We kunnen er niet omheen met z’n allen, de enorme hoeveelheid aan advertenties die we dagelijks voorbij zien komen. In dit artikel zullen we je meer vertellen over de term native advertising. Dit is een vorm van betaald adverteren die waar je steeds vaker mee te maken hebt. Een kenmerk van native advertising is dat de advertenties vrijwel naadloos aansluiten op de andere inhoud van een website, in tegenstelling tot vele andere soorten advertenties waarvan het doel is om meteen de aandacht te trekken van een gebruiker. 

Wat is native advertising?

Een native advertentie wordt geplaatst op een website en verwijst naar een andere webpagina waarop promotionele content weergegeven wordt. Hierbij kan het gaan om gesponsorde content, content die gecreëerd is door het bedrijf zelf of content van een externe partij dat door middel van een samenwerking tot stand is gekomen. Hierbij is het doel om een gebruiker te confronteren met de informatie die staat op de webpagina. Native advertising bestaat in de meeste gevallen uit niets anders dan een interessante titel, een omschrijving en een aantrekkelijke foto die een lezer doet verleiden om op een link te klikken. Vervolgens wordt de gebruiker verwezen naar de daadwerkelijke gesponsorde content of naar een specifieke webpagina. We zien vaak dat deze content niet overdreven gericht is op de promotie van iets, maar juist zo geschreven is dat de inhoud wel degelijk waardevol kan zijn voor een lezer. In de boodschap worden meestal een paar verwijzingen gedaan naar een merk, bedrijf, product of dienst. Ook zien we vaak dat de lezer gemotiveerd wordt om een specifieke call to action te ondernemen.

De plaatsing van de advertenties draagt zeker bij aan de effectiviteit van native marketing. Dit komt omdat ze geplaatst worden op plekken waar al gezocht wordt door een gebruiker. Er is dus een aanzienlijke kans dat een gebruiker bewust of onbewust in aanraking komt met de advertentie. 

Tijdens het creëren van een native adverteer campagne is het van belang om in te spelen op de beoogde doelgroep. Alleen op deze manier heeft een campagne het gewenste effect. Wanneer je een advertentie zou plaatsen vanuit het perspectief van traditionele advertentie tactieken, dan kan dit personen afschrikken, dit komt omdat er duidelijk wordt gemaakt dat het om een advertentie gaat. Vaak worden in dit soort campagnes algemene teksten en felle kleuren gebruikt om de aandacht te trekken. De kracht van native advertising ligt hem juist in de subtiele wijze van promotie. Daarnaast kunnen native advertenties leiden tot een aanzienlijk hoger betrokkenheid percentage ten opzichte van de standaard banner advertenties.

Soorten native advertising 

Vandaag de dag kan native advertising opgedeeld worden in zes categorieën volgens het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau. Hieronder volgt een beknopt overzicht om je een idee te geven.

  1. In-feed advertenties

Dit type advertenties worden geïntegreerd op websites en social media kanalen. Ze worden toegevoegd aan de feed zodat de plaatsing niet storend is voor een gebruiker. De advertenties vallen in de eerste instantie niet op.

  1. Betaalde zoekmachine advertenties 

Deze vorm van adverteren maakt deel uit van Search Engine Advertising (SEA). Hierbij worden er advertenties weergegeven boven aan een SERP zodra er een zoekopdracht ingevoerd wordt op basis van een bepaalde term.

  1. Aanbevelings widgets 

Deze widgets worden ook wel recommendation widgets genoemd. Het zijn de widgets die je toe kunt voegen aan een webpagina om aanvullende aanbevelingen te doen, voor bijvoorbeeld een andere relevante blog of bijpassende producten.

  1. Gepromote aanbiedingen 

Ook het promoten van aanbiedingen valt onder native advertising. In grote webshops als bol.com, Amazon of Etsy zie je ze vaak voorbij komen. In veel gevallen zullen gebruikers denken dat het gaat om producten die behoren tot de productenlijst. Dit komt door de onopvallende integratie van de gepromote aanbiedingen.

  1. In-ads met passende eigenschappen

Een advertentie die verwerkt wordt binnen een pagina en aansluit op de stijl van een website.

  1. Gepersonaliseerde aanpak 

Tot de laatste categorie behoren alle andere manieren waarop deze vorm van adverteren mogelijk is en dat zijn er nogal wat. Iedere samenwerking tussen twee bedrijven leidt tot een creatief proces met oneindige mogelijkheden, het is dan ook lastig om alles te categoriseren.

Alle advertenties zijn eigenlijk zo gecreëerd dat ze niet erg opvallen, zodat ze een gebruiker niet storen, maar toch enige impact kunnen hebben. De reden waarom merken gebruik maken van deze vorm van adverteren is omdat het ervoor zorgt dat de gebruiker op een gecontroleerde wijze geconfronteerd wordt met een merk. Denk hierbij aan de gepromote advertenties die je tegenkomt als je opzoek bent naar nieuwe kleren in een webshop. Op het eerste gezicht lijkt het alsof deze producten deel uitmaken van het aanbod, toch richt een deel van de pagina zich ook op het aanbieden van gepromote producten. Let hier maar eens op.

Wanneer kun je een native adverteer strategie het beste inzetten?

Het implementeren van deze tactiek raden we vooral aan als je de geloofwaardigheid van een website wilt vergroten. Het is natuurlijk belangrijk om een band op te bouwen met jouw klanten en hen het gevoel te geven dat je als bedrijf te vertrouwen bent. Native advertising kan helpen om dit gevoel te versterken wanneer het op de juiste manier benut wordt. Zo laat Outbrain weten dat gebruikers tot wel 44 procent meer vertrouwen hebben in advertenties wanneer ze gepubliceerd worden op een website met een hoge autoriteit. Ook stelt het platform dat native advertenties de intentie om iets te kopen tot wel 18 procent kunnen verhogen. 

Een bijkomend voordeel is dat je op basis van deze strategie meer inzichten kunt verkrijgen in de werking van een campagne. Zo heb je inzicht in de views, het aantal keer dat er geklikt wordt op een advertentie en wat er gebeurt nadat er op een advertentie geklikt is. Op basis van deze informatie kun je ervoor kiezen om een A/B test te ontwikkelen of aanpassingen te maken als het niet lijkt te werken. Mocht je dus nog niet zeker zijn over een campagne, dan kan native advertising hier een goede oplossing in bieden. We hopen dat we je meer duidelijkheid hebben kunnen geven over het onderwerp native marketing. Betaalde marketing strategieën spelen gaan een steeds grotere rol spelen. Als je wilt inspelen op de vertrouwensband tussen jouw bedrijf en potentiële klanten, is deze vorm van marketing dus zeker aan te raden. Ook wanneer je nog niet zeker bent over een gekozen strategie kan native advertising je helpen om het juiste pad te kiezen. De effectiviteit van dit soort campagnes zorgt ervoor dat deze business zo booming is, het helpt bedrijven om grote targets te kunnen halen. Als je nog vragen hebt over native advertising of linkbuilding dan staan we je graag te woord!