In 2015 hebben de makers van Moz een Spam Score geïntroduceerd. Inmiddels is iedereen in de SEO industrie op de hoogte van de score en wordt het erg veel gebruikt. Wat is de spamscore precies en waar kun je het voor gebruiken? Wij gaan het je uitleggen!

Wat is een spam score? 

De score wordt berekend op basis van een analyse van webpagina’s die over ongeveer dezelfde elementen beschikken die door Google een straf opgelegd hebben gekregen of inmiddels geheel verboden zijn. Moz berekent de score met behulp van een machine learning model. Er zijn een enorm aantal bestrafte websites, dit loopt tot in de miljoenen. Al deze websites hebben bepaalde eigenschappen die overeenkomen. Op basis van een analyse van al deze websites, zijn er een paar elementen die eruit springen, we zullen deze later met je bespreken. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken als je erachter komt dat jouw webpagina een hoge spamscore heeft. Dit betekent niet direct dat jouw website als spam geclassificeerd wordt. De score laat juist zien dat je bepaalde verbeteringen aan kunt brengen. De toepassingen die je kunt doen zullen vooral te maken met de kwaliteit van een webpagina en de relevantie. 

Waar vind je de spam score precies?  

Je kunt inzicht krijgen in de score via de Link Explorer tool die Moz beschikbaar stelt. Ook kun je via een Moz Pro Campaign toegang verkrijgen tot de score door te klikken op het kopje Links in het menu. Vervolgens kun je jouw eigen website toevoegen, waarna er aan de rechterzijde van de pagina en score verschijnt. Niet alleen de score van de ingevoerde pagina wordt weergegeven, ook heb je inzicht in de spam score percentages van domeinen die een backlink naar jouw website geplaatst hebben. 

Wat zegt een spam score over jouw website?  

De naam van de score baart velen al zorgen, toch is dit helemaal niet nodig. Een score zegt niets over de mate van spam op een website, maar laat zien dat wat betreft bepaalde aspecten optimalisering zou kunnen baten. Je kunt het zien als een indicatie van bezorgdheid die je zou moeten hebben over de staat van een website. Dit heeft met name betrekking tot de inhoud, relevantie en mate aan autoriteit. Als je een slechte spam score hebt gekregen betekent dit niet meteen dat je allemaal aanpassingen door zou moeten voeren. Wel is het belangrijk om jouw volgende stappen zorgvuldig uit te kiezen. Het percentage wordt berekend op basis van een correlatie met bestraffing, het gaat hierbij niet om een causaal verband. Zolang je geen straffen hebt ontvangen, zit je goed met een matige score en is het niet nodig om radicale veranderingen aan te brengen. 

Wat zegt een spam score over de website van een ander? 

Voor externe websites geldt eigenlijk hetzelfde. Ook hier is er niet meteen sprake van een volgespamde website als de score slecht is. 

De score kan meer inzicht geven in de backlinks van jouw website en de kwaliteit er van. Een hoog percentage kan een indicatie zijn dat er backlinks tussen zitten die geen goede invloed hebben. Zodra de slecht scorende links zichtbaar zijn, kun je ervoor kiezen om een grondig onderzoek uit te voeren. Zo kun je de matige links van de slechte links of spam links onderscheiden en eventueel links verwijderen. Het is belangrijk om per link te kijken naar de beste oplossing. 

In de spam score break down zie je een verdeling van alle domeinen die naar jouw website linken op basis van hun spam score. Zo is de eerste categorie gebaseerd op een spam score van 1% tot 30% dit betekent dat er een laag percentage aan spam gerelateerde zaken zijn gevonden. De tweede categorie is van 31% tot 60%, dit is de medium categorie. En de laatste categorie is van 61% tot 100% de slechtst scorende categorie. De meest ideale situatie zou dus zijn om een zo laag mogelijk percentage te behalen. 

Het exporteren van resultaten  

In de tool is het mogelijk om de data meteen naar een CSV format te exporteren. Vervolgens kun je het document downloaden bij de knop ‘exporteer notificaties’. Zo heb je in een paar stappen alles wat je nodig hebt. 

