We hebben eerder al tools als Majestic, Moz Pro en SEMrush geïntroduceerd. Wanneer je een analyse wilt uitvoeren en meer inzicht wilt verkrijgen in verschillende aspecten van een website wat SEO betreft, dan kunnen deze tools dienen als een goede ondersteuning. Zo kun je binnen een paar klikken al waardevolle informatie verzamelen om een strategie te kunnen verbeteren. Alhoewel deze tools al veel omvattend zijn, willen we je ook nog graag kennis laten maken met de LinkMiner tool. Deze tool is perfect wanneer je een uitgebreide backlink analyse uit wilt voeren. LinkMiner is eenvoudig in gebruik en is in principe geschikt voor ieder vaardigheidsniveau. In dit artikel zullen we je de basis van LinkMiner uitleggen, zo kun je binnenkort zelf aan de slag met het uitvoeren van een grondig backlink onderzoek.
Inhoud
Wat is LinkMiner?
LinkMiner maakt sinds 2018 deel uit van de SEO tool set van Mangools. Deze set wordt vooral veel gebruikt door marketeers, bloggers en bedrijven die in de SEO industrie werken. De eenvoud van de toolset is iets wat gebruikers erg aanspreekt en heeft er toe geleid dat het een groot succes is geworden.
Het behalen van sterke backlinks kan een tijdig en frustrerend proces zijn, vooral als je zelf een volledig onderzoek uit moet voeren. Tools als LinkMiner maken het eenvoudig om backlinks te analyseren. Dit kan gaan om backlinks van je eigen pagina, maar je kunt er ook voor kiezen om inspiratie op te doen bij pagina’s van concurrenten. Dit is een veel gebruikte tactiek om potentiële kansen te kunnen herkennen. Daarna is het alleen nog aan jou om contact op te nemen met de gekozen externe websites. LinkMiner biedt veel inzicht in de vorm van statistieken en link previews. Daarnaast heb je de mogelijkheid om met behulp van filters specifieke informatie op te vragen. Je kunt de filters op ieder moment aan- en uitschakelen, ook kun je de filters opslaan zodat je er standaard gebruik van kunt maken. Een ander erg gewaardeerd aspect is de ‘Favorites’ functie, zo kun je belangrijke links meteen opslaan zodat je ze snel weer terug kunt vinden. Hiervoor hoef je alleen op het sterretje dat naast een backlink staat te klikken.
Het uitvoeren van een analyse
Zodra je LinkMiner opent heb je de mogelijkheid om een URL in te voeren. Wanneer je vervolgens op de groene knop ‘Find backlinks’ klikt, verschijnt er een hele lijst aan backlinks. Nu is het aan jou of je filters toe wilt voegen of niet. Zo staat er naast de groene knop een optie waarbij je maar één link per domein op kunt vragen, je kunt er voor kiezen om dit aan te vinken. Als je dit niet doet, verschijnen er meerdere links per verwijzend domein.
Welke soorten links kun je achterhalen?
Je hebt de mogelijkheid om verschillende soorten links te selecteren. Zo kun je alle links opvragen die in de index verzameld zijn, dit zijn er meer dan 2 biljoen. LinkMiner maakt gebruik van de Majestic database. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om alleen recent gecreëerde backlinks op te vragen, dit is over een periode van de laatste dertig dagen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen zogenaamde ‘Lost links’ op te vragen, dit zijn de backlinks die verwijderd zijn.
Welke verschillende URL invoer types zijn mogelijk?
Het is belangrijk om het URL type dat je invoert af te stemmen op de informatie die je graag wilt analyseren. We zullen de meest standaard opties voor je op een rijtje zetten.
- Root domein: voorbeeld.nl
Dit is eigenlijk de meest gangbare manier om alle backlinks te achterhalen die verwijzen naar een domein. Let er wel op dat http,https of www niet zijn toegevoegd.
- Subdomein: subdomein.voorbeeld.nl
Als je deze URL invoert kun je erachter komen welke backlinks verkregen zijn via een bepaald subdomein, bijvoorbeeld www.
