Er zijn steeds meer bedrijven die hun aanbod wereldwijd aanprijzen. Het internet speelt hierbij een grote rol en een goede marketingstrategie is hiervoor natuurlijk essentieel.  Er zijn verschillende linkbuilding tactieken die je toe kunt passen als je opereert in een internationale omgeving. De volgende tips zijn niet alleen voor bedrijven die wereldwijd te werk gaan, maar ook kleinere bedrijven die over minder middelen beschikken kunnen baat hebben bij deze tips.

Als je ons al een tijdje volgt, dan weet je inmiddels dat we hoog inzetten op linkbuilding. Dit komt met name door de grote potentie van de SEO tactiek. Het creëren van een paar goede backlinks kan een tijdig proces zijn, toch zijn er weinig tactieken die op kunnen tegen het resultaat dat je ermee kunt bereiken. Ook bedrijven die internationaal te werk gaan maken vaak nog niet optimaal gebruik van de beschikbare linkbuilding mogelijkheden. Dit komt vaak doordat waardevolle middelen als tijd en geld beter besteed lijken aan andere werkzaamheden, terwijl dit niet het geval is. Het opzetten van een goed functionerend en internationaal gericht netwerk lijkt veel mankracht te vergen, iets dat door sommige bedrijven niet opgebracht kan worden. Toch hoeft dit niet het geval te zijn, ook met een aantal kleine aanpassingen kan al een heleboel bereikt worden. Veel bedrijven hebben met de volgende opvallende uitdagingen te maken: 

  • Zodra een plaatselijk gerichte website in de lucht gaat, wordt er te weinig gedaan om deze te optimaliseren en up-to-date te houden.
  • Er wordt met name ingezet op het creëren van goede content, niet zozeer op het behalen van backlinks.
  • Website eigenaren zijn zich er bewust van dat linkbuilding erg belangrijk is, maar beschikken helaas niet over genoeg middelen in de vorm van mankracht of kennis over een nieuwe markt.

Voor bedrijven die met dit soort uitdagingen te maken hebben, hebben we een paar tips op een rijtje gezet om toch een paar sterke backlinks te kunnen behalen in een nog onbekende markt.

Controleer op websites die verwijzen naar de algemene bedrijfswebsite 

Om wereldwijd te kunnen werken is het van belang dat een website in meerdere talen beschikbaar is. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om een website naar het Engels te vertalen. Zo beschikken meerdere landen in één keer over de informatie van een website. We zien vaak dat dit soort algemene bedrijfspagina’s redelijk wat backlinks verkrijgen, dit komt mede doordat ze erg gangbaar zijn. Als je ervoor kiest om een website op plaatselijk niveau aan te bieden, dan kan het zijn dat het verkrijgen van backlinks een stuk lastiger is. Daarom kan het baten om ook te kijken naar de backlinks die de algemene webpagina van een bedrijf behaalt. Dus stel, je bent bezig met linkbuilding voor een Nederlands bedrijf dat zich wil richten op Duitse websites. Check dan in dit geval niet alleen de backlinks die verwijzen naar de Duitse versie van de website, maar ook de backlinks die verwijzen naar de Nederlandse algemene bedrijfspagina met een Duitse bron.

Deze tactiek kun je eenvoudig toepassen en zal zeker leiden tot waardevolle backlinks. Vooral als een algemene bedrijfswebsite al voor langere tijd bestaat, is er een grote kans dat er voorheen naar deze website gelinkt is en dus nog niet naar de website die zich specifiek richt op een landelijke markt. Veel website eigenaren vernieuwen de backlinks niet wanneer er een nieuwe website wordt gelanceerd, vooral niet wanneer de taal gelijk is aan die van een bedrijfswebsite. Als je meerdere websites hebt die zich richten op verschillende doelgroepen, kan het een goed idee zijn om af en toe te kijken naar de behaalde backlinks. Misschien dat er enige zijn die beter naar een andere webpagina kunnen verwijzen om een betere structuur op te kunnen bouwen. Dit bevordert niet alleen de kwaliteit van een backlinkprofiel, maar zorgt er ook voor dat de gebruikersvriendelijkheid van een website verbeterd wordt. 