Signalen die wijzen op een hoge spam score volgens Moz 

Om aanpassingen te kunnen maken is het belangrijk om precies te herkennen wat gekenmerkt wordt als een signaal van een hoge spam score. Nu heeft Moz met behulp van machine learning een paar duidelijke signalen kunnen herkennen, door te kijken naar het verband van de domeinen die uiteindelijk gestraft of een verbod opgelegd hebben gekregen. Nogmaals, het gaat hier om een correlatie en niet om een causaal verband. We hebben er een paar voor je op een rijtje gezet. Let er wel op dat de signalen niet op waarde gerangschikt zijn. Als jouw webpagina overeenkomt met één of meerdere signalen is dit geen reden tot paniek, er is alleen maar een correlatie geconstateerd. 

  • Over het algemeen heeft Moz kunnen constateren dat spam websites in veel gevallen gebruik maken van maar enkele webpagina’s.
  • Domeinnamen die niet alleen letters, maar ook cijfers bevatten kunnen een indicatie zijn voor een spam website. Daarnaast is geconstateerd dat domeinnamen van spam websites vaker koppeltekens bevatten. 
  • Er is een correlatie te vinden tussen een overmatig gebruik van achtereenvolgende klinkers en medeklinkers in de naam van een domein.  
  • Domeinen die geen of geen werkend telefoonnummer hebben toegevoegd vallen ook op. Daarnaast voegen dit soort domeinen vaak ook geen of een onlogisch e-mail adres toe.  
  • Het gebruik van een TLD, ook wel top-level domain genoemd kan een indicatie zijn. Dit is een extensie die één van de hoogste posities inneemt in de Domain Name System hiërarchie. Dit kun je zien aan het laatste gedeelte van een URL, denk aan .net, .eu, .info enzovoorts. 
  • Domeinen gerelateerd aan spam maken in de meeste gevallen geen gebruik van Google Tag Manager. 
  • Spam websites maken vrijwel niet gebruik van font toevoegingen, hiervoor kun je tools als Google Font API of Adobe Fonts gebruiken.  
  • Het ontbreken van een link die verwijst naar een LinkedIn account is ook een veel voorkomend signaal. 
  • Het gebruik van een meta keyword tag kan een indicatie zijn dat het gaat om een website met spam. 
  • Als je kijkt naar de Visit Rank kan het een slecht teken zijn als een website maar weinig bezoekers heeft. Websites die niet aan spam gerelateerd zijn hebben over het algemeen meer bezoekers.  
  • Wanneer een website canonical link elementen gebruikt die niet lokaal gebaseerd zijn kan het zijn dat het gaat om een spam website.  
  • De lengte van titels hebben een correlatie met spammy websites, zo kunnen erg korte titels of juist hele lange titels een indicatie zijn. 
  • Ook de lengte van een URL zou iets kunnen zeggen, zo maken spam websites over het algemeen vaak gebruik van erg korte of erg lange URL’s.  
  • Spam websites maken over het algemeen geen gebruik van Facebook Pixel. 
  • Een favicon is een klein pictogram die gecreëerd is om een website weer te geven, ze worden veel gebruikt in een browser. Spam websites hebben vaak geen moeite gedaan om er een aan te maken. 
  • De woordkeuze van teksten op een spam website zijn vaak eenvoudig te kenmerken, er wordt  veel gebruik gemaakt van opvallende woorden.  
  • Ook het thema van een spam website is veelzeggend, zo richten dit soort websites zich vaak op games of content voor volwassenen. 
  • Daarnaast beschikken spam websites over het algemeen over een grote hoeveelheid of lage hoeveelheid aan backlinks en het aantal domeinen die gelinkt zijn. 

We hopen dat je op basis van deze signalen een spam website beter kunt herkennen en dat je met behulp van deze informatie kunt werken aan je eigen spam score. Pak je jouw spam score toch liever aan met onze ondersteuning? Dan helpen we je graag! Ook wanneer je vragen hebt over linkbuilding in het algemeen, dan staan we je graag te woord.