- Exacte URL: https://voorbeeld.nl/seo/linkbuilding
Let er bij het invoeren van een exacte URL op dat de http en https versies verschillende URL’s zijn, die dan ook weer beschikken over verschillende backlinks. Dit geldt ook voor www versies en versies waarin geen www is toegevoegd.
- Path URL: voorbeeld.nl/seo/*
Als je een asterisk toevoegt betekent dit dat het pad gevolgd wordt, in dit geval dus voor het SEO subpad.
Het is dus belangrijk dat je een URL nauwkeurig invoert, een klein verschil kan al leiden tot een geheel andere uitkomst.
Statistieken voor domeinen en URL’s
Zodra je op nauwkeurige wijze een URL hebt toegevoegd is het tijd om naar de verkregen data van een URL of domein te kijken. De volgende factoren worden door LinkMiner weergegeven:
- Citation Flow: Dit aspect richt zich op de citatie stroom en geeft een indicatie van de link equity, ook wel link juice genoemd, waarover een website of link beschikt. Dit wordt gedaan op basis van een score tussen de 1 en 100.
- Trust Flow: Deze score wordt gegeven op basis van kwaliteit van een website of link, de data hiervoor verkrijgt LinkMiner van zogenaamde seed websites. Dit zijn websites die door een zoekmachine als het beste van het beste bestempeld worden. Deze score ligt ook tussen de 1 en de 100.
- Verwijzende IP adressen: Het totale aantal aan verwijzende IP adressen naar een website. Het kan zijn dat dit aantal lager is dan het aantal domeinen die naar een website verwijzen, dit komt natuurlijk omdat er meerdere domeinen via 1 IP adres opgezet kunnen worden.
- Verwijzende domeinen: Het totale aantal verwijzende domeinen naar een website.
- Totaal aantal backlinks : Het totale aantal backlinks gebaseerd op de Fresh Index van LinkMiner.
Statistieken voor backlinks
Daarnaast wordt er over iedere backlink specifieke informatie gegeven in een tabel, dit kun je vinden onder het kopje ‘Source URL’. Hierin krijg je inzicht in de volgende aspecten: de taal van de website die verwijst naar jouw pagina, tags in afbeeldingen, verwijderde backlink tags en dofollow/nofollow informatie.
Ook kun je je verdiepen in verschillende statistieken, hiervoor worden afkortingen gebruikt.
- EL: De hoeveelheid aan Externe Links van een pagina
- FB: De hoeveelheid aan Facebook shares
- AR: Alexa Rank
- HREF: Backlink HREF pad dat verwijst naar een website
- Anchor: Anchor text van een backlink
- LS: Link Strength
Kosten
Mangools biedt drie verschillende pakketten aan, een Mangools Basic pakket, een Mangools Premium pakket en een Mangools Agency pakket. Het Basic pakket kost €49 en omvat alles wat nodig is om een grondig basis onderzoek uit te kunnen voeren. Zo heb je de mogelijkheid om 100 keywords op te zoeken per 24 uur, kun je dagelijks 200 zoekwoorden tracken en daarnaast kun je 20 sites per 24 uur opzoeken. Dit zijn maar een paar aspecten die deel uitmaken van dit pakket. Het Premium pakket bevat alle aspecten van het Basic pakket maar dan in grotere hoeveelheden. Dit pakket is vooral geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven en kost €69 per maand. Voor grote bedrijven wordt het agency pakket aangeraden, dit pakket kost maandelijks €129. Dit komt met name door de grote hoeveelheden aan data die verzameld kunnen worden, daarnaast kun je binnen dit pakket met 10 gebruikers tegelijk ingelogd zijn.
De bovengenoemde prijzen kunnen met 40 procent gereduceerd worden als je jaarlijks betaald. Om dit voordeel te genieten is het natuurlijk wel van belang dat je zeker weet dat LinkMiner ook echt waardevol voor je is. Gelukkig kun je gebruik maken van de tool voor een proefperiode van 10 dagen. Voor de specificaties van ieder pakket kun je terecht op de website van LinkMiner.
LinkMiner is een uitgebreide tool die veel waarde kan bieden voor ieder backlink onderzoek. Heb je nog vragen over LinkMiner? Neem dan contact met ons op! Dit kan natuurlijk ook als je nog vragen hebt over linkbuilding in het algemeen.
