Er zijn twee soorten links die van belang zijn in de Search Engine Marketing industrie, inbound en outbound links. Ten opzichte van inbound links, laten marketeers outbound links nog vaak links liggen. Deze links zouden weinig toegevoegde waarde geven, maar toch zijn wij het hier niet helemaal mee eens. We zullen je precies uitleggen waarom!

Wat zijn inbound en outbound links?

Sergey Brin en Larry Page, de oprichters van Google, kwamen erachter, dat er een verband was tussen het aanzien van een artikel en de hoeveelheid citaties van het artikel. Een prestigieus artikel werd veel geciteerd. Met behulp van dit principe creëerden ze een algoritme genaamd PageRank. Dit algoritme zorgde er in die tijd voordat Google boven alle andere zoekmachines uitsteeg wanneer het ging om de relevantie van de zoekresultaten. Andere zoekmachines richtten zich toentertijd nog op het analyseren van woorden om te beslissen welke positie een website in de zoekresultaten kreeg. Deze doorbraak van Google had meteen een grote invloed op de waarde van outbound en inbound links omdat je ze kunt vergelijken met een citatie voor een website.

Inbound links zijn de links die vanaf een andere website naar jouw pagina verwijzen. Outbound links zijn de links die jij laat verwijzen naar een andere website. In principe zijn inbound links dus outbound links. En andersom.

Het belang van outbound links

Google heeft outbound links tot zover nog niet direct in verband gebracht met de ranking van een website, ze zullen dan ook niet meteen grote impact hebben. Maar vergeet niet, outbound links zijn inbound links en inbound links hebben wèl een invloed op het algoritme. Dus je zou ze kunnen zien als een ranking factor, alleen dan wel voor de externe website. Waarom dan toch dit soort links creëren? Zonder dit soort links is het enorm lastig om genoeg autoriteit te behalen om hoog te kunnen ranken. Je kunt ze toevoegen om een bezoeker beter te kunnen informeren. Het is wel van belang dat de links relevant zijn. Wanneer je waardevolle content aanbiedt, zal dit de autoriteit van jouw webpagina doen laten stijgen.


Heb je nog vragen over outbound links of linkbuilding in het algemeen, laat het ons weten!