Als je op dit artikel hebt geklikt is er een grote kans dat je druk bezig bent met het ontwikkelen van een sterke backlink strategie. Linkbuilding bestaat uit veel verschillende onderdelen, omdat er zoveel keuzes zijn die gemaakt moeten worden en het een tijdig proces is kan dit ervoor zorgen dat je het spoor af en toe bijster bent. Maar wees gerust, we helpen je graag een handje met het versterken van jouw backlinks

Een linkbuilding strategie kan gebaseerd zijn op allemaal tactieken, één van deze tactieken is tiered linkbuilding, ook wel tier linkbuilding genoemd. De tactiek wordt door velen al gezien als achterhaald. Toch kan tier linkbuilding jouw strategie net die extra boost geven, we leggen je precies uit waarom. 

Tier linkbuilding 

Door de jaren heen hebben er enorm veel veranderingen plaatsgevonden in de manier waarop een website gerangschikt wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine. Dit is natuurlijk bij SEO precies waar het uiteindelijk allemaal om draait. Zoekmachines worden met regelmaat geüpdatet, waardoor het creëren van een natuurlijk backlink profiel niet meer even eenvoudig is als vroeger.

Waar iedere backlink vroeger nog evenveel waarde overbracht en de hoeveelheid aan backlinks juist van belang waren, ligt de focus nu juist op de kwaliteit ervan. Het proces kost tegenwoordig veel moeite, tijd en geld, iets wat velen zich niet kunnen veroorloven. Toch kan het investeren in een goed backlink profiel toch echt het verschil maken, zeker wanneer dit versterkt wordt door tier backlinks. 

Tiered linkbuilding richt zich op het creëren van een extra laag aan links. Simpel gezegd, is het de bedoeling om backlinks te creëren voor backlinks. Ook dit proces kost veel tijd, maar toch verzeker je hiermee dat een link extra waarde over kan brengen.

Een backlink is een link die geplaatst wordt en leidt naar jouw website vanuit een externe website. Hierbij wordt er een bepaalde link equity overgedragen. In de SEO-industrie hebben we het dan ook wel over het lekken van link juice. Daarbij wordt ook een bepaalde waarde overgedragen aan de backlink. Wanneer je hier een extra laag aan toevoegt, in de vorm van een backlink, dan wordt er dus nóg meer waarde over gedragen. 

De belangrijkste aspecten van tier linkbuilding 

Als je een tiered backlink wilt creëren zijn er een aantal dingen van belang. 

Ten eerste, is het belangrijk dat alle websites relevant zijn met betrekking tot de link. Wanneer dit niet het geval is dan zou het kunnen dat Google de situatie als verdacht beschouwd. Wanneer dit te vaak gebeurd kan dit negatieve gevolgen hebben voor een website in het algemeen. In het ergste scenario wordt een website uit de lucht gehaald. 

Ook is het belangrijk dat een backlink verwerkt wordt in een natuurlijk ogende en unieke tekst. Hiermee bedoelen we dat de inhoud van bepaalde kwaliteit zal moeten zijn, zorg er dus voor dat een tekst niet te veel herhalingen bevat. Een link zou bijvoorbeeld perfect passen in een blog op een relevante externe website. 

De laatste voorwaarde richt zich op de mate van autoriteit waaraan zowel een website als een domein aan zouden moeten voldoen. Een hogere mate van autoriteit zorgt er natuurlijk voor dat er meer link juice gelekt wordt en dit leidt dan weer tot meer waarde voor een pagina.

Om erachter te komen hoe je tier linkbuilding het beste aan zou kunnen pakken zullen we het je stap voor stap uitleggen. Het Engelse word tier kun je vertalen naar rij of laag, in tier linkbuilding worden er dus extra lagen toegevoegd. 

De eerste laag 

In de eerste laag, ook wel first tier genoemd is het de bedoeling dat een backlink geplaatst wordt die leidt naar de website waarnaar de meeste linkjuice gelekt wordt. Zoals we eerder zeiden is het van groot belang dat de autoriteit van dit domein van hoge waarde is en natuurlijk is de relevantie ook van belang. Het creëren van die eerste laag is niet eenvoudig, het kan zomaar zijn dat hier een financiële compensatie tegenover zal moeten staan.