Inkoop & new partnerships specialist gezocht!
Equote.nl groeit hard, en om dat te blijven doen zijn we op zoek naar een [...]
De toekomst van linkbuilding
Er wordt al jaren gespeculeerd over de afnemende kracht van backlinks. Is dit iets waar [...]
Link autoriteit vs. link relevantie
Link autoriteit of link relevantie, wat is belangrijker? Wij hebben het voor je uitgezocht! [...]
SEO voor publishers
Een nieuwswebsite heeft dagelijks te maken met veel veranderingen. Wat voor invloed heeft dit op [...]
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars
Linkbuilding voor vastgoedmakelaars kan lastig zijn. Wat zijn de beste tactieken? Hier een paar goede [...]
Beschouwt Google outbound links als ranking factor?
Er is nog veel onwetendheid over de functie van outbound links. In veel gevallen worden [...]
Link velocity: is dit een ranking factor?
Link velocity omschrijft een stijging in het aantal backlinks van een website. Nu gelooft niet [...]
Linkbuilding voor kleine bedrijven
Linkbuilding voor kleine bedrijven lijkt misschien niet van toepassing, maar niets is minder waar. Hier [...]
Stage Marketing & Communicatie
Equote.nl is gespecialiseerd in Linkbuilding. We verzamelen en plaatsen backlinks voor online marketingbureau’s, SEO Experts [...]
Ambitieuze SEO specialist voor Equote.nl gezocht!
Voor ons linkbuildingplatform Equote.nl zijn we op zoek naar een gedreven SEO specialist met kennis [...]
Google Trends gebruiken voor SEO
We hebben al meerdere SEO tools besproken, toch hoort Google Trends ook in het rijtje [...]
Wanneer gebruik je een canonical of noindex link?
Gedupliceerde webpagina's of pagina's van lage kwaliteit, in veel gevallen zie je ze liever niet [...]
Link prioriteit: is de eerste link meer waard?
Er bestaan veel mythes over link prioriteit, maar bestaat link prioriteit eigenlijk wel? Kom erachter [...]
Outbound links
Nog vaak wordt de kracht van outbound links onderschat, dit is erg zonde! Hier kun [...]
Shallow links
Inkomende links komen niet zomaar aanwaaien, het kost vaak veel middelen om een paar sterke [...]
Domein autoriteit: is dit een ranking factor?
Domein autoriteit is een veel voorkomende term in de SEO-industrie. Zo zou het verbeteren van [...]
Heeft de URL-lengte invloed op SEO?
Korte URL’s zijn belangrijk voor SEO, toch? Toch blijkt dit helemaal niet het geval te [...]
Domein historie: is dit een rankingfactor?
Heeft de historie van een domein daadwerkelijk invloed op de ranking van een website in [...]
Hoe meet je de kwaliteit van een link?
Het bepalen van de kwaliteit van een link kan erg lastig zijn, er komt namelijk [...]
Inbound marketing: 5 tips voor het verkrijgen van meer leads
Wanneer je inbound marketing op de juiste manier inzet kan dit leiden tot een stijging [...]
9 verouderde SEO strategieën die je beter kunt vermijden
Het is belangrijk om de SEO strategieën die je implementeert zorgvuldig te overwegen. Er zijn [...]
LinkMiner
Deze week willen we je graag meer vertellen over de backlink analyse tool LinkMiner. Het [...]
Linkbuilding voor internationale websites, hoe ga je te werk?
Ook met weinig middelen sterke backlinks behalen voor een internationale website? Wij vertellen je hoe [...]
Linkbuilding: De gids voor beginners
Een goede online zichtbaarheid is essentieel om goed te kunnen functioneren in een sterk concurrerende [...]
Spam Score – wat, hoe, waarom?
Spam is iets dat je als website eigenaar ten alle tijden wilt vermijden. Hoe komt [...]
Waardevolle backlinks met behulp van verlopen domeinen
Een verlopen domein kan beschikken over een verborgen schat aan link juice. Wanneer je dit [...]
