Als je op dit artikel hebt geklikt is er een grote kans dat je druk bezig bent met het ontwikkelen van een sterke backlink strategie. Linkbuilding bestaat uit veel verschillende onderdelen, omdat er zoveel keuzes zijn die gemaakt moeten worden en het een tijdig proces is kan dit ervoor zorgen dat je het spoor af en toe bijster bent. Maar wees gerust, we helpen je graag een handje met het versterken van jouw backlinks.
Een linkbuilding strategie kan gebaseerd zijn op allemaal tactieken, één van deze tactieken is tiered linkbuilding, ook wel tier linkbuilding genoemd. De tactiek wordt door velen al gezien als achterhaald. Toch kan tier linkbuilding jouw strategie net die extra boost geven, we leggen je precies uit waarom.
Inhoud
Tier linkbuilding
Door de jaren heen hebben er enorm veel veranderingen plaatsgevonden in de manier waarop een website gerangschikt wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine. Dit is natuurlijk bij SEO precies waar het uiteindelijk allemaal om draait. Zoekmachines worden met regelmaat geüpdatet, waardoor het creëren van een natuurlijk backlink profiel niet meer even eenvoudig is als vroeger.
Waar iedere backlink vroeger nog evenveel waarde overbracht en de hoeveelheid aan backlinks juist van belang waren, ligt de focus nu juist op de kwaliteit ervan. Het proces kost tegenwoordig veel moeite, tijd en geld, iets wat velen zich niet kunnen veroorloven. Toch kan het investeren in een goed backlink profiel toch echt het verschil maken, zeker wanneer dit versterkt wordt door tier backlinks.
Tiered linkbuilding richt zich op het creëren van een extra laag aan links. Simpel gezegd, is het de bedoeling om backlinks te creëren voor backlinks. Ook dit proces kost veel tijd, maar toch verzeker je hiermee dat een link extra waarde over kan brengen.
Een backlink is een link die geplaatst wordt en leidt naar jouw website vanuit een externe website. Hierbij wordt er een bepaalde link equity overgedragen. In de SEO-industrie hebben we het dan ook wel over het lekken van link juice. Daarbij wordt ook een bepaalde waarde overgedragen aan de backlink. Wanneer je hier een extra laag aan toevoegt, in de vorm van een backlink, dan wordt er dus nóg meer waarde over gedragen.
De belangrijkste aspecten van tier linkbuilding
Als je een tiered backlink wilt creëren zijn er een aantal dingen van belang.
Ten eerste, is het belangrijk dat alle websites relevant zijn met betrekking tot de link. Wanneer dit niet het geval is dan zou het kunnen dat Google de situatie als verdacht beschouwd. Wanneer dit te vaak gebeurd kan dit negatieve gevolgen hebben voor een website in het algemeen. In het ergste scenario wordt een website uit de lucht gehaald.
Ook is het belangrijk dat een backlink verwerkt wordt in een natuurlijk ogende en unieke tekst. Hiermee bedoelen we dat de inhoud van bepaalde kwaliteit zal moeten zijn, zorg er dus voor dat een tekst niet te veel herhalingen bevat. Een link zou bijvoorbeeld perfect passen in een blog op een relevante externe website.
De laatste voorwaarde richt zich op de mate van autoriteit waaraan zowel een website als een domein aan zouden moeten voldoen. Een hogere mate van autoriteit zorgt er natuurlijk voor dat er meer link juice gelekt wordt en dit leidt dan weer tot meer waarde voor een pagina.
Om erachter te komen hoe je tier linkbuilding het beste aan zou kunnen pakken zullen we het je stap voor stap uitleggen. Het Engelse word tier kun je vertalen naar rij of laag, in tier linkbuilding worden er dus extra lagen toegevoegd.
De eerste laag
In de eerste laag, ook wel first tier genoemd is het de bedoeling dat een backlink geplaatst wordt die leidt naar de website waarnaar de meeste linkjuice gelekt wordt. Zoals we eerder zeiden is het van groot belang dat de autoriteit van dit domein van hoge waarde is en natuurlijk is de relevantie ook van belang. Het creëren van die eerste laag is niet eenvoudig, het kan zomaar zijn dat hier een financiële compensatie tegenover zal moeten staan.
