We hebben eerder al tools als Majestic, Moz Pro en SEMrush geïntroduceerd. Wanneer je een analyse wilt uitvoeren en meer inzicht wilt verkrijgen in verschillende aspecten van een website wat SEO betreft, dan kunnen deze tools dienen als een goede ondersteuning. Zo kun je binnen een paar klikken al waardevolle informatie verzamelen om een strategie te kunnen verbeteren. Alhoewel deze tools al veel omvattend zijn, willen we je ook nog graag kennis laten maken met de LinkMiner tool. Deze tool is perfect wanneer je een uitgebreide backlink analyse uit wilt voeren. LinkMiner is eenvoudig in gebruik en is in principe geschikt voor ieder vaardigheidsniveau. In dit artikel zullen we je de basis van LinkMiner uitleggen, zo kun je binnenkort zelf aan de slag met het uitvoeren van een grondig backlink onderzoek.

Wat is LinkMiner?

LinkMiner maakt sinds 2018 deel uit van de SEO tool set van Mangools. Deze set wordt vooral veel gebruikt door marketeers, bloggers en bedrijven die in de SEO industrie werken. De eenvoud van de toolset is iets wat gebruikers erg aanspreekt en heeft er toe geleid dat het een groot succes is geworden. 

Het behalen van sterke backlinks kan een tijdig en frustrerend proces zijn, vooral als je zelf een volledig onderzoek uit moet voeren. Tools als LinkMiner maken het eenvoudig om backlinks te analyseren. Dit kan gaan om backlinks van je eigen pagina, maar je kunt er ook voor kiezen om inspiratie op te doen bij pagina’s van concurrenten. Dit is een veel gebruikte tactiek om potentiële kansen te kunnen herkennen. Daarna is het alleen nog aan jou om contact op te nemen met de gekozen externe websites. LinkMiner biedt veel inzicht in de vorm van statistieken en link previews. Daarnaast heb je de mogelijkheid om met behulp van filters specifieke informatie op te vragen. Je kunt de filters op ieder moment aan- en uitschakelen, ook kun je de filters opslaan zodat je er standaard gebruik van kunt maken. Een ander erg gewaardeerd aspect is de ‘Favorites’ functie, zo kun je belangrijke links meteen opslaan zodat je ze snel weer terug kunt vinden. Hiervoor hoef je alleen op het sterretje dat naast een backlink staat te klikken. 

Het uitvoeren van een analyse

Zodra je LinkMiner opent heb je de mogelijkheid om een URL in te voeren. Wanneer je vervolgens op de groene knop ‘Find backlinks’ klikt, verschijnt er een hele lijst aan backlinks. Nu is het aan jou of je filters toe wilt voegen of niet. Zo staat er naast de groene knop een optie waarbij je maar één link per domein op kunt vragen, je kunt er voor kiezen om dit aan te vinken. Als je dit niet doet, verschijnen er meerdere links per verwijzend domein.

Welke soorten links kun je achterhalen?

Je hebt de mogelijkheid om verschillende soorten links te selecteren. Zo kun je alle links opvragen die in de index verzameld zijn, dit zijn er meer dan 2 biljoen. LinkMiner maakt gebruik van de Majestic database. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om alleen recent gecreëerde backlinks op te vragen, dit is over een periode van de laatste dertig dagen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen zogenaamde ‘Lost links’ op te vragen, dit zijn de backlinks die verwijderd zijn.

Welke verschillende URL invoer types zijn mogelijk?

Het is belangrijk om het URL type dat je invoert af te stemmen op de informatie die je graag wilt analyseren. We zullen de meest standaard opties voor je op een rijtje zetten. 

  • Root domein: voorbeeld.nl

Dit is eigenlijk de meest gangbare manier om alle backlinks te achterhalen die verwijzen naar een domein. Let er wel op dat http,https of www niet zijn toegevoegd. 

  • Subdomein: subdomein.voorbeeld.nl

Als je deze URL invoert kun je erachter komen welke backlinks verkregen zijn via een bepaald subdomein, bijvoorbeeld www.

Let er bij het invoeren van een exacte URL op dat de http en https versies verschillende URL’s zijn, die dan ook weer beschikken over verschillende backlinks. Dit geldt ook voor www versies en versies waarin geen www is toegevoegd.

