We kunnen er niet omheen met z’n allen, de enorme hoeveelheid aan advertenties die we dagelijks voorbij zien komen. In dit artikel zullen we je meer vertellen over de term native advertising. Dit is een vorm van betaald adverteren die waar je steeds vaker mee te maken hebt. Een kenmerk van native advertising is dat de advertenties vrijwel naadloos aansluiten op de andere inhoud van een website, in tegenstelling tot vele andere soorten advertenties waarvan het doel is om meteen de aandacht te trekken van een gebruiker.
Wat is native advertising?
Een native advertentie wordt geplaatst op een website en verwijst naar een andere webpagina waarop promotionele content weergegeven wordt. Hierbij kan het gaan om gesponsorde content, content die gecreëerd is door het bedrijf zelf of content van een externe partij dat door middel van een samenwerking tot stand is gekomen. Hierbij is het doel om een gebruiker te confronteren met de informatie die staat op de webpagina. Native advertising bestaat in de meeste gevallen uit niets anders dan een interessante titel, een omschrijving en een aantrekkelijke foto die een lezer doet verleiden om op een link te klikken. Vervolgens wordt de gebruiker verwezen naar de daadwerkelijke gesponsorde content of naar een specifieke webpagina. We zien vaak dat deze content niet overdreven gericht is op de promotie van iets, maar juist zo geschreven is dat de inhoud wel degelijk waardevol kan zijn voor een lezer. In de boodschap worden meestal een paar verwijzingen gedaan naar een merk, bedrijf, product of dienst. Ook zien we vaak dat de lezer gemotiveerd wordt om een specifieke call to action te ondernemen.
De plaatsing van de advertenties draagt zeker bij aan de effectiviteit van native marketing. Dit komt omdat ze geplaatst worden op plekken waar al gezocht wordt door een gebruiker. Er is dus een aanzienlijke kans dat een gebruiker bewust of onbewust in aanraking komt met de advertentie.
Tijdens het creëren van een native adverteer campagne is het van belang om in te spelen op de beoogde doelgroep. Alleen op deze manier heeft een campagne het gewenste effect. Wanneer je een advertentie zou plaatsen vanuit het perspectief van traditionele advertentie tactieken, dan kan dit personen afschrikken, dit komt omdat er duidelijk wordt gemaakt dat het om een advertentie gaat. Vaak worden in dit soort campagnes algemene teksten en felle kleuren gebruikt om de aandacht te trekken. De kracht van native advertising ligt hem juist in de subtiele wijze van promotie. Daarnaast kunnen native advertenties leiden tot een aanzienlijk hoger betrokkenheid percentage ten opzichte van de standaard banner advertenties.
Soorten native advertising
Vandaag de dag kan native advertising opgedeeld worden in zes categorieën volgens het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau. Hieronder volgt een beknopt overzicht om je een idee te geven.
- In-feed advertenties
Dit type advertenties worden geïntegreerd op websites en social media kanalen. Ze worden toegevoegd aan de feed zodat de plaatsing niet storend is voor een gebruiker. De advertenties vallen in de eerste instantie niet op.
- Betaalde zoekmachine advertenties
Deze vorm van adverteren maakt deel uit van Search Engine Advertising (SEA). Hierbij worden er advertenties weergegeven boven aan een SERP zodra er een zoekopdracht ingevoerd wordt op basis van een bepaalde term.
- Aanbevelings widgets
Deze widgets worden ook wel recommendation widgets genoemd. Het zijn de widgets die je toe kunt voegen aan een webpagina om aanvullende aanbevelingen te doen, voor bijvoorbeeld een andere relevante blog of bijpassende producten.
- Gepromote aanbiedingen
Ook het promoten van aanbiedingen valt onder native advertising. In grote webshops als bol.com, Amazon of Etsy zie je ze vaak voorbij komen. In veel gevallen zullen gebruikers denken dat het gaat om producten die behoren tot de productenlijst. Dit komt door de onopvallende integratie van de gepromote aanbiedingen.
- In-ads met passende eigenschappen
Een advertentie die verwerkt wordt binnen een pagina en aansluit op de stijl van een website.
- Gepersonaliseerde aanpak
Tot de laatste categorie behoren alle andere manieren waarop deze vorm van adverteren mogelijk is en dat zijn er nogal wat. Iedere samenwerking tussen twee bedrijven leidt tot een creatief proces met oneindige mogelijkheden, het is dan ook lastig om alles te categoriseren.
Alle advertenties zijn eigenlijk zo gecreëerd dat ze niet erg opvallen, zodat ze een gebruiker niet storen, maar toch enige impact kunnen hebben. De reden waarom merken gebruik maken van deze vorm van adverteren is omdat het ervoor zorgt dat de gebruiker op een gecontroleerde wijze geconfronteerd wordt met een merk. Denk hierbij aan de gepromote advertenties die je tegenkomt als je opzoek bent naar nieuwe kleren in een webshop. Op het eerste gezicht lijkt het alsof deze producten deel uitmaken van het aanbod, toch richt een deel van de pagina zich ook op het aanbieden van gepromote producten. Let hier maar eens op.
Wanneer kun je een native adverteer strategie het beste inzetten?
Het implementeren van deze tactiek raden we vooral aan als je de geloofwaardigheid van een website wilt vergroten. Het is natuurlijk belangrijk om een band op te bouwen met jouw klanten en hen het gevoel te geven dat je als bedrijf te vertrouwen bent. Native advertising kan helpen om dit gevoel te versterken wanneer het op de juiste manier benut wordt. Zo laat Outbrain weten dat gebruikers tot wel 44 procent meer vertrouwen hebben in advertenties wanneer ze gepubliceerd worden op een website met een hoge autoriteit. Ook stelt het platform dat native advertenties de intentie om iets te kopen tot wel 18 procent kunnen verhogen.
Een bijkomend voordeel is dat je op basis van deze strategie meer inzichten kunt verkrijgen in de werking van een campagne. Zo heb je inzicht in de views, het aantal keer dat er geklikt wordt op een advertentie en wat er gebeurt nadat er op een advertentie geklikt is. Op basis van deze informatie kun je ervoor kiezen om een A/B test te ontwikkelen of aanpassingen te maken als het niet lijkt te werken. Mocht je dus nog niet zeker zijn over een campagne, dan kan native advertising hier een goede oplossing in bieden. We hopen dat we je meer duidelijkheid hebben kunnen geven over het onderwerp native marketing. Betaalde marketing strategieën spelen gaan een steeds grotere rol spelen. Als je wilt inspelen op de vertrouwensband tussen jouw bedrijf en potentiële klanten, is deze vorm van marketing dus zeker aan te raden. Ook wanneer je nog niet zeker bent over een gekozen strategie kan native advertising je helpen om het juiste pad te kiezen. De effectiviteit van dit soort campagnes zorgt ervoor dat deze business zo booming is, het helpt bedrijven om grote targets te kunnen halen. Als je nog vragen hebt over native advertising of linkbuilding dan staan we je graag te woord!
Alles over linkbuilding: 5 waardevolle lokale linkbuilding tactieken
We hadden Equote.nl nooit opgezet als we geen groot voorstander waren van backlinks. Backlinks zijn [...]
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]