Als je nieuw bent in de SEO-industrie ben je de termen nofollow links en follow links misschien al eens tegengekomen, maar wat houden deze termen nou precies in? En waarom is er zoveel heisa rond deze links? In dit artikel vertellen we je meer!
Inhoud
Wat zijn follow links?
Over het algemeen zul je het vaakst te maken hebben met follow links wanneer je je begeeft in de SEO-industrie. Dit is wanneer een webpagina een inkomende link krijgt in de vorm van een hyperlink op een andere webpagina. Je kunt elke inkomende link zien als het krijgen van een punt, des te meer links naar jouw webpagina verwijzen, des te meer punten je behaalt.
Ook een zoekmachine is zich bewust van deze punten en zal er vanuit gaan dat je over een webpagina van goede kwaliteit beschikt omdat er zo vaak naar verwezen wordt. Niet alleen zal er gekeken worden naar de hoeveelheid aan backlinks, maar ook naar de oorsprong van de verwijzingen. Het doel van een zoekmachine is natuurlijk om zo snel mogelijk een zo relevant mogelijk zoekresultaat naar boven te halen, wanneer er op een specifieke term gezocht wordt. Als jouw webpagina dus gezien wordt als een pagina met meer aanzien ten opzichte van andere webpagina’s, omdat die van jou zo vaak verlinkt wordt, dan zal dit een positief effect hebben op jouw SEO-strategie.
De zoekmachine Google maakt voor dit proces gebruik van een algoritme genaamd PageRank. Met behulp van deze functie worden er punten aan iedere website vergeven. In de SEO-industrie spreken we dan ook wel van link juice. De link juice kan lekken naar andere websites door middel van de plaatsing van backlinks. Wanneer er meer link juice gelekt wordt zal dit dus het aanzien van een website versterken en daarmee ook de autoriteit. Het is dus bevorderlijk dat wanneer er verwezen wordt naar jouw website, dat dit gedaan wordt binnen een domein met veel autoriteit. Zo kan er extra veel link juice gelekt worden en daarmee autoriteit over gebracht worden.
Follow links zijn dus links die je kunt zien als punten, ze lekken link juice en hebben daarmee de mogelijkheid jouw website een mega boost te geven wat betreft SEO.
Wat zijn nofollow links?
Nu we follow links besproken hebben, kunnen we dieper ingaan op nofollow links. Dit soort webpagina’s beschikken niet over punten. Daarmee bevorderen ze de PageRank dus niet en hebben ze geen positief effect op de positie in de zoekresultaten van een zoekmachine.
Dit soort links kunnen gecreëerd worden met behulp van een HTML tag. Deze toevoeging laat een zoekmachine simpel gezegd weten dat deze website niet meetelt. Waarom? We zullen je precies uitleggen waarom en hoe het in ook in jouw voordeel zou kunnen werken.
Gewone links worden dus door een zoekmachine in de gaten gehouden. Meer links betekent meer link juice en meer link juice betekent een hogere positie in de zoekresultaten van een zoekmachine. Dit was een eenvoudig principe om erachter te komen welke websites het populairst waren en zo de beste relevante zoekresultaten aan te kunnen leveren. Toch verliep dit in de praktijk niet vlekkeloos.
Toen men erachter kwam dat inkomende links positief bijdragen aan een positie in de Search Engine Result Page, werd dit nieuws verspreidt als een lopend vuurtje. Iedereen begon links op relevante en irrelevante locaties te plaatsen op het internet, om maar zoveel mogelijk inkomende links te kunnen behalen. Gehele comment secties werden overspoeld met irrelevante links en ook websites als Wikipedia werden volledig volgespamd. Er werden gehele tactieken bedacht om zoveel mogelijk links te kunnen verzamelen, deze behoorden ook wel tot de categorie van black hat SEO. Deze vorm van SEO berust zich op een onethische houding ten opzichte van de spelregels van een zoekmachine. Dit zorgde voor veel ruis en verstoorde het principe van PageRank. Dit was het geval tot in 2005, toen Matt Cutts van Google en Jason Shellen van Blogger samen gingen werken en de no follow eigenschap creëerden op aandringen van de bloggers en schrijvers die klaar waren met de ongecontroleerde spam.
De SEO-industrie zag er voor 2005 dus heel anders uit. De tag heeft ervoor gezorgd dat spammers niet meer zorgeloos te werk kunnen gaan, de hoeveelheid aan spam is door middel van de tag enorm gereduceerd. Spammers kiezen er simpelweg voor om geen tijd te besteden in deze tactiek, omdat het de investering in veel gevallen niet waard is. Ook grote platformen als WordPress en Wikipedia hebben de nofollow tag standaard ingesteld aan de links die toegevoegd worden door gebruikers.
Natuurlijk zul je hier en daar nog wel spam gerelateerde content tegenkomen, vooral in de comment sectie van blogs zien we het nog met regelmaat voorbij komen. Toch is dit niets vergeleken met de hoeveelheid aan spam teksten voor het attribuut nofollow tag werd uitgevonden.
Wanneer gebruik je de nofollow tag?
We raden je vooral aan deze tags toe te voegen aan links die geplaatst worden in comment secties en fora. Wanneer bepaalde personen veel waarde toevoegen aan een forum of blog in de comment sectie, kun je ervoor kiezen om de tag te verwijderen voor deze personen. Veel blog eigenaren kiezen ervoor om hun comment sectie een boost te geven, de keuze is natuurlijk aan jou. Daarnaast is het van belang dat de tag wordt toegevoegd aan alle links die content bevatten die een zoekmachine niet vertrouwt. Ook bij betaalde links raden we aan om een tag toe te voegen, anders zou het erop neer komen dat je betaalt voor link juice en dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Waarom zou je nofollow links dan nog gebruiken?
De tag zorgt ervoor dat een link niet meer waardevol is voor het bevorderen van een SEO-strategie. Toch is het plaatsen van een nofollow link zeker niet nutteloos. Het plaatsen dit soort links kan nog steeds leiden tot meer verkeer naar een website. Hierbij is het belangrijk dat een opmerking in een comment sectie van een relevant forum er uit springt. Wanneer de comment een toegevoegde waarde aanbiedt is de kans groot dat mensen toch klikken op een link. Dit is de kennismaking met jouw website en daarmee is de eerste stap gezet. Nu kun je er met behulp van tactische keuzes voor zorgen dat bezoekers belanden in de sales funnel.
Daarnaast zijn er nog veel meer factoren naast PageRank en link juice die vandaag de dag een rol spelen volgens de welbekende zoekmachines. Zo kunnen social media kanalen erg waardevol zijn ondanks dat er nofollow tags in het spel zijn. Over het algemeen is het belangrijk om te denken vanuit jouw merk, niet zozeer vanuit het idee van de perfecte SEO-strategie. Welke links zijn van voordeel voor het bedrijf? En met wat voor links kun je een sterke positie bemachtigen als geloofwaardig bedrijf in jouw industrie? Het gaat er vooral om dat je je gaat bewijzen als een betrouwbaar bedrijf.
We raden je aan om te zorgen voor een goede balans tussen follow en nofollow links voor een sterk backlink profiel. Natuurlijk geven follow links meer waarde door, maar ze zijn beide van belang voor een gezonde online marketing strategie. Nofollow links zijn dus eigenlijk helemaal niet zo desastreus. Heb je nog vragen over nofollow links of over linkbuilding? Stuur ons een bericht!
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]