  • Path URL: voorbeeld.nl/seo/*

Als je een asterisk toevoegt betekent dit dat het pad gevolgd wordt, in dit geval dus voor het SEO subpad. 

Het is dus belangrijk dat je een URL nauwkeurig invoert, een klein verschil kan al leiden tot een geheel andere uitkomst.

Statistieken voor domeinen en URL’s 

Zodra je op nauwkeurige wijze een URL hebt toegevoegd is het tijd om naar de verkregen data van een URL of domein te kijken. De volgende factoren worden door LinkMiner weergegeven:

  • Citation Flow: Dit aspect richt zich op de citatie stroom en geeft een indicatie van de link equity, ook wel link juice genoemd, waarover een website of link beschikt. Dit wordt gedaan op basis van een score tussen de 1 en 100.
  • Trust Flow: Deze score wordt gegeven op basis van kwaliteit van een website of link, de data hiervoor verkrijgt LinkMiner van zogenaamde seed websites. Dit zijn websites die door een zoekmachine als het beste van het beste bestempeld worden. Deze score ligt ook tussen de 1 en de 100.
  • Verwijzende IP adressen: Het totale aantal aan verwijzende IP adressen naar een website. Het kan zijn dat dit aantal lager is dan het aantal domeinen die naar een website verwijzen, dit komt natuurlijk omdat er meerdere domeinen via 1 IP adres opgezet kunnen worden.
  • Verwijzende domeinen: Het totale aantal verwijzende domeinen naar een website. 
  • Totaal aantal backlinks : Het totale aantal backlinks gebaseerd op de Fresh Index van LinkMiner.

Statistieken voor backlinks

Daarnaast wordt er over iedere backlink specifieke informatie gegeven in een tabel, dit kun je vinden onder het kopje ‘Source URL’. Hierin krijg je inzicht in de volgende aspecten: de taal van de website die verwijst naar jouw pagina, tags in afbeeldingen, verwijderde backlink tags en dofollow/nofollow informatie.

Ook kun je je verdiepen in verschillende statistieken, hiervoor worden afkortingen gebruikt.

  • EL: De hoeveelheid aan Externe Links van een pagina
  • FB: De hoeveelheid aan Facebook shares
  • AR: Alexa Rank
  • HREF: Backlink HREF pad dat verwijst naar een website
  • Anchor: Anchor text van een backlink
  • LS: Link Strength

Kosten

Mangools biedt drie verschillende pakketten aan, een Mangools Basic pakket, een Mangools Premium pakket en een Mangools Agency pakket. Het Basic pakket kost €49 en omvat alles wat nodig is om een grondig basis onderzoek uit te kunnen voeren. Zo heb je de mogelijkheid om 100 keywords op te zoeken per 24 uur, kun je dagelijks 200 zoekwoorden tracken en daarnaast kun je 20 sites per 24 uur opzoeken. Dit zijn maar een paar aspecten die deel uitmaken van dit pakket. Het Premium pakket bevat alle aspecten van het Basic pakket maar dan in grotere hoeveelheden. Dit pakket is vooral geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven en kost €69 per maand. Voor grote bedrijven wordt het agency pakket aangeraden, dit pakket kost maandelijks €129. Dit komt met name door de grote hoeveelheden aan data die verzameld kunnen worden, daarnaast kun je binnen dit pakket met 10 gebruikers tegelijk ingelogd zijn.

De bovengenoemde prijzen kunnen met 40 procent gereduceerd worden als je jaarlijks betaald. Om dit voordeel te genieten is het natuurlijk wel van belang dat je zeker weet dat LinkMiner ook echt waardevol voor je is. Gelukkig kun je gebruik maken van de tool voor een proefperiode van 10 dagen. Voor de  specificaties van ieder pakket kun je terecht op de website van LinkMiner.
LinkMiner is een uitgebreide tool die veel waarde kan bieden voor ieder backlink onderzoek. Heb je nog vragen over LinkMiner? Neem dan contact met ons op! Dit kan natuurlijk ook als je nog vragen hebt over linkbuilding in het algemeen.