Een goede online marketingstrategie heeft een grote invloed op de manier waarop klanten en partners een bedrijf of merk zien. Er zijn veel verschillende aspecten die hier aan kunnen bijdragen, maar over het algemeen richten bedrijven zich vooral op on-page SEO. Deze tactiek focust zich op het optimaliseren van alle elementen binnen een website, bijvoorbeeld de kwaliteit van de content. Maar om te kunnen concurreren in een enorme industrie is het creëren van aanzien van groot belang. Dit kun je realiseren met behulp van off-page SEO. Het is hierbij belangrijk dat een bedrijf betrouwbaarheid uitstraalt en geassocieerd wordt met een een bepaalde mate aan autoriteit. Hierbij speelt vooral de online zichtbaarheid van een merk een erg grote rol. Om dit te bewerkstelligen kan het implementeren van een sterke linkbuilding strategie een goede keuze zijn. In dit artikel vertellen we je precies wat linkbuilding is en laten we je weten wat een goede strategie nodig heeft om zo een betere positie op de markt in te kunnen nemen. 

Wat is linkbuilding precies? 

Linkbuilding is een tactiek waarbij je mogelijkheden creëert om waardevolle backlinks te verkrijgen die van goede kwaliteit zijn. De backlinks worden geplaatst op een externe website en verwijzen naar jouw eigen website. Iedere geplaatste link geeft een bepaalde mate van autoriteit door aan de verlinkte website. We noemen dit in de SEO industrie ook wel link juice. Als de verwijzende website een website is met een hoge mate aan autoriteit volgens een zoekmachine, dan zal er meer en sterker wegende link juice gelekt worden. Wanneer er een backlink geplaatst wordt op een website met weinig autoriteit of een irrelevante webpagina, dan kan het zijn dat er weinig tot geen link juice gelekt wordt. Als een webpagina veel link juice ontvangt van de juiste bronnen, verhoogt dit de algehele autoriteit van een pagina. Een zoekmachine hecht dus veel waarde aan sterke backlinks en dit zal SEO dus zeker positief beïnvloeden.  

In de beginjaren van zoekmachines lag de focus vooral op het creëren van nieuwe content, op basis hiervan werden websites dan ook gerankt in de Search Engine Results Page, ook wel SERP genoemd. Door de jaren heen hebben zoekmachines veel meer factoren in acht genomen, wel honderden. Dit zorgt ervoor dat het veel lastiger is geworden om misbruik te maken van bepaalde SEO tactieken. Één van deze tactieken richt zich dus met name op de hoeveelheid en de waarde van backlinks die een website bemachtigt, namelijk linkbuilding.

Het succes van veel bedrijven hangt tegenwoordig af van klanten die online met een bedrijf in aanraking komen. Een goede linkbuilding strategie kan ervoor zorgen dat een website op een hoge positie in de ranking van een zoekmachine terecht komt. Wanneer er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht, betekent dit dus dat een potentiële klant niet eindeloos door pagina’s heen hoeft te scrollen om jouw website tegen te komen. Het is belangrijk dat een gebruiker vrijwel direct met jouw webpagina geconfronteerd wordt. Denk er maar eens over na, hoeveel pagina’s scroll je door nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd? In veel gevallen zal het gaan om misschien één of hoogstens twee pagina’s. Dit kan je realiseren door te investeren in het behalen van backlinks die verwijzen naar jouw website. Daarmee vergroot je de zichtbaarheid van een website aanzienlijk en zorg je ervoor dat potentiële klanten sneller in aanraking komen met jouw bedrijf. Er is een enorme hoeveelheid aan concurrentie, dit is dan ook de reden dat het behalen van een hoge positie het vertrouwen versterkt in een merk onder gebruikers.

Effectieve linkbuilding strategieën

Niet alleen is de hoeveelheid aan backlinks die je hebt van belang, ook de autoritaire waarde doet er toe. Daarom raden we je aan om niet meteen met iedere willekeurige website te onderhandelen. Het is belangrijk dat je op tactische wijze een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel creëert, met goede en matige backlinks. Er zijn veel strategieën waarop dit gerealiseerd kan worden, we zullen een paar opties met je bespreken. Maar bedenk goed dat dit zeker niet de enige opties zijn, met wat creativiteit kun je ook je eigen strategie bedenken.  Niet elke tactiek zal hetzelfde opleveren voor iedere website, het hangt erg af van de huidige situatie van een website, de doelgroep en de bepaalde niche waarin een bedrijf zich begeeft.