Je hebt een paar backlinks gevonden die eigenlijk beter naar een plaatselijk gerichte website kunnen verwijzen, wat nu? Dit kun je vrij simpel oplossen door contact op te nemen met de eigenaar van de website die de link geplaatst heeft. Zo kun je vragen of een andere URL geplaatst kan worden. We raden je aan om dit bericht te schrijven vanuit de website eigenaar en niet een of andere SEO professional. Dit komt iets authentieker over en kan inspelen op de welwillendheid van de eigenaar van de externe website.

Focus op landelijke websites 

Er zijn veel informatieve websites die hun content wereldwijd verspreiden in meerdere talen. Wanneer een website dan gelokaliseerd wordt, is er een grote kans dat het lokaliseren van backlinks vergeten word.  

Stel je voor, er wordt een review geschreven door een zeer gerenomeerd bedrijf in de industrie waarin je opereert. Wat een eer! Het bedrijf heeft een wereldwijde bekendheid en werkt in wel 16 verschillende landen. De review wordt dan gedeeld op alle plaatselijke websites. Maar als jij toevallig ook opereert in dezelfde landen, dan kun je veel meer uit de backlinks halen. Zonder het te vragen zal er in de meeste gevallen meteen verwezen worden naar de algemene bedrijfspagina, of de engelse versie van een website. Het is dus belangrijk om wat onderzoek te doen en aan te geven dat je ook in dezelfde landen aan het werk bent. Zo kun je 16 waardevolle backlinks bemachtigen die verwijzen naar de passende plaatselijke website die je beschikbaar stelt. Creëer een lijst die je mee kunt sturen, zodat een extern bedrijf meteen op de hoogte is. Dit heeft niet alleen voordelen voor jouw backlink profiel, maar ook voor de bezoekers van de externe website, naar alle waarschijnlijkheid zal een externe website dus met het voorstel instemmen. 

Laat je inspireren door concurrentie

Wanneer je je als bedrijf pas net richt op een geheel nieuwe markt dan kan dit erg intimiderend zijn. Zelfs professionals die al jaren bezig zijn met SEO kunnen hier moeite mee hebben.

Het kan daarom raadzaam zijn om inspiratie op te doen bij een concurrerende partij. Nu raden we je niet aan om alle activiteiten van een concurrent te kopiëren, maar echt te kijken naar de logische stappen die een gerenomeerd bedrijf in de industrie waarin je werkt onderneemt. Dit is vrij eenvoudig, hiervoor kun je namelijk veel verschillende SEO tools als Moz Pro of Majestic  gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de backlinks van een concurrent. Als je deze backlinks naast de backlinks van je eigen website zet, wat valt je dan op? Nu kun je overwegen om de website eigenaren die backlinks geplaatst hebben die je zelf nog niet hebt kunnen bemachtigen te contacteren.

Het is belangrijk om per land te kijken naar jouw concurrenten. Weet je nog niet helemaal zeker wie de concurrenten zijn? Kijk dan naar de ongesponsorde target zoekwoorden die je gekozen hebt en onderzoek welke websites hier uitermate goed op scoren. Dit is een van de vele tactieken die je toe kunt passen. 

Linkbuilding lijkt een erg tijdrovende klus, waar ook veel geld en energie ingestoken moet worden, vooral op internationaal niveau. We hopen dat deze tips kunnen bijdragen aan het verbeteren van jouw linkbuilding strategie. Zo zie je maar, dat je ook met beperkte middelen, grote stappen kunt maken. Het is vooral van belang om het proces goed voor te bereiden. Heb je nog vragen over deze vorm van linkbuilding? Stuur ons een bericht, we helpen je graag!