De indrukwekkende werking van native advertising
Jarenlang werden producten en diensten gepromoot met behulp van kleurrijke advertenties met uitgesproken teksten. Toch [...]
Waarom NoFollow links weldegelijk van belang zijn
Nofollow links staan voor velen bekend als het type links dat je zoveel mogelijk moet [...]
Hoe digital PR een SEO-strategie versterkt
Er zijn verschillende linkbuilding technieken en andere manieren waarop een SEO-strategie op een effectieve wijze [...]
4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel [...]
De 6 beste linkbuilding tools voor beginners en professionals
Linkbuilding op zich kan een erg tijdrovende klus zijn. Daarom raden we je dan ook [...]
Waarom je de aanschaf van SEMrush zou moeten overwegen
We hebben het eerder al gehad over tools als Ahrefs, Moz Pro en Majestic. Toch [...]
Help! Hoe kom ik van spam backlinks af?
Het creëren van een sterke backlink strategie is een lastige taak, zelfs voor professionals. Er [...]
Alles wat je moet weten over Majestic
Het vinden van de juiste tools die een SEO-strategie een flinke boost kunnen geven is [...]
Ahrefs
Er is een enorm scala aan tools die je kunnen helpen bij het creëren en [...]
MOZ Pro gebruiken om jouw resultaten te verbeteren!
Er zijn een groot aantal aan tools beschikbaar die enorm handig zijn wanneer je een [...]
Lokale linkbuilding, hoe zet je dat in?
De positionering van een website in de Search Engine Results Page (SERP) hangt af van [...]
Link juice; 8 manieren om hier meer uit te halen
Link equity is één van de vele factoren die een rol spelen in het succes [...]
Hoe kan een backlink profiel versterkt worden met behulp van tier linkbuilding?
Tier linkbuilding is één van de onderwerpen die je waarschijnlijk tegenkomt wanneer je actief bent [...]
12 tips voor het verkrijgen van Social Media backlinks
Het opzetten van een ijzersterke SEO-strategie is niet eenvoudig, zeker niet wanneer je ervoor kiest [...]
Branded content inzetten om je merk te verstevigen
Ondernemingen gaan steeds genuanceerder te werk als het gaat om het aanprijzen van een merk. [...]
Conversie attributie
het is voor bedrijven enorm lastig om te bepalen hoe bepaalde conversies nou precies tot stand zijn gekomen. Toch is het niet onverstandig van professionals om een poging te wagen om [...]
Conversies, wat zijn dat?
Eén van de lastigste doelen om te behalen voor bedrijven is het bevorderen van de [...]
Conversational search
Door de jaren heen zijn er verscheidene software ontwikkeld die de interactie tussen gebruikers en zoekmachines aanzienlijk hebben [...]
Bid, welke bodstrategie kies jij?
Misschien heb je wel eens deelgenomen aan een veiling waar je kunt bieden op antieke [...]
Wat is Big data?
Om een bedrijf goed te kunnen laten functioneren is het belangrijk om te kijken naar [...]
Bing, is dat relevant voor je website?
Voor online gebruikers zijn er een beperkt aantal opties wat betreft een zoekmachine. De zoekmachine [...]
Bezoekersgedrag
Het opzetten van een website wordt strategisch gedaan met een bepaald doel in gedachten. Het [...]
Bezoekersloyaliteit
Wanneer je een website bezoekt en hier erg over te spreken bent, is er een [...]
Bezoekersstatistieken monitoren voor optimalisaties
Om een website zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren om zo een beoogd doel te [...]
Benchmarking, succes meten met een strategie
De term benchmarking komt je misschien niet onbekend voor, het principe wordt namelijk veel gebruikt [...]
Bereik, wat is het en hoe vergroot je het?
Wanneer we het hebben over het bereik van iets, dan gaat het over de hoeveelheid [...]
B2B (Business to Business)
De afkorting B2B staat voor Business to Business. Deze term wordt gebruikt om de onderlinge [...]
Augmented reality
Er zijn veel recente innovatieve ontwikkelingen in online marketing die een groot verschil kunnen maken [...]