Gastblogs

Dit is één van de bekendste manieren waarop je backlinks kunt behalen. De tactiek kan voor zowel kleine als grote ondernemingen op effectieve wijze de online aanwezigheid van een bedrijf versterken.

Het idee is dat je een artikel verzorgt van uitstekende kwaliteit voor een externe website die ook een link bevat die naar jouw website verwijst, in de vorm van een gastblog. Met deze tactiek creëer je een win-win situatie voor zowel de externe partij en jouw eigen website. Het schrijven van goede content is tijdig en kost veel geld, op deze manier kan die moeite bespaard worden in ruil voor een backlink. Er is dus een grote kans dat bedrijven hier enthousiast op zullen reageren. Niet alleen zorgt dit voor meer link juice, de kans is groot dat wanneer het een interessant stuk is, dat gebruikers daadwerkelijk doorklikken naar jouw website. Het toegenomen verkeer naar jouw website zal dan ook weer invloed hebben op SEO en versterkt de online zichtbaarheid van de website nog meer. Het is bij deze tactiek wel van belang dat de content geplaatst wordt op een website die relevant is aan jouw eigen website. Probeer ook een webpagina te vinden met een soortgelijke doelgroep om het beste resultaat te kunnen behalen. De laatste tip is om te kiezen voor een bedrijf dat actief is op social media kanalen om zo het bereik te vergroten.

Niche plaatsingen

Deze tactiek richt zich op het plaatsen van backlinks in een al bestaande blog. De niche plaatsingen bestaan al voor een lange tijd, maar zijn recentelijk veel populairder geworden onder marketing affiliate professionals. In dit geval gaat het dus om een contextuele link in een artikel dat al eerder geplaatst is op het internet. Deze tactiek kan erg effectief zijn omdat een bestaand artikel meestal al een bepaalde mate aan verkeer heeft. Daarnaast werkt het het beste als er vooraf al bestaande interne en externe backlinks in een artikel geplaatst zijn. Met behulp van deze tactiek hoef je dus zelf geen tekst te verzorgen, toch kan het een tijdig proces zijn omdat de externe website overtuigd moet worden.

Wolkenkrabber techniek

Om goede backlinks te behalen, kun je ervoor kiezen om te kijken naar wat concurrenten doen. Dit betekent niet dat je alles moet kopiëren wat zij ook doen, maar het is een goede manier om inspiratie op te doen. 

De wolkenkrabber techniek richt zich op het onderzoeken van een blog van uitstekende kwaliteit die goede backlinks bevat. Nu is het aan jou om een stuk te schrijven dat gelijk is qua relevantie en stijl, maar andere informatie bevat en daarmee het andere artikel overtreft. Daarna zou je dezelfde backlinks als die van de concurrent kunnen proberen te dupliceren. Dit is zeker een poging waard, je verzorgt namelijk goede content voor de externe website. Daarnaast heeft de website eerder al verwezen naar een concurrent, de kans is groot dat ze dit ook voor jou doen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer er een persoonlijke band is tussen de externe website eigenaar en de concurrent.

In het slechtste geval heb je sterke content geproduceerd voor je eigen website, je hebt dus niets te verliezen.

Redactionele plaatsingen

Betrouwbaarheid is een belangrijk aspect, niet alleen voor een gebruiker maar ook voor een zoekmachine. De perfecte tactiek die hier op inspeelt is het creëren van een redactionele plaatsing. Dit soort websites beschikken over het algemeen over veel geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en veel publiek. Daarom gebeurt het regelmatig dat bedrijven een redactie benaderen voor de plaatsing van een backlink. In veel gevallen zullen journalisten een bepaalde inspiratie of kennis vanuit betrouwbare bronnen moeten verkrijgen om zo goede content te kunnen produceren. Hier zou je slim op in kunnen spelen door zelf een samenwerking aan te bieden. Met deze tactiek garandeer je uitstekende backlinks, het kost misschien wat tijd en moeite maar het kan een enorme boost geven aan jouw webpagina.

Het verschil tussen white hat SEO en black hat SEO

We hebben het er eerder al over gehad, dat een tactische manier van linkbuilding van groot belang is. Wanneer je te veel bepaalde links bemachtigt kan het zijn dat dit op gaat vallen voor een zoekmachine en dat je er nadelen van gaat ondervinden. Het kan dan zijn dat jouw website in verband wordt gebracht met black hat SEO praktijken en dit is iets dat zwaar afgestraft wordt door een zoekmachine. Zorg dus dat je je er van bewust bent welke activiteiten wel en niet overeenstemmen aan de richtlijnen van een zoekmachine om dit te voorkomen. Voordat je er erg in hebt kan het zijn dat je onbewust deelneemt aan blackhat SEO praktijken. 

