Als je nieuw bent in de SEO-industrie ben je de termen nofollow links en follow links misschien al eens tegengekomen, maar wat houden deze termen nou precies in? En waarom is er zoveel heisa rond deze links? In dit artikel vertellen we je meer! 

Wat zijn follow links?

Over het algemeen zul je het vaakst te maken hebben met follow links wanneer je je begeeft in de SEO-industrie. Dit is wanneer een webpagina een inkomende link krijgt in de vorm van een hyperlink op een andere webpagina. Je kunt elke inkomende link zien als het krijgen van een punt, des te meer links naar jouw webpagina verwijzen, des te meer punten je behaalt. 

Ook een zoekmachine is zich bewust van deze punten en zal er vanuit gaan dat je over een webpagina van goede kwaliteit beschikt omdat er zo vaak naar verwezen wordt. Niet alleen zal er gekeken worden naar de hoeveelheid aan backlinks, maar ook naar de oorsprong van de verwijzingen. Het doel van een zoekmachine is natuurlijk om zo snel mogelijk een zo relevant mogelijk zoekresultaat naar boven te halen, wanneer er op een specifieke term gezocht wordt. Als jouw webpagina dus gezien wordt als een pagina met meer aanzien ten opzichte van andere webpagina’s, omdat die van jou zo vaak verlinkt wordt, dan zal dit een positief effect hebben op jouw SEO-strategie.

De zoekmachine Google maakt voor dit proces gebruik van een algoritme genaamd PageRank. Met behulp van deze functie worden er punten aan iedere website vergeven. In de SEO-industrie spreken we dan ook wel van link juice. De link juice kan lekken naar andere websites door middel van de plaatsing van backlinks. Wanneer er meer link juice gelekt wordt zal dit dus het aanzien van een website versterken en daarmee ook de autoriteit. Het is dus bevorderlijk dat wanneer er verwezen wordt naar jouw website, dat dit gedaan wordt binnen een domein met veel autoriteit. Zo kan er extra veel link juice gelekt worden en daarmee autoriteit over gebracht worden.

Follow links zijn dus links die je kunt zien als punten, ze lekken link juice en hebben daarmee de mogelijkheid jouw website een mega boost te geven wat betreft SEO.

Wat zijn nofollow links?

Nu we follow links besproken hebben, kunnen we dieper ingaan op nofollow links. Dit soort webpagina’s beschikken niet over punten. Daarmee bevorderen ze de PageRank dus niet en hebben ze geen positief effect op de positie in de zoekresultaten van een zoekmachine.

Dit soort links kunnen gecreëerd worden met behulp van een HTML tag. Deze toevoeging laat een zoekmachine simpel gezegd weten dat deze website niet meetelt. Waarom? We zullen je precies uitleggen waarom en hoe het in ook in jouw voordeel zou kunnen werken.

Gewone links worden dus door een zoekmachine in de gaten gehouden. Meer links betekent meer link juice en meer link juice betekent een hogere positie in de zoekresultaten van een zoekmachine. Dit was een eenvoudig principe om erachter te komen welke websites het populairst waren en zo de beste relevante zoekresultaten aan te kunnen leveren. Toch verliep dit in de praktijk niet vlekkeloos. 

Toen men erachter kwam dat inkomende links positief bijdragen aan een positie in de Search Engine Result Page, werd dit nieuws verspreidt als een lopend vuurtje. Iedereen begon links op relevante en irrelevante locaties te plaatsen op het internet, om maar zoveel mogelijk inkomende links te kunnen behalen. Gehele comment secties werden overspoeld met irrelevante links en ook websites als Wikipedia werden volledig volgespamd. Er werden gehele tactieken bedacht om zoveel mogelijk links te kunnen verzamelen, deze behoorden ook wel tot de categorie van black hat SEO. Deze vorm van SEO berust zich op een onethische houding ten opzichte van de spelregels van een zoekmachine. Dit zorgde voor veel ruis en verstoorde het principe van PageRank. Dit was het geval tot in 2005, toen Matt Cutts van Google en Jason Shellen van Blogger samen gingen werken en de no follow eigenschap creëerden op aandringen van de bloggers en schrijvers die klaar waren met de ongecontroleerde spam.

De SEO-industrie zag er voor 2005 dus heel anders uit. De tag heeft ervoor gezorgd dat spammers niet meer zorgeloos te werk kunnen gaan, de hoeveelheid aan spam is door middel van de tag enorm gereduceerd. Spammers kiezen er simpelweg voor om geen tijd te besteden in deze tactiek, omdat het de investering in veel gevallen niet waard is. Ook grote platformen als WordPress en Wikipedia hebben de nofollow tag standaard ingesteld aan de links die toegevoegd worden door gebruikers.

Natuurlijk zul je hier en daar nog wel spam gerelateerde content tegenkomen, vooral in de comment sectie van blogs zien we het nog met regelmaat voorbij komen. Toch is dit niets vergeleken met de hoeveelheid aan spam teksten voor het attribuut nofollow tag werd uitgevonden.

Wanneer gebruik je de nofollow tag? 

We raden je vooral aan deze tags toe te voegen aan links die geplaatst worden in comment secties en fora. Wanneer bepaalde personen veel waarde toevoegen aan een forum of blog in de comment sectie, kun je ervoor kiezen om de tag te verwijderen voor deze personen. Veel blog eigenaren kiezen ervoor om hun comment sectie een boost te geven, de keuze is natuurlijk aan jou. Daarnaast is het van belang dat de tag wordt toegevoegd aan alle links die content bevatten die een zoekmachine niet vertrouwt. Ook bij betaalde links raden we aan om een tag toe te voegen, anders zou het erop neer komen dat je betaalt voor link juice en dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Waarom zou je nofollow links dan nog gebruiken? 

De tag zorgt ervoor dat een link niet meer waardevol is voor het bevorderen van een SEO-strategie. Toch is het plaatsen van een nofollow link zeker niet nutteloos. Het plaatsen dit soort links kan nog steeds leiden tot meer verkeer naar een website. Hierbij is het belangrijk dat een opmerking in een comment sectie van een relevant forum er uit springt. Wanneer de comment een toegevoegde waarde aanbiedt is de kans groot dat mensen toch klikken op een link. Dit is de kennismaking met jouw website en daarmee is de eerste stap gezet. Nu kun je er met behulp van tactische keuzes voor zorgen dat bezoekers belanden in de sales funnel.

Daarnaast zijn er nog veel meer factoren naast PageRank en link juice die vandaag de dag een rol spelen volgens de welbekende zoekmachines. Zo kunnen social media kanalen erg waardevol zijn ondanks dat er nofollow tags in het spel zijn. Over het algemeen is het belangrijk om te denken vanuit jouw merk, niet zozeer vanuit het idee van de perfecte SEO-strategie. Welke links zijn van voordeel voor het bedrijf? En met wat voor links kun je een sterke positie bemachtigen als geloofwaardig bedrijf in jouw industrie? Het gaat er vooral om dat je je gaat bewijzen als een betrouwbaar bedrijf.

We raden je aan om te zorgen voor een goede balans tussen follow en nofollow links voor een sterk backlink profiel. Natuurlijk geven follow links meer waarde door, maar ze zijn beide van belang voor een gezonde online marketing strategie. Nofollow links zijn dus eigenlijk helemaal niet zo desastreus. Heb je nog vragen over nofollow links of over linkbuilding? Stuur ons een bericht!