Average page depth
Er zijn meerdere aspecten waarop gelet kan worden als het gaat om de kwaliteit en [...]
ATR methode, 1 van de manieren om klanten te werven
Het werven van klanten kan erg lastig zijn. Gelukkig zijn er veel methodes die hier [...]
Banners inzetten om meer bekendheid te genereren
Je komt ze dagelijks tegen wanneer je actief bent op het internet, de welbekende banners. [...]
Gastbloggen als linkbuildingstrategie, de #1 gids
Gastbloggen wordt door de één omarmd als linkbuilding strategie, door de ander juist weer niet. [...]
B2C, zo verkoop jij je producten aan de consument
Er zijn twee soorten klanten waarop een onderneming zich kan richten. Zo zijn er bedrijven [...]
Bannerpositie; De #1 gids voor het plaatsen van banners
Banners zijn van enorm belang in de online marketing industrie. Er zijn verschillende manieren waarop [...]
Backlinks verzamelen, zo verkrijg jij “linkbait” | De #1 Gids
In onze gids met linkbuilding strategieën hebben we het over het schrijven van super goede [...]
Broken linkbuilding, de complete gids in 2021
Er zijn verschillende strategieën voor het linkbuilden. Wil je het zelf doen, dan is de [...]
Bedankpagina, waarvoor worden die gebruikt?
Er zijn een paar simpele trucjes die je als ondernemer toe kunt passen om de [...]
Beïnvloedingsstrategie, hoe influencers jouw merk promoten
Er zijn verschillende marketingstrategieën die toegepast kunnen worden om zo de bekendheid van een merk [...]
Artikelmarketing, wat is het en hoe gebruik je het?
Er zijn veel verschillende manieren waarop een product of dienst gepromoot kan worden. Het inzetten [...]
Ankertekst; wat is het en hoe gebruik je ze?
Wanneer je een artikel leest op een website is er een grote kans dat je [...]
Concurrenten verslaan en positie 1 bemachtigen!
Wanneer je start met het optimaliseren van de SEO strategie kun je al snel ontmoedigd [...]
Alt-tags; context geven aan je afbeeldingen
Een alt-tag kan gebruikt worden ter verduidelijking van een afbeelding. Zo wordt er in de [...]
Algoritme; de weg naar gepersonaliseerde resultaten
Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een algoritme is simpel gezegd [...]
Hoeveel links verkrijgen is gezond? de #1 gids!
“Hoe meer links ik verkrijg, hoe beter.” Nou, dat is niet helemaal wat je nodig [...]
Advocacy, hoe zet jij dit in?
Positieve feedback van klanten is natuurlijk fijn voor elke onderneming, dit zegt veel over de [...]
Adviesprijs, hoe werken de verkoopstrategieën?
We houden er allemaal van als we een koopje gescoord hebben. Verkopers beschikken ook over [...]
7 effectieve linkbuilding strategieën voor organische groei!
Hoger in Google komen doormiddel van Linkbuilding? Deze effectieve Linkbuilding strategieën helpen je hierbij! [...]
Advertorials, verbeter je resultaten met kwalitatieve content
Producten en diensten kunnen op veel verschillende manieren aangeprezen worden. Naast de standaard commerciële advertenties [...]
Ahrefs, de nummer 1 backlink analysis
Er zijn veel hulmiddelen die door marketingspecialisten ingezet kunnen worden om een betere strategie te [...]
Core Web Vitals, hoe belangrijk zijn ze en hoe meet je ze?
De Core Web Vitals worden in 2021 steeds belangrijker. Dat blijkt niet allen uit de [...]
Google nieuws, hoe kom je daarin? De #1 handleiding!
Google Nieuws is het platform voor publishers om hun nieuws te delen. Maar hoe komt [...]
Aftersale, haal het beste uit je klant door er 100% voor te gaan
Het proces van aftersales bestaat dus uit meerdere verschillende aspecten. Een klant schaft bijvoorbeeld een [...]
AIDA-model, hulp bij het verkopen
Het AIDA-model geeft de bepaalde stappen die een koper onderneemt om een product of dienst [...]
Waarom koppeltekens beter werken dan underscores
Betreft de vorm, lengte en structuur van een URL valt veel te discussiëren, Daarom gaan [...]
