De inkomende links van een website hebben een aanzienlijke invloed op SEO. Het maakt dus niet uit of de content erg sterk is, of de HTML perfect werkt, zonder sterke inkomende links is er maar een kleine kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht te komen. We hebben het hier niet zozeer over backlinks, maar over inbound links. We zien vaak dat deze inkomende links verkeerd ingezet worden waardoor er shallow links ontstaan. In dit artikel willen we je meer vertellen over shallow links en de gevolgen er van. 

Wat zijn shallow links? 

Shallow links kunnen gezien worden als oppervlakkige inkomende links die verwijzen naar de algemene pagina van een website, terwijl ze eigenlijk beter hadden kunnen verwijzen naar specifieke pagina’s die relevanter zijn. Deze pagina’s zijn vaak wat dieper verscholen binnen een website, maar alsnog van groot belang.

De gevolgen van shallow links

Shallow links kunnen in principe geen kwaad. Toch valt er vaak met een kleine aanpassing veel winst te behalen, shallow links zijn zonde. Zoekmachines beoordelen webpagina’s individueel op autoriteit en andere factoren. Het gaat bij het bepalen van een positie in de ranking van een zoekmachine dus niet om domein autoriteit, dit doet er eigenlijk niet toe. Deze kennis gaat in tegen de opinie van veel professionals, toch laat Google duidelijk weten dat een losse webpagina niet beoordeeld wordt op basis van de autoriteit van de hele website. John Müller vertelt hier meer over in een aflevering van de Google Webmaster Central office hours hangout.

Wanneer je een inkomende shallow link hebt verkregen die verwijst naar de algemene pagina dan wordt er op deze pagina een bepaalde waarde overgebracht. We hebben het dan ook wel over het lekken van link juice. Helaas, zal de impact op dieper liggende pagina’s naar alle waarschijnlijkheid niet treffend genoeg zijn tenzij er een sterke link strategie is geïmplementeerd.

Met de kennis dat onder andere Google zich richt op individuele webpagina’s en niet gehele websites, is het belangrijk dat inkomende links zo efficiënt mogelijk ingezet worden. Zo kunnen shallow links voorkomen worden door links meteen naar de meest relevante pagina binnen een website te laten verwijzen. Shallow links komen vaak voort uit derde partijen die vanuit laksheid of onwetendheid een link geplaatst hebben zonder genoeg onderzoek te doen naar jouw website. Deze partijen ervaren geen nadelen en de kans is dus groot dat zij zich niet bewust zijn van de gevolgen.

Wanneer je beschikt over veel shallow links, dan kun je er het beste voor kiezen om dit probleem aan te pakken. Heb je nog vragen over shallow links of over linkbuilding in het algemeen? Stuur ons een bericht!