hulpmiddel om een website te kunnen identificeren. Hierbij maakt het niet uit of een URL nou lang of kort is. Hij raadt wel aan om het aantal tekens te beperken tot 1000. Dit zorgt er namelijk voor dat het monitoren van een URL eenvoudiger is voor een zoekmachine. Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over het overmatig gebruiken van het slash teken, ook dit heeft geen invloed.

Canonical URL

Toch is er één situatie waarin de URL-lengte wel degelijk van belang is, namelijk bij de canonicalisering. Dit is wanneer soortgelijke URL’s over dezelfde inhoud beschikken en deze worden samengevoegd door Google waardoor alle signalen via een specifieke URL worden gestuurd. Deze URL noemen we ook wel de canonical URL. Om het overzichtelijk te houden zullen gebruikers deze URL in de zoekresultaten van Google tegenkomen in plaats van alle losse URL’s. In het proces waarbij de meest geschikte canonical URL wordt gekozen, behoort ook de URL-lengte tot één van de factoren. Müller laat weten dat in dit geval vaak de kortste en duidelijkste URL gekozen wordt.De conclusie is dus dat de URL-lengte een invloed zou kunnen hebben op de indexatie van een URL. Dit heeft niets te maken met SEO en je zult je zolang je een URL creëert van minder dan 1000 tekens dus ook geen zorgen hoeven te maken. We raden je aan om een eigen manier ontwikkelen voor het structureren van URL’s. Om het overzicht te kunnen behouden is het wel handig om een tactiek te kiezen die je op lange termijn kunt gebruiken. Heb je nog vragen over de URL-lengte of over linkbuilding in het algemeen, dan staan we je graag te woord!