Affiliate cookie; hoe wordt deze gebruikt voor Affiliates?
Wanneer je een website bezoekt zul je regelmatig een aanvraag voor het delen van cookies [...]
Link attributen, 4 manieren hoe je ze kunt gebruiken
Vorig jaar kondigde Google al aan dat naast follow en nofollow, nieuwe link attributen zoals [...]
Afbreukrisico, wat is het en hoe pas je dit toe?
Veel ondernemingen baseren hun strategie aan de hand van bepaalde afbreukrisico’s, beter bekend als risk [...]
Affiliate netwerk; geld verdienen aan je eigen site
Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat aanbieders en relevante websites aan elkaar gekoppeld worden. [...]
Nieuw rapport voor Google Nieuws websites
Google Search Console biedt vanaf vandaag meer inzicht voor websites die gebruik maken van Google [...]
Affiliate marketing, wat is het en wat kun je er mee?
Een affiliate marketing programma kan worden ingezet om de vraag naar een product of dienst [...]
4 veranderingen in het dekkingsrapport van Search Console
Google komt met 4 aanpassingen in het dekkingsrapport van Search Console op basis van feedback [...]
Advertentieset op Facebook, zo boek je resultaten
Facebook heeft miljarden actieve gebruikers, het is daarom een veelgebruikt adverteerplatform geworden. [...]
Advertentienetwerk; hoe gebruik je deze?
Wanneer je een advertentie ontwikkelt is het belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen die [...]
Advertentieveiling; adverteer gericht
Wanneer je een campagne opzet is het natuurlijk belangrijk dat deze op strategische wijze verspreid [...]
Advertentiegroep; bereik de doelgroep die bij je zoekt
Voordat je je bezighoudt met het maken van advertentiegroepen, is het van belang om een [...]
Advertentie-extensies; verbeter de prestaties van jouw advertenties
Het investeren in Search Engine Advertising kan zeker baten. Om nog meer uit een SEA-strategie [...]
Adverteerder; hoe verdien je geld aan adverteren?
Advertenties zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. De individu of de organisatie [...]
Adobe Analytics; analytics voor marketing professionals
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in de [...]
Actieve merkbekendheid, investeer in je naamsbekendheid
Er zijn verschillende wijzen waarop een merk voor meer bekendheid kan zorgen. Zo kun je [...]
Acquisitiefraude; wat is het en hoe voorkom je dit?
Een ander woord voor acquisitie is werving. In de online media sector wordt deze term [...]
Acquisitie; op welke manier trek jij klanten aan?
Een onderneming zal natuurlijk genoeg klanten moeten werven om succesvol te worden. Dit noemen we [...]
Accessibility in het Lighthouse rapport
De term accessibility wordt vaak gebruikt als het gaat om SEO. Als er gesproken wordt [...]
AMP (Accelerated Mobile Pages)
Er zijn verschillende tools aan te raden die kunnen bijdragen aan een online marketing strategie. [...]
302-redirect; hoe los je dit op?
Wanneer je opzoek bent naar een tijdelijke manier om een URL naar een andere URL [...]
301-redirect; hoe zet je dit in?
Wanneer een URL naar een volgende URL verwijst is er sprake van een 301-redirect. Deze [...]
A-locaties; adverteer op de beste locaties
Als iemand het heeft over een A-locatie, dan wordt er een aantrekkelijke locatie bedoeld. Veelal [...]
Klanten aantrekken
De term aantrekken wordt veelal gebruikt als we het hebben over de kracht van een [...]
A/B test
Als je niet bekend bent met de term A/B test, dan heb je misschien wel [...]
Abri
Een abri is een ruimte in de buitenlucht, dat vaak deels afgesloten is, zo kun [...]
Abbreviatie
Een abbreviatie is simpel gezegd een afkorting van een woord of term. Ook verstaan we [...]
Above The Fold
Als je een browser opent en een term opzoekt dan is het eerste deel van [...]
Haal het meeste uit je crawl budget
Tegenwoordig is het van enorm belang om als onderneming voor een goede online vindbaarheid te [...]