Toch is dit het in de meeste gevallen meer dan waard. Misschien heb je al contacten in de industrie waarvan je deel uit maakt die beschikken over een relevante website met een goede mate van autoriteit. Wanneer dit niet het geval is zou je onbekenden kunnen benaderen. Niet iedereen zal hier direct voor open staan, maar we raden je toch echt aan om hier moeite, tijd en geld in te investeren.
De tweede laag
De tweede laag staat dan logischerwijze bekend als de second tier. In deze laag is het de bedoeling dat een blog of een ander soort content gedeeld wordt op een website met veel autoriteit. Het is de bedoeling dat je aan deze blog de backlink verwerkt wordt die leidt naar de blog op de webpagina van de eerste laag.
De derde en vierde laag
Het is mogelijk om tier backlinks nog verder uit te breiden. In sommige gevallen kan het creëren van een derde of zelfs vierde laag zorgen voor een beter resultaat. Gelukkig zijn er tools ontwikkeld die je hierbij kunnen helpen. Wel is het belangrijk om er op te letten dat er verwezen wordt naar de tweede laag en niet de eerste.
Do’s en Don’ts van tier linkbuilding
Er zijn nog niet veel concrete regels als het gaat om tier linkbuilding in de SEO-industrie. Alsnog zijn er bepaalde do’s en don’t, we zetten er paar voor je op een rijtje.
Do’s van tier linkbuilding
Behaal een betere positie in de ranking van een zoekmachine
Zoals we eerder hebben vermeld gaat het vooral over de kwaliteit van backlinks, niet om de kwantiteit. Het investeren in tier backlinks zorgt ervoor dat je nog meer kunt halen uit backlinks, omdat er meer link juice gelekt wordt en daarom de waarde van een webpagina stijgt.
Externe websites zijn sneller geinteresseerd
Een ander voordeel van tier linkbuilding is dat er voor externe websites er een extra voordeel uit te behalen valt. Wanneer je een gastblog schrijft voor een website met veel autoriteit en daarna deze blog te linkt, wordt niet alleen een je eigen blog bezocht, maar ook de externe website.
Concurrerende zoekwoorden
Wanneer je investeert in tiered linkbuilding dan is het mogelijk om concurrerende zoekwoorden te verwerken. Over het algemeen is dit een tijdig proces en is de uitkomst vaak niet zo goed als verwacht. Tiered linkbuilding geeft de mogelijkheid om te kijken naar wat er mogelijk is.
Meeliften op sterke backlinks
Wanneer tier backlinks een goede waarde hebben opgebouwd is het mogelijk om eigen backlinks die een lagere waarde hebben te linken naar deze met een hoge waarde. Zo hoef je, wanneer een strategie goed uitgewerkt is, niet meer te betalen voor iedere backlink die je een hogere waarde wilt geven.
Risico’s van tier linkbuilding
Hoge kosten
Zoals we eerder vermeld hebben kan het zijn dat een externe website een financiële vergoeding vraagt voor het plaatsen van een backlink. We zien vaak dat de backlinks in de eerste laag wat duurder zijn ten opzichte van de tweede en derde laag. Voordat je je geld spendeert is het heel belangrijk om goed te overwegen of het het geld wel waard is. Mocht je hier niet zoveel ervaring mee hebben, dan kan het verstandig zijn om advies in te winnen van een professional.
Een natuurlijk backlink profiel
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, zorg ervoor dat een backlink profiel er natuurlijk uitziet. Natuurlijk wil je een snel resultaat behalen, toch is dit voor een lange termijn strategie niet altijd de beste optie. Wanneer een zoekmachine een verdacht patroon binnen jouw backlink profiel detecteert kan dit ervoor zorgen dat jouw gehele website bestraft wordt, dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Korte termijn aanpak
Als je opzoek bent naar een tactiek die in korte tijd haar vruchten af kan werpen, dan is tier linkbuilding zeker iets voor jou. Ook kunnen tier backlinks het verschil maken wanneer je het als start-up op moet nemen tegen grotere concurrerende bedrijven.
We hopen dat we je wat waardevolle inzichten hebben kunnen geven over tier linkbuilding. Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp of iets anders met betrekking tot SEO, dan helpen we je graag.
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]