Toch is dit het in de meeste gevallen meer dan waard. Misschien heb je al contacten in de industrie waarvan je deel uit maakt die beschikken over een relevante website met een goede mate van autoriteit. Wanneer dit niet het geval is zou je onbekenden kunnen benaderen. Niet iedereen zal hier direct voor open staan, maar we raden je toch echt aan om hier moeite, tijd en geld in te investeren. 

De tweede laag 

De tweede laag staat dan logischerwijze bekend als de second tier. In deze laag is het de bedoeling dat een blog of een ander soort content gedeeld wordt op een website met veel autoriteit. Het is de bedoeling dat je aan deze blog de backlink verwerkt wordt die leidt naar de blog op de webpagina van de eerste laag.

De derde en vierde laag

Het is mogelijk om tier backlinks nog verder uit te breiden. In sommige gevallen kan het creëren van een derde of zelfs vierde laag zorgen voor een beter resultaat. Gelukkig zijn er tools ontwikkeld die je hierbij kunnen helpen. Wel is het belangrijk om er op te letten dat er verwezen wordt naar de tweede laag en niet de eerste. 

Do’s en Don’ts van tier linkbuilding 

Er zijn nog niet veel concrete regels als het gaat om tier linkbuilding in de SEO-industrie. Alsnog zijn er bepaalde do’s en don’t, we zetten er paar voor je op een rijtje. 

Do’s van tier linkbuilding 

Behaal een betere positie in de ranking van een zoekmachine 

Zoals we eerder hebben vermeld gaat het vooral over de kwaliteit van backlinks, niet om de kwantiteit. Het investeren in tier backlinks zorgt ervoor dat je nog meer kunt halen uit backlinks, omdat er meer link juice gelekt wordt en daarom de waarde van een webpagina stijgt. 

Externe websites zijn sneller geinteresseerd 

Een ander voordeel van tier linkbuilding is dat er voor externe websites er een extra voordeel uit te behalen valt. Wanneer je een gastblog schrijft voor een website met veel autoriteit en daarna deze blog te linkt, wordt niet alleen een je eigen blog bezocht, maar ook de externe website. 

Concurrerende zoekwoorden

Tier linkbuilding

Wanneer je investeert in tiered linkbuilding dan is het mogelijk om concurrerende zoekwoorden te verwerken. Over het algemeen is dit een tijdig proces en is de uitkomst vaak niet zo goed als verwacht. Tiered linkbuilding geeft de mogelijkheid om te kijken naar wat er mogelijk is. 

Meeliften op sterke backlinks 

Wanneer tier backlinks een goede waarde hebben opgebouwd is het mogelijk om eigen backlinks die een lagere waarde hebben te linken naar deze met een hoge waarde. Zo hoef je, wanneer een strategie goed uitgewerkt is, niet meer te betalen voor iedere backlink die je een hogere waarde wilt geven. 

Risico’s van tier linkbuilding 

Hoge kosten

Zoals we eerder vermeld hebben kan het zijn dat een externe website een financiële vergoeding vraagt voor het plaatsen van een backlink. We zien vaak dat de backlinks in de eerste laag wat duurder zijn ten opzichte van de tweede en derde laag. Voordat je je geld spendeert is het heel belangrijk om goed te overwegen of het het geld wel waard is. Mocht je hier niet zoveel ervaring mee hebben, dan kan het verstandig zijn om advies in te winnen van een professional. 

Een natuurlijk backlink profiel

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, zorg ervoor dat een backlink profiel er natuurlijk uitziet. Natuurlijk wil je een snel resultaat behalen, toch is dit voor een lange termijn strategie niet altijd de beste optie. Wanneer een zoekmachine een verdacht patroon binnen jouw backlink profiel detecteert kan dit ervoor zorgen dat jouw gehele website bestraft wordt, dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Korte termijn aanpak

Als je opzoek bent naar een tactiek die in korte tijd haar vruchten af kan werpen, dan is tier linkbuilding zeker iets voor jou. Ook kunnen tier backlinks het verschil maken wanneer je het als start-up op moet nemen tegen grotere concurrerende bedrijven. 

We hopen dat we je wat waardevolle inzichten hebben kunnen geven over tier linkbuilding. Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp of iets anders met betrekking tot SEO, dan helpen we je graag.