Als je aan het linkbuilden bent is het van groot belang om te werk te gaan volgens de richtlijnen van een zoekmachine. De werkzaamheden die hieraan voldoen behoren tot white hat SEO. Deze aanpak is veilig en voldoet aan de verwachtingen van een zoekmachine, als je je houdt aan de richtlijnen hoef je je dus geen zorgen te maken over eventuele problemen met betrekking tot de online zichtbaarheid van jouw website.

Deze tactiek richt zich met name op het creëren van content van goede kwaliteit om het verkeer naar een webpagina te vergroten. Het is hierbij van belang dat de content waardevol is voor een potentiële klant. Social media speelt een steeds grotere rol in het verzamelen van een groter publiek, met behulp van verschillende platformen verloopt dat proces steeds efficiënter. Een andere manier is om potentiële of al bestaande klanten te benaderen met gepersonaliseerde berichten of e-mails, dit vergroot het vertrouwen in een merk. Dit zijn maar een aantal white hat SEO tactieken, er zijn er nog zoveel meer. Het voordeel van white hat SEO is dat je je geen zorgen hoeft te maken over eventuele straffen die opgelegd kunnen worden door een zoekmachine. Over het algemeen zien we dat de resultaten van white hat SEO langer op zich laten wachten dan bij black hat SEO. Toch is het vooral op lange termijn een goede keuze om te investeren in white hat SEO, het zorgt voor betere resultaten en meer geloofwaardigheid ten opzichte van klanten en partners.

Met black hat SEO worden de tactieken bedoeld die niet in overeenstemming zijn met de richtlijnen van een zoekmachine. In de eerste instantie lijken deze tactieken te werken, ze laten een zoekmachine namelijk geloven dat een webpagina bovenaan de ranking hoort te staan terwijl dit helemaal niet het geval is. Dit doen ze met behulp van slinkse tactieken die nauwelijks of niet opgemerkt worden door het algoritme.

Een voorbeeld van black hat SEO is het welbekende cloaking. Hierbij wordt de metabeschrijving zo geschreven dat het niet overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud van een webpagina. Er wordt dus een andere inhoud aan een zoekmachine weergegeven dan aan een gebruiker. Zo lijkt het net alsof een webpagina voldoet aan de zoekopdracht terwijl dit helemaal niet het geval is. Ook hacken behoort tot black hat SEO, zo kan het zijn dat hacken ingezet wordt voor het creëren van meer backlinks op een externe site, natuurlijk zonder toestemming van de eigenaren. In de eerste instantie lijkt black hat SEO veel op te brengen, het is een zogenaamde quick fix. Toch is er een grote kans dat een algoritme er vroeger of later achterkomt dat er sprake is van malafide praktijken. Dit kan ervoor zorgen dat een pagina de sterke positie verliest en als laatste eindigt in de ranking.

Waarom zijn backlinks één van de belangrijkste ranking factoren? 

Links maken al jaren deel uit van de meest belangrijke ranking factoren van een zoekmachine. Dit komt met name door de derde partij die een rol speelt bij het plaatsen van een link. Met de plaatsing van een backlink laat een derde partij eigenlijk weten aan een zoekmachine dat de content van de verlinkte website zo waardevol is dat het een link waardig is. De authenticiteit van een webpagina wordt hiermee versterkt. Een zoekmachine wil het meest waardevolle en relevante resultaat weergeven in de SERP. Het algoritme wordt constant vernieuwd om gebruikers zo goed mogelijk te kunnen helpen. Er is geen concreet overzicht van alle ranking factoren en hoe zwaar ze wegen, toch kunnen we met zekerheid zeggen dat linkbuilding bovenaan staat.

Hierbij is het wel van groot belang dat niet de kwantiteit aan backlinks, maar de kwaliteit ervan centraal staat. Backlinks van goede kwaliteit kunnen ervoor zorgen dat je net dat beetje beter bent ten opzichte van de concurrent.

Soorten backlinks

Er zijn verschillende manieren waarop er vorm gegeven kan worden aan backlinks. Zo heb je bijvoorbeeld de welbekende do-follow links, no-follow links, redirects en pillow links.

Do-follow links zijn de links die bijdragen aan de PageRank van Google. Ze tellen mee in de puntentelling en hebben een positieve invloed op de statistieken. Do-follow links dragen bij aan een betere ranking in de zoekresultaten van Google. 

Daarentegen hebben no-follow links helemaal geen effect op de ranking van een zoekmachine. Dit soort links lijken dus helemaal geen nut te hebben, toch? Integendeel! Deze links zijn ontwikkeld om malafide praktijken te voorkomen. Jaren geleden konden backlinks te pas en on te pas geplaatst worden, waar dan ook. Dit zorgde ervoor dat bepaalde websites onterecht op een hoge plaats in de ranking terecht kwamen. Daarnaast werden websites met veel autoriteit vol geplaatst met spam. Hier staken de ontwikkelaars van Google een stokje voor. De no-follow links zorgen ervoor dat links gecontroleerd geplaatst kunnen worden en geen invloed hebben wanneer dat niet van toepassing is. Alhoewel dit soort links dus geen waarde doorlekken aan andere webpagina’s in de vorm van link juice, kan een no-follow link alsnog baten. Dit betekent namelijk niet dat het verkeer dat via de link gegenereerd wordt niets oplevert.

Linkbuilding op basis van redirects is een tactiek die in combinatie gebruikt kan worden met andere backlinks.  Zo kun je als je een domein koopt, redirects plaatsen en die door laten verwijzen naar de algemene pagina van jouw website. Zo kun je zelf backlinks creëren, doe dit wel met mate. 

Pillow links zijn links die kunnen helpen om de online zichtbaarheid van een website te verbeteren. Met pillow links bedoelen we de verwijzing van social media berichtgeving op een homepage van een webpagina. Wees wel voorzichtig met het overmatig toepassen van de laatste twee tactieken. Een complete focus op het genereren van redirects en pillow links draagt niet bij aan een natuurlijk backlink profiel.

Natuurlijk backlink profiel

Het behalen van alleen maar sterke natuurlijke backlinks is een droom van iedere marketeer. Dit zijn de links die op natuurlijke wijze gecreëerd worden zonder enige interventie van iemand in het online marketing team. Dit soort links worden behaald omdat de content daadwerkelijk van waarde is voor een derde partij. Wanneer een link gecategoriseerd wordt als natuurlijk door het algoritme, levert dit het beste resultaat op. 

De kwaliteit van de content doet er toe, maar ook de relevantie van de doelgroep. Er is op het internet zo enorm veel content te vinden, waarvan een groot deel eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Ze zijn het niet waard om een backlink voor te plaatsen omdat ze simpelweg niet genoeg kwaliteit leveren. Daarom is het zo belangrijk dat je je richt op het creëren van waardevolle en unieke content. Waardevol genoeg om gelinkt te kunnen worden door een derde partij. Het produceren van dit soort content kost veel tijd en geld, maar één backlink van een uitstekend beoordeelde website zou het gewenste resultaat al op kunnen leveren. Denk dus vanuit de derde partij en creëer een artikel dat waardig genoeg is om naar te refereren. Niet alleen de tekst maar ook een goed overwogen afbeelding is van belang. Zo zorg je ervoor dat het gehele plaatje klopt.

We hebben het eerder ook al kort gehad over het belang van een natuurlijk backlinkprofiel. Dit betekent vooral dat er een divers aanbod aan backlinks tot het profiel behoren. Het algoritme is erg geconcentreerd op linkbuilding en herkent tot een zekere mate wanneer er sprake is van een onregelmatigheid in een backlinkprofiel. Het creëren van een goede balans behoudt een natuurlijk en divers backlinkprofiel. Dit betekent dat een combinatie van verwijzingen, do-follow en no-follow links, redirects en pillow links onder andere deel uitmaken van een sterk profiel. 

We hopen dat we je met deze informatie meer inzicht hebben kunnen geven in de wereld van linkbuilding. Wil je je website laten stijgen in de ranking? Of wil je juist meer verkeer aantrekken? Dit kan door het creëren van sterke backlinks. Ook voor nieuwe websites kan de toepassing van linkbuilding voor een grote groei zorgen. Als je nog vragen hebt beantwoorden wij ze graag zodat we samen jouw backlink profiel kunnen versterken!

Een reactie op “Linkbuilding: De gids voor beginners

  1. Pingback: Linkbuilding Voor Internationale Websites, Hoe Ga Je Te Werk? - Equote.nl

Reacties zijn gesloten.